A 2011 nyarán kiküldött kérdőívekre a válaszadók közel háromnegyede mikrovállalkozásként válaszolt. Csak valamivel több mint ötöde tartozott a kisvállalkozási kategóriába és elenyésző (valamivel több mint 5 százalék) vett részt a felmérésben, mint középvállalkozás.
Felmérésünk következő eleme volt, hogy a kkv közül hány vállalkozásnak van exportbevétele és ezek közül maga az export jövedelem (mint a kkv-k nemzetköziesedésének egyik legfontosabb fokmérője) mekkora részarányt képvisel a bevételi oldalon.
MIKRO |
72,56% |
KIS VÁLL. |
22,09% |
KÖZEPES VÁLL. |
5,35% |
Ezek alapján elmondható, hogy a Közép-Magyarországi Régióban működő kkv közül - érdekes módon - a legnagyobb mértékben a kisvállalkozások rendelkeznek ilyen irányú külföldi kapcsolattal. Ugyanakkor az már nem meglepő, hogy az egy vállalkozásra jutó exportjövedelemi intenzitás, vagyis, hogy a teljes bevételi struktúrának mekkora arányát teszi ki az export a középvállalkozásoknál a legmagasabb. Összefoglalóan ezt a következő táblázat adja meg:
Az exportjövedelmek aránya a bevételi struktúrában (százalék)
|
Az exportbevétellel (is) rendelkező vállalkozások aránya |
Exportjövedelem aránya a teljes bevételi struktúrában |
MIKRO |
16,35 % |
29,28 % |
KIS VÁLL. |
41,05 % |
36,32 % |
KÖZEPES VÁLL. |
26,09 % |
59,02 % |
|
Azon vállalkozások aránya, akiknek van beszállítói tevékenysége |
Ebből a tevékenységből származó bevétel nagysága |
MIKRO |
22,44 % |
34,24 % |
KIS VÁLL. |
27,37 % |
44,31 % |
KÖZEPES VÁLL. |
17,39 % |
27,00 % |
Összefoglalóan elmondható tehát, hogy a - feltehetően - legkedvezőbb magyarországi helyzetben lévő Pest megyei és fővárosi kkv alig több mint 20 százaléka bír bármilyen nemű nemzetköziesedést jelentő kapcsolattal (beleértve akár a franchiset vagy akár a nemzetközi együttműködést jelentő kutatás+fejlesztés tevékenységet is).
Magyarországon a piaci verseny egyértelműen erősödött hazánk 2004-es uniós csatlakozásával. Ennek - mint minden folyamatnak - van negatív és pozitív oldala is. Felmérésünkben arra is választ kerestünk, hogy a magyar kkv szektor versenyképességét milyen tényezők befolyásolták. A 7. táblázatból kitűnik, hogy messze magasan a válaszadók közül a „nem volt hatással" feleletet adták meg. Viszont az is igaz, hogy nincsen olyan kontrolcsoport, amelyik igazolná, hogy ezek nélkül a támogatások/változások nélkül most hol tartanánk. Összefoglalóan megjegyezhetjük, hogy a legtöbb változás kis mértékben segítette a magyar kkv szektort törekvéseiben.
A magyar kkv szektor versenyképességét befolyásoló tényezők a kkv-k megítélése szerint (százalék)
|
Nagy |
Kis |
Nem volt hatással |
Kis |
Nagy |
|
mértékben segítették |
Mértékben hátráltatták |
|||
Állami/uniós támogatások |
9,3% |
18,8% |
61,2% |
3,3% |
7,5% |
Széchenyi-kártya program |
16,0% |
16,0% |
64,7% |
1,0% |
2,3% |
Hazai piaci igények változása |
6,2% |
22,1% |
15,4% |
27,2% |
29% |
Nemzetközi / uniós piaci lehetőségek |
5,2% |
14,3% |
67,5% |
7,0% |
6,0% |
Verseny az itthon megjelent külföldi cégekkel |
1,3% |
2,8% |
48,8% |
24,8% |
22,2% |
Új technológiai fejlesztések |
14,0% |
28,4% |
50,6% |
4,4% |
2,6% |
Végül az vizsgáltuk meg, hogy milyen segítségre számítanak a kis- és közepes vállalkozások tevékenységük során. Összességében azt kaptuk, hogy a vállalkozásokhoz minél közelebbi szinten kívánják a problémáikat a döntéshozóknak felvetni és kezelni. Ez annyiban megfelelő is lehet, hogy a kkv-k a szubszidiaritás elvét próbálják - tudatosan vagy sem - követni. A felmérésünkre kapott válaszok alapján megállapítjuk, hogy a legnagyobb segítséget a kamaráktól és a Magyar Államtól várják el.
Milyen segítséget várnak el a magyar kkv-k? (százalék)
|
Kereskedelmi és Iparkamara |
Helyi / városi önkormányzat |
Magyar Kormány |
Európai Unió |
A munkavállalók és a cégvezetés számára oktatás, továbbképzés biztosítása |
81,3% |
9,2% |
24,4% |
10,4% |
Szaktanácsadás |
83,6% |
13,2% |
18,0% |
10,9% |
Külföldi piacok feltárása és segítség nyújtása az ottani megjelenéshez |
50,3% |
7,9% |
50,7% |
38,4% |
Belföldi piaci igények feltárása |
67,8% |
33,4% |
33,1% |
1,9% |
Kamattámogatott hitel |
9,3% |
6,1% |
89,1% |
27,3% |
5. JAVASLATAINK A MAGYAR KIS- ÉS KÖZEPESVÁLLALKOZÁSOK NEMZETKÖZIESEDÉSÉT SEGÍTŐ HAZAI GAZDASÁGPOLITIKA FELÉ
Az utolsó részben a fentiek alapján a magyar kkv szektor számára megfogalmazott javaslatainkat kívánjuk bemutatni. A javaslatokat a cikkben bemutatottakkal összhangban a magyar kis és középvállalkozások fejlődése céljából tartjuk fontosnak.
1. KKV nemzetköziesedési stratégia megalkotása
2. Olyan külföldi tőkeberuházások vonzása az országba, melyek a hazai KKV szektort használják beszállítónak (közvetett export)
3. Partnerség a KKV érdekképviseletekkel
4. Oktatási program (helyi kamarák szervezésben a helyi felsőoktatási intézmények bevonásával)
5. A KKV-k nemzetköziesedését támogató intézmény megalakítása (EU-s jó gyakorlatra alapozva).