Iain Begg professzor szerint Draghi eltúlozza a helyzetet: a helyes válasz a válságra nem az európai jóléti rendszer lebontása, hanem annak átdolgozása, hatékonyabbá tétele. Ennek az átalakításnak az egyik része a munkaerőpiac liberalizálása és a jóléti állam inaktivitásra ösztönző elemeinek visszaszorítása. Második elemként pedig kifejti, hogy szerinte a szociális politika fejlesztése (gyermekvédelem, képzési programok és hatékony egészségügy) hozzájárulhat az európai gazdaságok versenyképességéhez. A rugalmas, de biztonságos munkaerőpiacon alapuló gazdaságpolitika jól teljesített a válság alatt, így akár az európai szociális modell jövőbeli alternatívájaként is elképzelhető. Ehhez hasonló álláspontot képviselnek Anton Hemerijck és szerzőtársai is.
Kevin Farnsworth és Zoë Irving úgy tartják, hogy a gazdasági krízis szélesíti a szakadékot a jólét központú és a jólét iránt kevésbé elkötelezett országok között. A válság által erősebben érintett dél-európai és a szabadpiaci gazdaságokban, ahol a jóléti rendszerek nem annyira kiterjedtek, nagyobb szükség volt a fiskális konszolidációra és az elemzők további kiadáscsökkentést várnak.
Daniel Mertens és Wolfgang Streeck attól félnek, hogy a megszorítások hatására hasznos „szociális beruházások" maradhatnak el. Németország, Svédország és az USA példája is azt mutatja, hogy a költségvetés konszolidációja a válság idején a szociális kiadások csökkentését jelenti, aminek összege így a kívánatosnál alacsonyabb szintre csökkenhet.
Rob Samuelson amellett érvel, hogy jelenleg az európai jóléti államok válságának lehetünk szemtanúi. Az európai zűrzavar elkerülhetetlennek látszott már az euró létezése előtt is. A jóléti állam túl nagyra nőt ahhoz, hogy gazdaságilag fenntartható maradjon, mivel arra lett tervezve, hogy növelje a biztonságot és tompítsa a szociális konfliktusokat. Most viszont a bizonytalanság és a kiábrándultság motorjának tűnik.
Szintén a Washington Post hasábjain hívta fel a figyelmet Ezra Klein arra, hogy a jóléti állam költsége nem jó mérce annak kiterjedtségének vizsgálatára.
Az egészségügyi ellátás például alacsonyabb szintű az USA-ban, mint Kanadában, mégis jóval drágább. Németországban magasabbak a szociális kiadások, mint Görögországban, mégis a görögök vannak bajban. Sokat idézett bejegyzésében Klein így összegez: a jelenlegi „válság tehát a növekedés és az intézményrendszer válsága, nem pedig a jóléti államé".