Magával rántja a hazai kuponos cégeket is a külföldi óriás?

Lőrincz Tamás
2012-08-27 07:58
Nagy bajba jutott az amerikai cégóriás, a Groupon, miután augusztus közepén nyilvánosságra hozták a vállalat második negyedéves jelentését. A cég részvényei egy éjszaka alatt 20 százalékot estek, így a kibocsátás óta már több mint 70 százalékot veszítettek az értékükből. A jelentés szerint a közösségi vásárlással foglalkozó cég bevételei elmaradtak az elemzői várakozásoktól, ráadásul az eladott áruk értéke is csökkent. A modell hazai képviselői, az úgynevezett „kuponos cégek" ennek ellenére nem aggódnak: további fejlesztésekre és bővülő piacra számítanak.
Heller Gábor, a Bónusz Brigád vezetője például azt hangsúlyozta lapunknak, hogy az Egyesült Államokban ugyan elveszítette ez a marketing eszköz a csillogását, de a piac még ebben a pillanatban is több mint 3 milliárd dollárra értékel egy három és féléves céget.

A hazai bónusz/kupon cégek ráadásul jóval kevesebb munkavállalóval dolgoznak, a Bónuszbrigád például 21 embert foglalkoztat. A Groupon viszont egy-két év alatt egy kisvállalkozásból egy tízezer főt foglalkoztató óriássá nőtte ki magát.

Ebben látja a legnagyobb problémát Madar Norbert a GKIeNet tanácsadója is, aki szerint emiatt nagyon drágává válik a Groupon működése. A Grouponnak ugyanis specializálódnia kell a különböző államok és városok igényeihez, és ezt csak sok alkalmazottal, ezáltal nagyon drágán tudja megoldani.

„A kuponos modellben ugyanakkor óriási likviditás van" - fogalmazott a tanácsadó, aki szerint a különösen nagy előnye ennek a rendszernek, hogy akár 4-5 hónapig is a kuponos cégeknél marad a vásárlók által befizetett pénz, a vállalkozókhoz csak a beváltás után kerül az ellenérték. A hazai cégek ráadásul alkalmazkodtak a kuponos cégekhez: egy évvel korábban még rendszeresen előfordult, hogy egy masszázsszalon több száz kupon értékesítésére adott megbízást, de a teljesítéssel már gondjai akadtak. A kuponos vendégek ugyanis több hónapra lekötötték az összes időpontot, így akár fél évig csak akciós vendégeik voltak, s nem volt kapacitásuk a normál áron érkező vendégekre. Madar Norbert szerint ez a jelenség már a múlté, miután már a kuponos cégek is vizsgálják a teherbíró képességét egy-egy cégnek.


Továbbra sem ajánlott viszont a kuponos módszer az exkluzív ügyfeleket megcélzó vállalatoknak. A négy-öt csillagos szállodák például többet veszíthetnek, ha „oda nem illő" emberek lepik el a szállodát, mert hosszabb távon elveszíthetik a törzsközönségüket. Komoly hátrányba kerülhetnek a termékeket forgalmazó cégek is, akiknek a 10-20 százalékos kedvezményük eltörpül a kuponos cégek által adott 60-90 százalékos kedvezmény mellett.

Madar Norbert arra is felhívta a figyelmet, hogy az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában elsősorban visszatérő vendégeket ígérnek a kuponos cégek a vállalatoknak, míg Magyarországon inkább a reklámértéket említik előnyként. Léteznek olyan kuponvadászok, akik kedvezmény nélkül nem is akarnak már vásárolni, inkább megvárják, amíg kedvezményes lesz.

Meddig bővülhet a piac?

Magyarországon jelenleg nagyjából 40 közösségi oldal működik, míg tavaly ilyenkor több mint 60 ezzel foglalkozó cég működött, így valószínűleg telítődött a piac - véli Madar Norbert, aki szerint ez a trend folytatódik, azaz pár év múlva nagyjából 5-10 kuponos cég maradhat a piacon. Heller Gábor is úgy látja, folyamatos a növekedés mind üzleti, mind ismertségi szempontból: „működésünk első teljes évének, 2011-nek a végére több mint 1 milliárd forint forgalmat mondhatunk magunkénak, amit idén decemberre szeretnénk megduplázni" - fogalmazott.

A legnagyobb értékesítők mindenesetre egyenként havi szinten is már több százmillió forintos forgalmat képesek bonyolítani.

A fogyasztókat is védikHa a szolgáltatás nem terjed ki mindenre, ami a kuponos oldalon meghirdetett tulajdonságként szerepelt, akkor azt a kuponos oldalon lehet számon kérni. Tehát ha például azt hirdették meg, hogy pizza kapható a 900 forintos bonért, s a helyszínen kiderül, hogy csak egyfajta pizzára vonatkozik az akció, akkor ezt a kuponos oldalon kérhetik számon, nem az éttermen. Ha viszont hidegen kapják a pizzát, vagy sokkal kisebb méretben, mint a beígért, azért már a vendéglátó egységnél reklamálhatnak a vendégek.

A GKIeNet kutatása szerint 2012. első öt hónapja alapján a legnagyobb árbevételt a Bónusz Brigád érte el, több mint 927 millió forintot érő eladott bónusszal, második helyen a Kupon Világ áll, csaknem 831 millió forintnyi értékesített kuponnal, a képzeletbeli dobogó harmadik fokát pedig a Napi Tipp foglalja el a maga 211 milliós forgalmával.

Az amerikai Groupon és LivingSocial oldalak sikerét Magyarországon megvalósító cégek az év első öt hónapjában megközelítőleg 5000 ajánlattal rukkoltak elő, és fél millió bónuszt/kupont értékesítettek (havonta átlagosan százezer db bónuszt/kupont), együttesen több mint 2,5 milliárd forint értékben. Mindez azt is jelenti, hogy ha a kínált szolgáltatások és termékek eredeti árát vesszük alapul, akkor a valódi érték 6,9 milliárd Ft lenne, vagyis a fogyasztók zsebében 4,4 milliárd forint maradt megtakarításként. Az év első 5 hónapja alatt elért nagyságrend arra enged következtetni, hogy az idei évben jó eséllyel megduplázóik a piac a 2011-es 4,5 milliárdos forgalom után, és a legkevésbé sem látszódnak olyan jelek, melyek a kifulladást, a növekedés dinamikájának csökkenését mutatnák. A nagy kedvezményekkel elérhető szolgáltatások és termékek továbbra is vonzóak a magyar fogyasztók számára.

A teljes piac mintegy 5000 ajánlatából 2140 db köthető az három nagy szereplőhöz, utóbbi szám felét pedig a Bónusz Brigád teszi ki a maga 1248 ajánlatával - tehát a cégnek önmagában több ajánlata volt az év első öt hónapjában, mint a második és harmadik szereplőnek együttvéve.

Az eladások terén is túlsúlyban van az első három cég, köszönhetően a 335 ezer eladott bónusznak/kuponnak mely 67 százalékát adja a teljes piac 2012. évi első 5 hónapos eredményének.

Bár szinte az összes bónuszos/kuponos oldal is kínál kedvezményesen termékeket, a három vizsgált értékesítő ajánlatainak döntő többsége szolgáltatás volt.


Ajánlatszámot és eladást tekintve, a szépségápolási ajánlatok a legsikeresebbek, míg bevételeket illetően (jóval átlagon felüli, 20 ezer forintos bónusz/kupon árának köszönhetően) az utazás szerepel az első helyen.