A válság ellenére dinamikusan nő az online értékesítés, amelybe hamarosan a Media Markt Saturn is bekapcsolódik. A burjánzó feketekereskedelem mellett az Amazonnal is meg kell majd küzdenie.
Még el sem indult a Media Markt Saturn Holding magyar webáruháza, máris sokmilliós üzletet csinált vele egy álwebboltos csaló. Ellopva a csoport németországi online áruháza, a Redcoon nevét, saját kereskedést indított. Honlapjára még az igazi Redcoon-oldal linkjét is feltette, amellyel át lehetett navigálni a német webáruházra. Sikerült is jó pár vevőt rászednie, akik bottal üthették a pénzük nyomát, és persze árut sem kaptak. „Megtaláltuk a csalót” – zárja le röviden a történetet Német Csongor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezetője.
ÁFAELŐNYBEN AZ AMAZONMég időben buktatták le, mert a tervek szerint 2013 első felében indítják el a Media Markt valódi hazai webáruházát. A globális Media Markt Saturn csoport többéves lemaradásban van az online értékesítésben, mert a hagyományos áruházi eladásra koncentrált.
Az internetes kereskedelem részesedése sok fejlett országban 10 százalék körüli. Német szerint erre kell törekedni, 3-5 éven belül pedig a cél, hogy az online szegmensben is 20 százalék körüli legyen a részesedésük, mint a műszaki cikkek hagyományos áruházi forgalmában. Nem lesz könnyű teljesíteni ezt a nagy ívű tervet, mert már így is sok a nagy játékos az elektromos háztartási készülékek virtuális piacán. A tavaly az árbevételét 10-ről 12,8 milliárd forintra növelő Extreme Digital nyomában az Euronicshez kapcsolódó Bemutatoterem.hu, Nehagyjaki!hu (lásd a keretes írást), valamint az AV Planet, az Electro Store, a 220 Volt sorakozik.
A népes mezőny ráadásul hamarosan egy globális versenytárssal, az Amazonnal gyarapodik. Az amerikai online multi már felépült szlovákiai bázisáról készíti elő Kelet-Európa lerohanását. Az offenzíva első hulláma még az idén indul Cseh- és Lengyelországban, valamint Szlovákiában. A terjeszkedés második körében Románia, Magyarország és esetleg Horvátország következik. A kiszállítást közvetlenül Pozsonyból szervezik majd.
Professzionális versenytárs az Amazon, de legalább legális cég, amely nem csal áfát – hangsúlyozza Német Csongor. A nyugat-európai tapasztalatok alapján kérdés, hogy az Amazon a régióban törekszik-e majd a legolcsóbb webáruház címére. A 27 százalékos magyarnál 7 százalékponttal kisebb szlovákiai áfával számolva azonban így is tetemes előnye lehet a Media Markt online-nal szemben a műszaki cikkek hazai piacán, ahol szerények a haszonkulcsok. A szlovákiai árral és adóval számolva a hazai bevásárlóközponti üzletben 130 ezer forintos tévé Szlovákián keresztül csak alig 90 ezer forint. Amennyiben azonban egy cég magyarországi forgalma meghaladja a 35 ezer eurót (mintegy 10 millió forintot), már a magyar jogszabályok szerint kellene adóznia, beleértve az áfát is. Igaz, van ezzel ellentétes kereskedői jogértelmezés is, az adóhatóság számára pedig rendkívül nehéz ellenőrizni, ha valaki a gyakorlatban is eltér a hivatalos irányelvtől.
FEKETE PAJZSCÉGEKDe ez még hagyján. Német Csongor elismeri, hogy az online feketekereskedelemmel, legalábbis az árakat tekintve, rövid távon nagyon nagy versenyben lesz a Media Markt webáruháza. Szakértők szerint ugyanis egyes piaci szereplők határon túli, főleg szlovákiai, romániai cégen futtatják át papíron az árut, de végül nem fizetik meg az áfát sem külföldön, sem itthon, így negyedével olcsóbban kínálják ugyanazt a portékát.
