Az osztrák vállalatok hagyományosan német és kelet-európai partnerekkel működnek együtt. Természetesen van kapcsolatuk nyugat-európai országokkal is, de az Egyesült Államokkal való üzletelés kevésbé jellemző. Nincs ez másképp a feltörekvő, induló cégek esetében sem, a talán legismertebb osztrák kötődésű start-up, a személyes ízlés alapján testre szabható internetes rádió, a LastFM is német-osztrák alapítású, és Londonban működik. A fiatal vállalkozók többsége eddig Berlinben vagy Londonban kereste a boldogulást, ezen a modellen csak mostanában próbálnak változtatni.
Hogy Ausztria hagyományosan nem bővelkedett a kockázatot kedvelő befektetőkben, arra az Osztrák Kockázati- és Magántőke-szervezet adatai is utalnak, ezek szerint 1995-ben még csak 1 millió euróval gazdálkodtak az alapok. Ez 2011-re ugyan 124 millióra nőtt, de még mindig elmarad a tavalyi magyar megfelelőjétől, hiszen a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület adatai szerint nálunk 195 millió eurót fektettek be. Az osztrákoknál a múlt évben a források 36 százaléka származott állami szervektől, és különös sajátosság nyugati szomszédunknál, hogy a pénzintézetek is indítanak saját kockázatitőke-alapokat. A felső-ausztriai OÖ HightechFonds alapba például hét bank is beszállt, tartományi, szövetségi és uniós vállalkozásfejlesztési forrásokkal kiegészülve. Az osztrák iparkamara foglalkozik feltörekvő, új technológiákra specializálódott cégekkel, versenyük győzteseit a Szilícium-völgybe viszik ralira. Az idei versenyen a SunnyBag, egy napkollektorral ellátott, elektronikai eszközök töltésére képes táska és az Archify, a közösségi médiatartalmainkat egy helyre mentő és később könnyen kereshetővé tevő kezdő cég lett a legígéretesebb. Start-up versenyek ma már szinte minden tartományban vannak, ezeket a helyi kormányok, egyetemek és kamarák is támogatják. Nagy előnye az osztrák rendszernek, hogy a helyi bankok és technológiai cégek mindig szívesen csatlakoznak a kezdeményezésekhez.
Az Austria Wirtschaftsservice (AWS), a vállalkozások gründolását támogató és segítő állami cég nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalkozásokba 65 millió eurót fektethet a következő öt évben, de magvető - a cégek legkorábbi életszakaszában nyújtott - befektetésekre is kap 22,5 milliós büdzsét. Az állam fő célja, hogy az ötévesnél fiatalabb cégek arányát a jelenlegi 6,9 százalékról tízre emelje. Ennek érdekében a friss alapítású vállalkozások adókedvezményben részesülnek, s az innovatív technológiai cégek az AWS-től ezer euróig visszakapják a piac- és technológiakutatásra fordított kiadásaikat.
Sikeres osztrák start-upok
LastFM
■ A legismertebb osztrák kötődésű start-upot három fiatalember gründolta 2002-ben, még internetrádióként. A német Felix Miller, az osztrák Martin Stiksel és a brit Richard Jones cégébe több kockázatitőke-alap is beszállt, míg végül 2007-ben az amerikai CBS körülbelül 300 millió dollárért (60 milliárd forintért) felvásárolta. Az internetes zenehallgatást forradalmasító oldalt ekkor hagyták el az alapítók. Az oldal sikere sokak számára bizonyította be Európában, hogy innen is be lehet törni az internet legismertebb oldalai közé, garázscégként indulva.
123people
■ Az oldal abban segít, hogy az interneten elérhető információk összegyűjtésével tájékozódjunk egy másik emberről. Bár szinte mindenkit megtalál a két közösségi oldal, a Facebook vagy LinkedIn fiókja alapján, leghatékonyabban 12 észak-amerikai és nyugat-európai országban lehet vele keresni, mert ott számos publikus helyi adatbázist is bekötöttek a rendszerbe. Így egy helyen látható a telefonszám, az életrajz vagy az illető kapcsolódó blogbejegyzései. A napi 50 millió egyedi felhasználót felmutató oldalt a bécsi start-up élet egyik legaktívabb tagja, Markus Wagner inkubátor cége segítségével futtatták be.
