Marketingtetoválás: áttörésben a QR-kód Magyarországon
2012-08-16 06:14
A hazai cégek is ráharaptak a virtuális és valóságos világ közötti átmenet eszközének tekintett QR-kód használatára. A kis négyzetek ellepték a promóciós anyagokat.
Dél-Koreában bizonyos metróállomások föld alatti hipermarketekké változtak. A falakra a Tesco ottani leányvállalata olyan életnagyságú posztereket ragasztott, amelyek egy áruház polcait imitálják. A metróra váró utasok mintha egy igazi húsos pult vagy zöldséges részleg előtt sétálgatnának, ráadásul be is vásárolhatnak ebben a félig virtuális áruházban. Ha okostelefonjaikkal lefényképezik a kiválasztott termékeket, akkor a maguk előtt sosem tolt bevásárlókosaruk tartalmát – most már fizikai valóságában – házhoz szállítják, mire hazaérnek.
Az okostelefon persze önmagában nem tudja felismerni, hogy a falra rakott poszteren egy kiló rizs vagy éppen liszt képét látja, csak azért tud megbirkózni a feladattal, mert minden egyes terméken van egy kis négyzet alakú, még kisebb négyzetekből összerakott fekete-fehér kód. Ez az úgynevezett QR-kód, amelyet a telefonra telepített kódolvasó program bekapcsolásával lehet értelmezni, miközben a felhasználói élmény teljesen olyan, mintha az ember egyszerűen lefényképezné az adott tárgyat vagy képet.
LÁTVÁNYOS TERJEDÉS
A technológia néhány évvel ezelőtt kezdte bontogatni szárnyait, és az elemzőket akkor még alaposan megosztotta. Sokan láttak nagy üzleti fantáziát a QR-kódokban, mások viszont az MMS-hez, WAP-hoz vagy éppen a videotelefonáláshoz hasonló újabb zsákutcának bélyegezték a megoldást.
A kérdés mára eldőlt, ezúttal a szkeptikusok tévedtek.
Magyarországon is látványos, ahogy a kis fekete-fehér ábrák az elmúlt hónapokban ellepték a hirdetéseket. Elsősorban a plakátokon terjedtek el, arra ösztönözve az utca emberét, hogy okostelefonját a hirdetett termék honlapjára navigálja. A QR-kódnak azonban ezenkívül még végtelenül szerteágazó kereskedelmi hasznosításai lehetségesek, a marketinges gépezet bizonyosan kiveti a hálóját az online fizetésekre vagy promóciós játékokra, kampányokra is.
Maradva például az élelmiszeriparnál, a G’Roby is erősített ezen a vonalon. A katalógusokban és a metróállomások plakátjain szereplő QR-kódos termékek szerepe Nagy Sándor, a társaság informatikai igazgatója szerint az, hogy a mobiltelefon segítségével a webáruházuk előre meghatározott oldalára vigyék az érdeklődőt. Igaz, a forgalom ettől hirtelen nem növekszik, de a bevezetés teremtette lehetőség és a marketingérték jelentős – állítja a szakember.
„A QR-kód kapcsolatot teremt a hagyományos felületek és az új online kommuniká-ciós eszközök között” – elemez Halász Ambrus, a Flow PR vezető tanácsadója. A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy az okostelefon-tulajdonosok körében ma már a mobil a legfontosabb hírforrás, megelőzve az újságokat, a televíziót és az asztali számítógépet is. Magyarországon a rendszeresen internetezők 37 százalékának van okostelefonja, és
17 százalékuk tervezi egy éven belül a beszerzését. Amellett, hogy a QR-kódok leolvasásához szükséges eszközök már hazánkban is egyre elterjedtebbek, a technológia népszerűsé-géhez az is hozzájárulhat, hogy bármit a kód mögé lehet rejteni, termékinformációkat, reklám- és oktatófilmeket vagy akár egy weblapot is (lásd a keretes cikket).
