Már csak könnyítésekkel hajózható a Duna
2012-08-15 16:41
Ha a szárazság nem szűnik meg, szeptember közepére leállnak a teherszállító hajók a Duna magyarországi szakaszán. A Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke szerint a hajók merülésük csökkentése érdekében már csak könnyítésekkel mehetnek, ami plusz költséget jelent az áru átrakása miatt.
Szalma Botond azt mondta, hogy ha sokat veszít a hajó a merülésből, akkor egy idő után gazdaságtalanná válik a hajózás, mert nem térül meg az üzemanyag, illetve a személyzet költsége. Tíz centiméterenként 80-100 tonna áru vész el, azaz ennyivel kevesebbet lehet berakni. A MAHOSZ elnöke elmondta, hogy az Al-Duna most még jól járható, de a német szakaszon egyre rosszabb a helyzet, és elképzelhető, hogy két hét múlva már nem tudnak a hajók onnan elindulni, így leállhat a vízi szállítás.
A leállás veszélyezteti a magyar külkereskedelmet is, különösen a most induló gabona exportot - tette hozzá. Szalma Botond úgy vélte, hogy ha továbbra is tartós lesz a meleg, és nem esik eső a vízgyűjtő területeken - Ausztriában, Németországban - akkor veszélybe kerülhet a turista hajók közlekedése is. Ezek merülése azonban alacsonyabb, mint a teherszállító uszályoké, így egyelőre biztonsággal közlekednek.
Egyre gyakrabban jönnek a figyelmeztető jelek, hogy oda kell figyelni a Dunára - mondta a MAHOSZ elnöke, hozzátéve: nem elsősorban a hajózás miatt, amely csak a haszonélvezője a folyónak, hanem előbb-utóbb az ivóvíz szempontjából lesz lényeges ez a kérdés. Véleménye szerint szükség lenne a nagymarosi és a másik két meg nem épült vízlépcsőre, amelyekkel kiszámíthatóbb lenne a vízjárás.
A Budapesti Közlekedési Központ kedden közölte, hogy a Duna folyamatos apadása, valamint alacsony vízállása miatt szerdától bizonytalan ideig nem közlekednek egyes hajójáratok Budapesten, illetve néhány kikötőnél nem kötnek ki.
MTI