A legális kereskedők azt is fájlalják, hogy sokan a számlaadással is trükköznek. A tényleges bevételüknek csak egy részét vallják be, és nagy a feketefoglalkoztatás is. A fehéren dolgozók abban bízhatnak, hogy a vásárlók zöme józanul különbséget tesz majd a kockázat nélküli kedvező ár és a gyanúsan, extrém módon legolcsóbb között. Amikor garanciát kellene ugyanis érvényesíteni, az utóbbi mögött álló cég már eltűnhet, nem is beszélve a bankkártyás fizetésről, amelynél olyan fájdalmas meglepetés érheti a vevőt, mint az ál-Redcoon.hu-n. A legális keretek között dolgozó cégeknek nem könnyű olyan hatékonyságot elérniük, hogy versenyképesek legyenek az áraik. Az áfát elkerülők mindig versenyelőnyben lesznek.
Fliszár Balázs, a piacvezető Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezetője számára is az online feketeértékesítés ártorzító hatása okoz fejfájást. Elég, ha néhány, az áfacsalásnak köszönhetően olcsó termék felkerül a világhálóra, máris megváltozik a vevők fejében a kedvező árról alkotott kép, így az offline üzletekben is engedni kell.
Egyes internetes csalók mesteri rendszert építettek ki az árvadász vevők behálózására, amelyet egymással összeköttetésben lévő öt-hat webshopból álló csoport szolgál. Mindegyiknek megvan a szerepe: némelyiknek a becsalogatás, hogy mindig ott legyen az ár-összehasonlító portálok listájának élén. A tényleges adásvételt azonban a boltok másik része bonyolítja le.
Bevált az a modell, amelyben sok e-kereskedelmi csoport eleve ilyen, úgynevezett pajzscégeket tol maga előtt, hogy a leghatékonyabb globális konkurens árainál is negyedével kisebb árral behúzzák a vevőket a rendszerbe. Amint a virtuális ügyfél rákapcsolódik az ár-összehasonlító lista élén a legjobb árat adó e-bolt linkjére, automatikusan átirányítja a rendszer a csoporton belül egy másik, de nagyobb árral számoló webboltba, ahol végül megköttetik az üzlet, ha a vevő nem szúrja ki a turpisságot.
A műszaki cikkek egyre inkább az internetre áttevődő értékesítésében már olyan méretű a feketekereskedelem, hogy drámai tempóban zabálja az idén talán tizedével is csökkenő legális piacot. Fliszár Balázs úgy becsüli, hogy a műszaki cikkek több mint 150 milliárd forintos piacán a három éve még 1,5-2 milliárdos feketeforgalom az idén már meghaladja a 8 milliárd forintot. Ha ez a volumen a legális kereskedelemben csapódna le, az legalább 300 új munkahelyet és évi 2,5 milliárd forint plusz adóbevételt generálna.
A vevő úgy érzi, jól járt, de emiatt legális cégek dőlnek be, és elbocsátják akár az ő családtagját is. Egészségtelen, öngerjesztő a folyamat, amely a kereskedelmi szektorban a legnagyobb kockázattá lépett elő. Az árnyékkereskedelem dinamikáját látva úgy tűnik, a hatóságok nem tudnak mit kezdeni a jelenséggel, amely a költségvetést súlyos milliárdokkal apasztja csak a műszaki cikkek forgalma után. Ha a fogyasztó meg is veszi a Varga Mihály tárca nélküli miniszter által emlegetett új hűtőt, ha feketén teszi, nem lesz belőle költségvetési bevétel. Az adóhatóság netes razziák helyett a közterheket, különadót is fizető legális láncokat vizsgálja, az érintettek egyre leplezetlenebb felháborodására.
Szálka a szaküzletláncok vezetői szemében a virtuális piactereken árult rengeteg nullaperces használt cikk is. Nem minősülnek újnak, így áfa nélkül árulják a másodlagos értékesítési csatornákon. A Vatera internetes piacteret is üzemeltető allegroup.hu Kft. ügyvezetője, Csupor Erik azonban visszautasítja, hogy az online értékesítést azonosítsák a feketekereskedelemmel. Hangsúlyozza, az online piactereken zajló kereskedelemben minden tranzakciónak nyoma van. Pontos adójogszabályok határozzák meg, mi számít kereskedelmi forgalomnak – 600 ezer forint éves forgalom felett –, ami után társasági adót kell fizetniük a magánszemélyeknek is. A szabályok betartását az adóhatóság is ellenőrzi, mert ahol 30 milliárd forint cserél gazdát évente, ott természetes, hogy előfordulnak olyan ügyletek, amelyekre a NAV is kíváncsi. Más kérdés, van-e kapacitása a hivatalnak ellenőriznie az ügyeskedőket.
