Komoly játék - Mozgásérzékelő bármilyen kamerából

Devecsai János
2012-09-13 06:32
Mozgásérzékelővé alakítja a kamerákat egy magyar fitneszjáték. Az alkalmazást a számítógépgyártók is felvennék a gyárilag telepített programjaik sorába, ám a technológiában ennél jóval több lehet.
A testmozdulatokkal irányítható konzolos és számítógépes játékok rendszerint csak akkor működnek, ha a felhasználó beruház egy komoly mozgásérzékelőbe is – legyen szó akár a Microsoft ma már PC-re és Xbox 360-ra is kapható Kinect nevű gépéről vagy a Sony Playstation Move nevű szerkezetéről. Egy magyar fejlesztőcsapat, a FitMaster Productions Kft. azonban átlépte ezt a korlátot. Olyan alkalmazást alkottak, amely külön hardver nélkül akár a PC, az iPhone vagy az iPad beépített kameráját is mozgásérzékelővé tudja alakítani.

A program megszületésében egy üzleti felkérés során adódó váratlan fordulat játszott döntő szerepet. Az ötlet ugyanis a GPS Tuner Kft. nevű cég egyik munkájának gyümölcse. Ezt a navigációs szoftvereket készítő társaságot Tárnok Gábor alapította, aki egy pénzügyi befektető tőkéjét is sikerrel vonta be a vállalkozásába, és vezető fejlesztőként, illetve résztulajdonosként jelenleg is fontos szerepet visz a működtetésében. Mivel a GPS Tuner rajta van a Microsoft leginkább foglalkoztatott 200 fejlesztőjének listáján, az idén a szoftveróriás felkérte a céget, hogy alkosson egy ingyenes programot a hamarosan debütáló Windows 8 operációs rendszeréhez. „A PC-kre és a laptopokra azonban nem volt célszerű navigációs programmal jelentkeznünk, ezért teljesen új irányba indultunk el” – meséli Nagy Tamás, a GPS Tuner 34 éves vezetője. Így jött létre a BallStrike nevű alkalmazás. A munka során azonban ráébredtek, hogy komolyabb távlati lehetőségek is vannak a technológiában, ezért Nagy Tamás úgy látta, a projektre érdemes lenne egy új leányvállalatot alapítani. Ez lett a FitMaster Productions, amely tehát a Microsoft-projektnek köszönheti a megszületését.

Nem a FitMaster az első, amely a beépített kamerák funkcióit tovább akarta bővíteni, ám a korábbi próbálkozóknál rendszerint csak néhány mozgássort tudott követni az alkalmazás. Ezzel szemben a BallStrike jó fényviszonyok mellett a teljes testet és szinte bármilyen mozgást le tud követni, ez adja a szoftver egyediségét. A játék koncepciója viszonylag egyszerű: a felhasználónak csupán pár méterre kell állnia a készüléktől, majd a képernyőn láthatja saját magát, és azt, hogy mellette különféle labdák jelennek meg. Úgy kell minél gyorsabban elkapnia ezeket, hogy közben a felbukkanó bombákat is ki kell kerülnie. A program még azt is méri, hogy a játékos a gyűjtögetés közben hány kalóriát égetett el.

A Windows 8-nak ugyan egyelőre csak a próbaverzióját lehet letölteni, ám máris közel 40 ezren próbálták ki rajta a FitMaster alkalmazását. A visszajelzések eddig döntő részben pozitívak. Bár elsősorban a nemzetközi piacot célozzák vele, a játékosok között ma még viszonylag magas, 10 százalék a magyarok aránya. A megoldás a laptop- és számítógépgyártók érdeklődését is felkeltette. Ma már ugyanis nemcsak a hardver, hanem a gyárilag feltelepített programok is számítanak az eladásoknál, és több cég azt szeretné, ha a BallStrike is a boltokba kerülő gépeken lehetne, gyárilag telepítve. „Bár a testedzés és a játék kombinációját akartuk megteremteni, azt látjuk, hogy az igények alapján inkább az utóbbi erősítésére van igény. Ezért a későbbiekben arra törekszünk, hogy a programjainkkal minél inkább kinectes élményt nyújthassunk” – jegyzi meg Nagy Tamás. Jelenleg négyen dolgoznak a leendő projekteken, és bár a cég legújabb terméke még idén ősszel napvilágot lát, az alkalmazás részleteit egyelőre üzleti titokként kezelik. A további fejlesztések anyagi hátterét az anyavállalat biztosítja.