Indul a "Tisztelt Vásárló" című progam

2012-09-20 18:21
A vevők tájékozottságának javítására indít programot a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) és az origo hírportál.
Huszics György, a DIMSZ elnökségi tagja elmondta: a "Tisztelt Vásárló" nevű program közvetít a vásárlók, a marketingkommunikációs tevékenységet folytató cégek, valamint az illetékes hatóságok között azért, hogy a kommunikáció vásárlóbarát legyen. Egy felmérés is rámutatott arra, hogy az emberek többsége nem vagy nem jól tudja, mikor kereshetik fel reklámüzenettel a cégek, illetve, hogy bármikor kérheti, egy adott cég többet ne keresse őt telefonon.

A "Tisztelt Vásárló" program október elsején indul egy bloggal, emellett üzembe helyeznek egy telefonos és internetes infovonalat is, az év végéig kialakítják a termékinformációs adatbázist, ezenkívül minősítési rendszert dolgoznak ki a vevők jelzése alapján a vállalatok és szakemberek elismerésére - mondta Huszics György.

A programban részt vevő KutatóCentrum vezetője, Barcza Enikő elmondta: felmérték a vevők direkt marketinges reklámüzenettel kapcsolatos tájékozottságát. Százas skálán mérték a vevők tájékozottságát, e szerint az 50-es érték felettiek esetében tudásról, az 50-es alattiaknál nem tudásról vagy rosszul tudásról van szó. A valós fogyasztói tájékozottsági index 54-es értéket, a vélt tudást mutató index 46 értéket mutatott. A kutatás kimutatta, hogy a legnagyobb bizonytalanság az elektronikus reklámüzenetekre vonatkozó ismeretekben érezhető.

A válaszadók 31 százaléka nem tudja, további 40 százaléka pedig rosszul tudja, hogy a személyhez nem köthető céges e-mail címre előzetes hozzájárulás nélkül is bárki küldhet reklámüzenet. A felmérés szerint nagy hiányosságok vannak a telefonos és postai megkeresésekre vonatkozó tájékozottságban is, a válaszokból ugyanis kiderül: a lakosság kétharmada nincs tisztában azzal, hogy bármikor kérheti, egy adott cég többet ne keresse őt telefonon.

A megkérdezettek 7 százaléka élt már panasszal az adatkezelő cégnél nem megfelelő adatkezelés miatt, de a kutatásból az is kiderül, hogy a fogyasztók többsége nem tudja, kihez fordulhat ilyen esetekben - mutatott rá Barcza Enikő.A programban szakmai partnerként közreműködik az Önszabályozó Reklám Testület és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is.

A sajtótájékoztatón Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főosztályvezetője elmondta: szakmailag és erkölcsileg azért támogatják a programot, mert elősegíti a tudatos vásárló kialakítását, terveik szerint hamarosan együttműködési megállapodást kötnek a szövetséggel. A DIMSZ-nek 47 tagja van, és adataik szerint a piac legfontosabb szereplőit fedik le.
MTI