Anglia: visszavonták a vasúti koncessziót

2012-10-03 14:38
Súlyos eljárási hibákra hivatkozva visszavonta a legforgalmasabb brit vasútvonal üzemeltetésére alig néhány hete odaítélt többmilliárd fontos koncessziót szerdán a brit kormány, és újra meghirdette az eljárást, emellett azonnali vizsgálatot is bejelentett az ügyben.
Az eset a másfél évtizede befejeződött brit vasúti privatizáció eddigi legnagyobb adminisztratív jellegű fiaskója, és az első londoni politikai kommentárok szerint az incidensnek komoly következményei lehetnek a 2010 óta kormányzó konzervatív-liberális koalíció gazdasági kompetenciájának közmegítélésére.Az üzemeltetési koncesszió a West Coast Main Line, vagyis a Londontól Walesbe, a közép-angliai nagyvárosokba és a skóciai Glasgowba, illetve Edinburghba vezető vasútvonal-hálózatra vonatkozik. Ezen a vonalon, amelyet évente 31 millió utas vesz igénybe, 1997 óta a Sir Richard Branson nagyvállalkozó alapította Virgin üzleti birodalom vasúti érdekeltsége, a Virgin Trains működtette a vonatokat.

A kormány azonban - általános megdöbbenésre, teljesen váratlanul - a nyáron bejelentette, hogy az üzemeltetési koncessziót átadta a Virgin egyik legfőbb riválisának, a First Groupnak, amely a döntés értelmében decembertől 2026-ig működtethette volna a vonalat.Branson cége azonnal jogi ellenlépéseket tett, bíróság előtt megtámadva a döntést. Sir Richard legfőbb érve az volt, hogy a First Group által benyújtott ajánlat - amelyben a cég az 5,5 milliárd fontos (csaknem kétezer milliárd forintos) koncessziós díj mellett 15 százalékos jegyárcsökkentésre és számos új szerelvény üzembe állítására is kötelezettséget vállalt - teljesíthetetlen, mert a legalapvetőbb üzleti számítások alapján is biztosan csődbe viszi a koncesszió átvételére kijelölt társaságot.

Branson folyamatosan hangoztatta azt a véleményét, hogy az ajánlatok elbírálása során "matematikai hiba" történt a hatóságok részéről.A brit kormány eleinte ragaszkodott ahhoz a véleményéhez, hogy a koncesszió megújítása során alkalmazott ajánlatértékelési eljárás megfelelt minden előírásnak, ám szerdán Patrick McLoughlin közlekedési miniszter bejelentette, hogy valóban "jelentős technikai hiányosságok" jellemezték a koncessziós eljárást, és a kormány visszavonja augusztusi döntését. McLoughlin bejelentette azt is, hogy az ajánlatok elbírálásában részes tisztviselők közül többet felfüggesztettek állásából.A brit gazdaságpolitikai döntéshozatal utóbbi évtizedeiben szinte példátlan ügy máris 40 millió fontjába (15 milliárd forintjába) kerül a brit költségvetésnek, ennyi részvételi díjat kell ugyanis visszafizetni az érvénytelenített koncessziós pályázatra ajánlatokat benyújtó négy cégnek.Londoni szakértői vélemények szerint azonban az esetnek jóval messzebb ható következményei is lehetnek, mivel a 2015-ben esedékes parlamenti választásokig további 15 vasúti közlekedési koncesszió megújítása válik esedékessé, és a mostani ügy megkérdőjelezheti a jelenlegi koncessziós rendszer egészét.

A 18 évig hatalmon volt előző konzervatív brit kormányzat hatalmas ívű privatizációs programja során 1993-ban kezdődött a brit vasúthálózat magánosítása. Az addig egységes állami vasúttársaságot, a British Railt feldarabolták, majd az utas- és a teherszállítást, valamint a pályafenntartást külön-külön adták magánüzemeltetésbe, koncessziós rendszer alapján. Nagy-Britannia az egyetlen nagy nyugat-európai gazdaság, ahol csaknem teljes mértékben a magánszektor üzemelteti a vasúti infrastruktúrát.
MTI