Hype

Halaska Gábor
2012-09-27 06:58
Micsoda buli! Ebben én is részt akarok venni! – ugrott fel a tévéhíradó – akarom mondani a netbookján olvasott Facebook – mellől, s borította fel könyökével energiaitalát az elmúlt napokban több ezer fiatal Magyarországon, ahogyan a fejlett világ számos országában is.
Végre valami, ami közösséget kovácsol az általában csak virtuálisan kommunikáló fiatalokból – gondolta néhány szülő.

Isten tudja, mikor okozott ekkora izgalmakat egy egyszeri termék, különösen egy mobiltelefon bejelentése. Talán csak az Apple előző két modellje, a 4-es és a 4S típus körül volt hasonló felhajtás a világ tucatnyi pontján. A nagy tévécsatornák mellett a meghatározó netes portálok is tudósítottak a nagyvárosok Apple-boltjai elől. Néhányan a pár percnyi hírnévért, mások pénzért álltak sorba. A gyorsan megszerzett portékát néhányan 35-40 százalékos felárral próbálták az első napokban értékesíteni. Csütörtök éjfélkor pedig Budapestre is megérkezik a vágy titokzatos tárgya, nyitva is lesz az iPhone 5 kedvéért a pláza, lehet bulizni nálunk is.

Mindezt az X-generáció tagjainak többsége, akik maguk nem Alma-rajongók, döbbenten nézik. Néhányan egyenesen birkának vagy sznobnak titulálják azokat, akik sorban állnak egy viszonylag magasan árazott presztízstermékért. Őrájuk épít a fő konkurens, a Samsung csúcsmodelljének provokatív amerikai reklámja, ahol a sorban állók közé néhány Samsung Galaxy S III-tulajdonos vegyül, és értetlenül kérdezik, miért is ez a sorállás az Apple-boltok előtt.

Mindennek dacára elképesztően nagy üzlet az iPhone gyártójának lenni. Az új modellből egy éven belül 170 millió darab fogyhat. A kiválóan kitalált, a telefonhoz hasonlóan több tucat cég által másolni próbált marketinggépezet pedig dübörög. Ha a jó oldalt nézzük, örülhetünk: végre egy olyan cég is felbukkant a palettán, amely ért az emberek nyelvén, pontosan tudja, mi kell a vásárlóknak. Tőlük nagyon sokat tanulhatnának a hazai nagy és közepes cégek, de még a legkisebbek is, amelyek kínlódnak a piacon.

Az Apple ugyan drága, de legalább minőségi portékát rak le az asztalra, ez a mai világban sajnos nem általános. A tervezés és a gyártás mellett ügyelnek a legapróbb részletekre is, és professzionálisan építik a márkát, az életérzést. Sőt, abban is profik, hogyan korbácsolják fel a várakozásokat, hogyan adjanak mindig újat. Bár technológiailag nem forradalmi az új, ötös kütyü, arra azért nagyon ügyeltek, hogy a változásokat messziről fel lehessen ismerni. Így garantáltan minden divatbolond rácuppan a kártyafüggetlenül 200 ezer forintért kapható alapmodellre. Ha nincs ennyi pénze, akkor összeszed 10-20 ezer forintot, és kifizet havi közel húszezret egy nagy adat- és hangcsomagért, valamint aláír két év hűséget.

A modell pedig működik: örül, akinek hamar jut a csodából, örül a gyártó, és örül a havi díjakon hatalmasat kaszáló mobilszolgáltató is.