KRITIKUS HATÁR
Berkes Tibor, a Telenor Magyarország termék- és fizetési megoldások osztályvezetője a cég gyakorlati tapasztalatai alapján az élelmiszer-kereskedelem mellett a taxival történő utazás és az adományozás QR-kódos potenciális kereskedelmi fejlődését emeli ki. Ezt erősíti, hogy a G’Roby mellett például a Rádió Tele5 Taxi is bevezette a QR-kódos fizetés ezen formáját. Berkes Tibor az amerikai statisztikákat idézi, amelyek szerint az okostelefon-alkalmazások népszerűségi listájának élén a kuponbeváltás, a promóciókra történő regisztráció, az információkérés, valamint a vásárlás és fizetés áll, ez idehaza is a jövő útját jelzi.
A kódra építő egyik mobilfizetési platform a MasterCard Mobile. A MasterCard konzorciumi partnerei, a fejlesztő magyar Cellum mellett a Magyar Telekom, a Telenor és az FHB Bank felmérése szerint 2013 végéig a QR-kóddal fizetni képes vásárlók száma elérheti a kritikus határt, vagyis a 200 ezer felhasználót, amely már a kereskedők számára is nagy vásárlóerőt jelenthet. (A Kóka János volt gazdasági miniszter vezette Cellum Global Zrt. terveiről lásd: Magyar multi épülőben – Figyelő, 2012/8. szám.) Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője szerint a QR-kódos fizetés valódi mobilitásra ad lehetőséget, és bárhol alkalmazható a kereskedelemben.
A nagy szolgáltatók közül jelenleg a Magyar Telekom teszi lehetővé ügyfelei számára, hogy QR-kód beolvasásával – és a MasterCard Mobile használatával – kifizessék a számláikat. Pukler Gábor, a cég innovációs igazgatója elmondta: a QR-kódos számlabefizetés lehetőségével eddig több mint 8000 alkalommal éltek az ügyfelek.
Az FHB Bank azért lát fantáziát a kódban, mert növekvő népszerűségére a kereskedők felfigyeltek, és ez újabb forgalmat generálhat a banknak is – magyarázza Foltányi Tamás vezérigazgató-helyettes. Szerinte a megoldás nagy előnye, hogy olcsón elérhető modell, amelyben a marketingkiadás értékesítési csatornává alakítható, és ez olyan lehetőségeket teremt, amelyeket ma még elképzelni is nehéz.
A QR kód néhány üzleti hasznosítása
■ a marketing erősítése
■ promóció vásárlás (például webáruház, taxi)
■ kuponok beváltása
Miért terjed?
A QR- – angolul quick response, azaz gyors válasz – kódot a japán Toyota leányvállalata, a Denso Wave fejlesztette ki. Értelmét kezdetben az adta, hogy a több ezer alkatrészből álló autók fogyasztói igényeknek megfelelő testreszabása során az elemek könnyen azonosíthatók legyenek, a megfelelő információt hozzájuk lehessen rendelni. A QR a Denso Wave regisztrált védjegye ugyan, de a használat után sosem kívánt a cég jogdíjat szedni, így az mindenki számára ingyenes. A QR-kód előállításának tehát nincs költsége, a világhálón tömegével lehet olyan szolgáltatókat, weboldalakat találni, ahol automatikusan generálni lehet a kis négyzeteket. Általában csak meg kell adni, hogy mi legyen a kód háttértartalma, például vezesse el a dekódolót egy weboldalra, vagy küldjön SMS-t, esetleg jelenítsen meg egy szöveget, képet vagy videót. Miután a kívánt tartalmat a felhasználó megadta, például a weboldal címét begépelte, a QR-kódot gombnyomásra előállítja a generátor program. A QR kedvező tulajdonságai közé tartozik a nagy – akár 7000 karakteres – adattárolási képesség és a kiváló hibatűrés, ez azt eredményezi, hogy a sarkaiban található úgynevezett ökörszemei szinte bármilyen helyzetben leolvashatók – magyarázza Fekete József, a Keystone Business Solutions üzletfejlesztési vezetője.