A virtuális térben a válság mélyén is két számjegyű a forgalom növekedése. Éves átlagban korábban 20 százalékkal gyarapodott a teljes hazai online piac. Tavaly lelassult 15 százalékra, de így is 155 milliárd forintot ért el, és 2012-re is további bővülés, 178 milliárdos forgalom várható. A 7000 forintos átlagos netes kosárérték is nagyobb, mint a 4000-es bolti, mert a tehetősebbek vásárolnak inkább online.
ONLINE PLÁZAA teljes kiskereskedelmi forgalom 2,4 százaléka volt tavaly az online értékesítés, az idén várhatóan eléri a 2,9-3 százalékot. Erre sem lehetünk azonban büszkék, Szlovákiában kétszer, Csehországban háromszor ekkora az online kereskedelem értéke, csak Romániában a fele a mienknek. Csupor Erik annak tulajdonítja a növekedést, hogy az internetes fizetés egyre biztonságosabb, megvannak azok a nagy piaci szereplők, amelyeken keresztül nyugodtan lehet vásárolni. Ehhez társulnak az e-kereskedelem más előnyei, mint az árak összehasonlíthatósága, a függetlenség a nyitvatartási időtől, a házhoz szállítás, az egyszerűség. Az Allegroup éppen az egyszerűség iránti vágyat váltotta aprópénzre egy évvel ezelőtt, amikor létrehozta – a Vaterával szemben – csak új termékeket forgalmazó Grando.hu portált. Előtte nem volt itthon olyan közös platform, amelyen a tornacipőtől a fagyasztóig mindent egységes garanciális feltételekkel lehet megvenni.
|
A számok alapján ez jó ötletnek bizonyult, 10 hónap alatt 2 milliárd forint forgalmat ért el a virtuális pláza. Az átmenő forgalom nagyságával pedig ez idő alatt a nulláról a Grando feljött az első 3-4 online áruház közé. A következő évében is 50 százalékos növekedés felett tervez a Grandónál Csupor Erik, aki szerint egyre több külföldi üzlet is érdeklődik a csatlakozás iránt.
Nehéz szülés
Belső viták sora előzte meg, amíg a műszaki kereskedések között világszerte a legnagyobb hálózatú Media Markt Saturn csoport a többcsatornás értékesítést választotta. Úgy tudjuk, két formációja is lesz az internetes értékesítésnek. Az egyiknél az online forgalmazáshoz nem kapcsolódik fizikai áruház, ehhez a csoport tavaly felvásárolta Európa egyik legnagyobb online kereskedelmi cégét, a Redcoont. Az áruházhálózat aktív részvételével egy másik internetes értékesítési csatorna is kiépül a Media Markt márkanév alatt, saját webshoppal. A neten rendelt, kifizetett árut a vevő személyesen is átveheti a legközelebbi áruházban. Az ügyfélszolgálaton élőben is intézhetik a garanciális ügyeket, kicseréltethetik a terméket.Weblánc
Az Euronics magyarországi franchise-hálózatát működtető Vöröskő és Bravotech Kft. érdekkörében több webáruházat is találni. A műszaki cikkek piacán 15 százalék feletti részesedésű Vöröskő Kft.-nek önmagában is több webáruháza van, a Nehagyjaki!hu, a Muszakidepo.hu, az Elektrolimit.hu és az Euronics.vko.hu. Az online értékesítés a társaság idén is jelentősen növekvő összforgalmában már meghaladja az 5 százalékot. Az év végi csúcs előtt a Vöröskő Kft. forgalma már a bázis felett van 10 százalékkal, nem számítva a tavaly megnyílt négy Euronics Mega áruházat. Webáruházait folyamatosan fejleszti a társaság, a legnagyobb hangsúlyt az idén az Euronics.vko.hu kapta, amely egy hibrid értékesítési modellre épül. A 64 offline áruháza ugyanis egyben átadóhellyé is válik, az online vásárló így személyesen a legközelebbi Euronics áruházban is átveheti a terméket.