Fiat vezér: szakadékba zuhant az autópiac

2012-09-18 13:45
Sötét képet festett az olasz és európai autópiacról Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler ügyvezető igazgatója, aki a La Repubblica hétfői számában válaszolt az olasz kormány, szakszervezetek és vállalkozók részéről őt ért vádakra.
"A Fiat Olaszországban marad és a külföldön termelt bevétellel finanszírozza magát, de 2014-ig teljes sötétség fedi a piacot" - mondta Sergio Marchionne a La Repubblica olasz napilapnak adott interjúban. Hozzátette, hogy az olasz autópiac "precedens nélküli szakadékba zuhant, a hatvanas évek szintjére. Az európai autópiac is egy év alatt kétmillió járművet veszített".

Adatokkal válaszolt Marchionne az Olaszországban ellene irányuló támadásokra. A kritikákat Marchionne korábbi bejelentése váltotta ki, miszerint a Fiat eláll a 2010-ben ígért Fabbrica Italia beruházási projekttől. A szakszervezetek és a munkaügyi miniszter is azonnali tisztázást sürgetett Marchionnétól. A 20 milliárd eurós Fabbrica Italia hatmillió Fiat-autó gyártásával számolt az egész világon, 1,5 millióval az olasz gyárakban. "Ez két évvel ezelőtt volt. Azóta minden megváltozott. A jelenlegi válságban egy euró befektetés is veszteséget hoz.

A Fiat idén Európában 700 millió eurót veszít, ezt az Egyesült Államokban és a fejlődő világban előteremtett 3,5 milliárddal kompenzáljuk" - mondta Marchionne. A menedzser hangsúlyozta, hogy Fiat hazájában is befektet: 1 milliárd eurót fordított a Maserati gyártására, 800 milliót az új Pandára. "A Fiat autók csúnyák és évtizedeken át állami segítséggel gyártották őket, az Agnelliék most nyúljanak a zsebükbe az olasz gyárak bezárása helyett" - hangoztatta a cipőgyáros Diego Della Valle, aki "ravasz"-nak nevezte Marchionnét és "zöldfülűnek" John Elkannt, a Fiat elnökét. "Cipőt gyártani könnyebb mint autót és mostanában mindenki autószakértőnek hiszi magát" - reagált Marchionne.

Az olasz sajtó megjegyezte, hogy a Fiathoz 2003-ban érkezett Marchionne a csoport globalizációjával ezidáig megmentette Fiatot, de idén szeptember-októberben, egy kivételével, a Fiat olaszországi üzemeiben akadozik a termelés, és a több mint 23 ezer munkás többsége csökkentett fizetést kap.
MTI