Kvantumkémiával ízesített párizsi

Funkcionális élelmiszer szegedi kutatásból
Torontáli Zoltán
2012-08-09 06:41
Az Alzheimer-kór elleni megelőzésre fejleszt gyógyszert a szegedi Pharmacoidea. A kutatások első eredménye egy funkcionális élelmiszercsalád, amely a cég nemzetközi terjeszkedését is megalapozhatja.
Letoha Tamás egy sima papírdarabot vesz a kezébe, összegyűri és eldobja, ezzel mutatja be egyszerűen az Alzheimer-kór lényegét. „A papír kezdetben használható volt, például lehetett rá írni, de amikor összegyűrtem, megváltozott a térszerkezete, és így már használhatatlan szemét lett. Az ember immunrendszere a megváltozott térszerkezetű fehérjéket ehhez hasonlóan használhatatlannak tartja, és kitakarítja. A problémát az okozza, hogy e takarítás során a környező agyi idegsejteket is elpusztítja" - magyarázza a sokak által csak időskori elbutulásként ismert kórképet. A 37 éves kutatóorvos, egyben a PharmacoIdea Kft. meghatározó tulajdonosa a megelőzés oldaláról közelíti a problémát, csapatával olyan hatóanyagokat vizsgál, amelyek meg tudják akadályozni a fehérjék térszerkezetének megváltozását és az idegsejtek pusztulását.

A 2006-ban alapított, tavaly óta pedig Letoha Tamás által vezetett Pharmacoidea három csapásirányon halad előre. Az Alzheimer-kór ellen sikerrel tesztelt hatóanyagokat MentalFitol márkanév alatt hasznosítja, az ugyanezen az alapon nyugvó egyedi gyógyszerfejlesztésen dolgozik, illetve génterápiával is foglalkozik. Mivel a MentalFitol egy titkos recept alapján, több év orvosi kutatómunkájának eredményeit felhasználva elkészített, de végső soron egy gyógy- és fűszernövényekből álló keverék, nem minősül gyógyszernek, úgynevezett funkcionális élelmiszer, így szabadon forgalmazható. „A kísérleteink azt mutatták, hogy ha az amúgy zsíroldékony hatóanyagokat étellel együtt visszük be a szervezetbe, akkor sokkal hatékonyabb a felszívódásuk, ezért forgalmazzuk élelmiszer-ipari cégekkel közösen" - indokolja Letoha Tamás azt, hogy például miért nem tabletta formában dobták piacra.

A szegedi céggel együttműködve jelenleg a Hungerit gyárt baromfitermékeket, ezeket hamarosan más magyar gyártók termékei követhetik. Az élelmiszerek a MentalFitol márka alatt kerülnek a boltokba, forgalmazásukat és népszerűsítésüket a CBA menedzseli. A fejlesztett MentalFitol keverék növényi hatóanyagait nem lehet túladagolni, azok szabadon fogyaszthatóak, és csak enyhe, semleges mellékízt adnak a párizsinak vagy a spagettinek. „A kvantumkémia felejthetetlen íze ez" - mondja nagyon médiakompatibilis megfogalmazással Letoha Tamás, de azért arra is utalva, hogy a termék mögött jelentős biokémiai tudás áll.

A társaság tavaly 33 millió forint árbevételt ért el, tíz főt foglalkoztat, de a tulajdonos reményei szerint a MentalFitollal nagy ugrás előtt áll. Bevételét eddig elsősorban másoknak nyújtott orvosbiológiai szolgáltatásokból szerezte, a gyógyszerfejlesztéshez pedig számos pályázatot nyert meg. A szakmában meglehetősen nagy szónak számít, hogy sikerült bekerülnie az Európai Unió legnagyobb, 2 milliárd eurót felhasználó PPP-projektjének számító Innovative Medicines Initiative (IMI) egyik konzorciumába is. Ez a Magyarországon kevéssé ismert program óriási jelentőségű az európai gyógyszergyártás kissé megroggyant renoméjának helyreállításában, a projektekben azonban Kelet-Európából csak mutatóba akad néha egy-egy résztvevő. A szegedi cég hat multinacionális gyógyszermamuttal együtt újfajta gyógyszerbeviteli eljárások fejlesztésében vesz majd részt.

A Pharmacoidea képes az organikus, önálló fejlődésre, de a jövőben tőkére lesz szüksége, és Letoha Tamás nem is zárkózik el attól, hogy kockázati befektetőt vonjon be a cégébe. Nemzetközi terjeszkedésben gondolkodik, személyes ambíciója pedig az, hogy „reneszánsz emberként élje meg a 21. századot".

Múlt és jövő

Mennyi a MentalFitol eddigi ráfordítása?
Hat éve szinte csak ezzel foglalkozom, anyagilag és időbeosztásban is ez tölti ki az életem döntő részét.

Hol lesz a cég 5 év múlva?
Stabil, kiszámítható alapokon nyugszik majd, a tudományos munkáit akár önerőből is képes lesz finanszírozni. Az alkalmazotti létszám a duplájára nő. Teljessé válik az élelmiszercsalád, amely külföldön, Amerikában is kapható lesz.