Hazai modellekel szorongatják az IPhone-t Kínában

2012-08-16 16:12
Kína virágzó, az Egyesült Államokéval vetekedő okostelefon-piacán feltörekvő helyi gyártók funkciógazdag, de viszonylag olcsó készülékeikkel szorongatják az Apple iPhone piaci részesedését. Ezek a modellek fele annyiba kerülnek, mint egy Iphone, a tudásuk sem sokkal marad el az Apple modelljétől.
Az iPhone legutóbbi kihívója a Xiaomi Technology népszerű MiOne (MI) okostelefonjának második generációja, a MI2, ami az iPhone 4S modellét felülmúló specifikációkkal rendelkezik - feleakkora áron. A MI2, amely októberben kerül piacra 1999 jüan (310 dollár) árcédulával, négymagos processzorral, 8 megapixeles kamerával, és az Apple Sirihez hasonló személyes asszisztens funkcióval rendelkezik. A Xiaomi alig két évvel ezelőtt alakult meg, de piaci tőkeértéke máris meghaladja a Blackberry készülékeket gyártó RIM piaci tőkeértékét. Készülékei olyannyira népszerűek, hogy megjelenésük után perceken belül elkapkodják őket az online üzletekben.

A vállalat az idei első félévben 3 millió készüléket adott el, és közel egymilliárd dollár értékesítési árbevételre tett szert. Hasonlóan ahhoz, ahogy az Apple prezentációin a rajongók belépődíjat fizettek, hogy meghallgathassák Steve Jobs előadását, a Xiaomi alapító-vezérigazgatójának, Lei Junnak az új modell bemutatására rendezett pekingi előadására is 199 jüan (31,30 dollár) belépődíjjal jutott be több mint ezer rajongó.

Miközben az iPhone eladásai növekednek Kínában, piaci részesedésére ez már nem feltétlenül igaz. A változó demográfiai szerkezet miatt az iPhone piaca fokozatosan néhány tehetős kínai nagyvárosra szorul vissza. A január-márciusi negyedévben az Apple 17,3 százalék, a Samsung 19,2 százalék piaci részesedést ért el a kínai okostelefon- piacon a Gartner piackutató vállalat szerint. Az IDC piackutató vállalat statisztikái szerint a tavaly Kínában értékesített okostelefonoknak 40 százalékát adták a 200 dollárnál olcsóbb, és 11 százalékát a 700 dollárnál drágább készülékek.

Michael Clendenin, a sanghaji RedTech Advisors tanácsadó vállalat igazgatója szerint a kínai vásárlók a 800-1500 jüan (130-240 dollár) árkategóriát "engedhetik meg maguknak". Az Apple iPhone 800 dollár körüli ára a kínai lakosság mintegy felét kitevő városi lakosok átlagban kéthavi fizetésének felel meg. Az Apple piaci részesedése lecsúszóban van darabszám szerinti értékesítésben és az iOS operációs rendszer használatában is. Az iOS a Gartner szerint az idei év eleji második helyezésről 2016-ra a harmadik helyre csúszik le Kínában - a Google Android és a Microsoft Windows operációs rendszere mögé. A Gartner és az IDC egyetért abban, hogy 140 millió értékesített készülékkel Kína az idén megelőzi az Egyesült Államokat az okostelefon-piacon. A forgalomnövekedés elsősorban a ZTE Corp, a Lenovo Group, valamint a kisebb készülékgyártók, a Xiaomi, a Gionee és a Meizu Technology eladásaira támaszkodik.
MTI