GPS helyett GSA
2012-09-06 20:48
Az Európai Unió (EU) globális navigációs műholdrendszerének (GNSS) Galileo alrendszere (GSA) a tervek szerint 2014 vége előtt kezdi el működését és a szolgáltatások nyújtását - jelentette ki Antonio Tajani, az Európai Bizottság alelnöke csütörtökön Prágában, amikor megnyitotta a GNSS Galileo programjának új hivatalos központját. A rendszer teljes értékű és méretű működése várhatóan 2019 végén, 2020 elején indul be.
A GNSS két programból áll, az Egnosból és a Galileóból. Az Egnos olyan regionális rendszer, amely a GPS-jeleket használja újra, és további jelekkel javítja a műholdas navigáció teljesítményét, míg a Galileo legalább 27 műhold és az ehhez kapcsolódó földi irányító infrastruktúra összessége, amelyet a 90-es évek közepén indított az Európai Unió és az Európai Űrügynökség (ESA) azzal a céllal, hogy a jelenleg létező amerikai GPS és orosz GLONASS helymeghatározó rendszerekkel szemben egy katonai ellenőrzés nélküli, kifejezetten polgári célokra tervezett világméretű műholdas helymeghatározó rendszer jöjjön létre.
A GSA sokkal pontosabb
Az elhangzottak szerint a Galileo rendszer már 2014 végén például jelentősen javítja a helymeghatározó GPS-jelzések minőségét, és segítséget fog tudni nyújtani a különféle nyomozásokban, illetve mentőakciókban. Az összesen 30 tervezett műhold közül 2014 végén már legalább 18-nak a meghatározott Föld-körüli pályán kellene lennie. Jelenleg a rendszernek csak két műholdja van, október első felében pedig további kettőt bocsátanak fel.
Tajani azt állította, hogy az európai globális navigációs rendszer gazdasági hozadéka az EU számára 2017-ig legalább 90 milliárd euró lesz. A projekt eddig kilenc milliárd euróba került. A Galileo program adminisztratív központja korábban Brüsszelben volt. Az új prágai központ alkalmazottainak tervezett létszáma legalább 180 fő. Jelenleg azonban csak 25-en dolgoznak a központban. A Galileo program által létrejövő európai GSA-rendszer szakértői számítások szerint sokkal pontosabb lesz, mint az ismert amerikai GPS-rendszer. Míg a GPS-nél az eltérések olykor több tíz métert is kitehetnek, a GSA-nál ez állítólag mindössze néhány tíz centiméter lesz. A rendszer a közlekedésen kívül az egészségügy, a mezőgazdaság, a halászat, a civil védelem, illetve más területeken is használható lesz.
MTI