Hamarosan ismét panaszkodhatnak a betegek

2012-08-21 16:32
Szeptembertől kezdi meg munkáját az új Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK), amely a határon átnyúló ellátást is koordinálja.
A második Orbán kormány egészségügyért felelős minisztériuma a megalakulását követően megszüntette a kórházak által sokat bírált Egészségbiztosítási Felügyeletet, és ígéretet tett egy új, szélesebb jogkörrel rendelkező szervezet megalakítására. Elsősorban a sok adminisztratív feladat és ellenőrzés miatt volt ellenszenves a felügyelet az intézményeknek, bár kétségtelenül sok betegpanaszt vizsgált ki és szabott ki bírságot is a jogos panaszok miatt.

A felügyelet munkáját is átvevő, szeptembertől megalakuló új szervezet a betegek jogainak védelme mellet kiemelt hangsúlyt fektet az egészségügyi szolgáltatások elérését segítő tájékoztatásra, a betegdokumentáció megismerésével összefüggő jog érvényesítésére, a panaszjog gyakorlásának segítésére, a rendszerhibák feltárására és megoldására. Eljárásaiban közvetít a szolgáltató és a kérelmező közötti vitás kérdések peren kívüli, gyors és mindkét fél számára megnyugtató rendezését.

A központ adatkezelői feladatot lát el a jogutód nélkül korábban megszűnt egészségügyi intézményeknél keletkezett egészségügyi dokumentációk tekintetében. Azokról nyilvántartást vezet, biztosítja a beteg számára az iratbetekintés jogát, azokat folyamatosan őrzi és archiválja.
Az OBDK lesz a határon átnyúló egészségügyi ellátás nemzeti kapcsolattartója is, amely elsősorban a betegek és az egészségügyi szakemberek számára nyújt tájékoztatást a határon átnyúló ellátások igénybevételével kapcsolatos jogairól, a panasztételi és jogorvoslati lehetőségekről.