Jajah.com
■ Daniel Mattes és Roman Scharf 2005-ben alapította internetalapú telefonálásra szakosodott cégét, amely a drága távolsági és nemzetközi hívásokat tette olcsóbbá. Érdekessége, hogy nem a számítógépen keresztül kell vele telefonálni, mivel egy helyi híváson át a saját megszokott készüléket is lehet használni. 2010-ben a legnagyobb spanyol távközlési társaság, a Telefónica vásárolta meg a céget 145 millió euróért, és azóta Kaliforniába tette át a székhelyét. Fejlesztőközpontja Izraelben van. A 10 millió felhasználóval rendelkező szolgáltatás legújabb fejlesztésének segítségével okostelefonról ingyenesen hívhatók a Facebook-ismerősök.
Tripwolf.com
■ A hagyományos Marco Polo és DuMont útikönyvek tartalmát ötvözi a közösségi médiával. A történelmi leírások, építészeti érdekességek mellett megjelennek a városban éppen zajló programok és a felhasználók ajánlásai, kritikái. A mindössze 15 fős bécsi cégnek már kétszáznál is több útikalauza van, ezeket a honlap mellett természetesen okostelefonon is el lehet érni. Az alkalmazást eddig 1,6 millióan töltötték le.
Busuu.com
■ Ingyenes online nyelvtanulást kínál a bécsi és liechtensteini alapítók által üzemeltetett oldal. A családi kölcsönből indult cégbe idővel osztrák üzleti angyalok szálltak be, így először Bécsbe költözött a vállalkozás központja, ma pedig már Madridban van a főhadiszállása. Ötmillió regisztrált felhasználónál tartanak, okostelefonra készített alkalmazásukat pedig 10 millióan töltötték le. Az oldalon nem csak a megszokott módon lehet tanulni, anyanyelvi tanárok is segítenek a megfelelő kiejtés elsajátításában. A kezdeti leckék ingyenesek, később fizetni kell.
Wikitude.com
■ Ez a salzburgi alapítású, Bécsben és Kaliforniában irodával rendelkező cég fejlesztett a világon először úgynevezett kiterjesztett valóság rendszert telefonra. Az ilyen típusú alkalmazásoknál a telefon kameráján keresztül nézi a felhasználó a környezetét, a képernyőn pedig megjelennek a helyre vonatkozó feltöltött adatok. Például telefonon keresztül nézve az utcáról egy lakást, a képernyőn megjelenhet annak apróhirdetése, ha eladó. A Wikitude-ot futtatva a telefon kameráján keresztül a kijelzőn a képen jelennek meg a látható hotelek ajánlatai, a közelben posztolt Twitter-üzenetek vagy geotaggel ellátott Wikipédia-oldalak. A cégbe a Szilícium-völgy egyik kockázatitőke-befektető cége, a The Merger szállt be.
Yasssu.com
■ Jelenleg az egyik legígéretesebb cég a szomszédban. Az interneten lévő átláthatatlan mennyiségű cikk, video- és hanganyag befogadásában szeretne segíteni. A több ezer forrásból a felhasználók kiválogathatják, hogy mire van szükségük. A program figyeli, mi érdekli őket és mi nem, így egyre pontosabban mutatja az illető ízlésének és érdeklődési körének megfelelő híreket. Ráadásul a felhasználók kommentálhatnak és szerkeszthetnek, így maguk is alakítják a híreket. A felhasználók harmada fizet is a szolgáltatásért. Üzleti angyalként Manfred Reichl, a Roland Berger tanácsadó cég korábbi vezetője segítette a feltörekvő vállalkozást. Ismertségük növelése és befektetők bevonása érdekében az alapító bécsi fiatalok néhány hete indultak a Szilícium-völgybe kapcsolatépítésre.