A magyar KKV szektor nemzetköziesedése

DR. PALÁNKAI TIBOR – DR. NAGY SÁNDOR GYULA – BARANYI MÁRTON – ENDRŐDI-KOVÁCS VIKTÓRIA – MIKLÓS GÁBOR
2012-10-07 14:53
A szerzők 2011 nyarán és őszén végezték a kutatást a magyar kis- és középvállalkozások nemzetköziesedéséről. A nemzetköziesedés vagy transznacionalizálódás ugyanis egy feltörekvő gazdaság számára, mint amilyen a magyar is elengedhetetlenül fontos a további fejlődést előmozdító tőke megszerzése miatt.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara segítségével a Pest megyét lefedő Közép-Magyarországi Régióban a szerzők is végeztek egy felmérést. Ennek kiértékelését, amelyet 430 válaszadó kkv alapján tettünk meg, olvashatják a következő oldalakon.

A 2011 nyarán kiküldött kérdőívekre a válaszadók közel háromnegyede mikrovállalkozásként válaszolt. Csak valamivel több mint ötöde tartozott a kisvállalkozási kategóriába és elenyésző (valamivel több mint 5 százalék) vett részt a felmérésben, mint középvállalkozás.

Felmérésünk következő eleme volt, hogy a kkv közül hány vállalkozásnak van exportbevétele és ezek közül maga az export jövedelem (mint a kkv-k nemzetköziesedésének egyik legfontosabb fokmérője) mekkora részarányt képvisel a bevételi oldalon.

MIKRO

72,56%

KIS VÁLL.

22,09%

KÖZEPES VÁLL.

5,35%

Ezek alapján elmondható, hogy a Közép-Magyarországi Régióban működő kkv közül - érdekes módon - a legnagyobb mértékben a kisvállalkozások rendelkeznek ilyen irányú külföldi kapcsolattal. Ugyanakkor az már nem meglepő, hogy az egy vállalkozásra jutó exportjövedelemi intenzitás, vagyis, hogy a teljes bevételi struktúrának mekkora arányát teszi ki az export a középvállalkozásoknál a legmagasabb. Összefoglalóan ezt a következő táblázat adja meg:

Az exportjövedelmek aránya a bevételi struktúrában (százalék)

Az exportbevétellel (is) rendelkező vállalkozások aránya

Exportjövedelem aránya a teljes bevételi struktúrában

MIKRO

16,35 %

29,28 %

KIS VÁLL.

41,05 %

36,32 %

KÖZEPES VÁLL.

26,09 %

59,02 %

Egy másik kérdésünk alapján azt próbáltuk megvizsgálni, hogy összességében mekkora azoknak a vállalkozásoknak az aránya a Régióban, akik valamilyen módon képesek megjelenni a nemzetköziesedés folyamatában és hajlandóak is ezért tenni. Valamint természetesen amennyiben ilyen tevékenység megvalósult, akkor mekkora az ebből származó bevételi hányad. Mindez természetesen a nemzetgazdaságon belül, tehát Magyarországon belül értetendő, vagyis amikor a multinacionális vállalat helybe jön, és magyarországi jelenlétét igyekszik a magyar kkv szektor kihasználni.

A magyar kkv szektor beszállítói tevékenysége a multinacionális vállalatok irányába

Azon vállalkozások aránya, akiknek van beszállítói tevékenysége

Ebből a tevékenységből származó bevétel nagysága

MIKRO

22,44 %

34,24 %

KIS VÁLL.

27,37 %

44,31 %

KÖZEPES VÁLL.

17,39 %

27,00 %

Összefoglalóan elmondható tehát, hogy a - feltehetően - legkedvezőbb magyarországi helyzetben lévő Pest megyei és fővárosi kkv alig több mint 20 százaléka bír bármilyen nemű nemzetköziesedést jelentő kapcsolattal (beleértve akár a franchiset vagy akár a nemzetközi együttműködést jelentő kutatás+fejlesztés tevékenységet is).


Magyarországon a piaci verseny egyértelműen erősödött hazánk 2004-es uniós csatlakozásával. Ennek - mint minden folyamatnak - van negatív és pozitív oldala is. Felmérésünkben arra is választ kerestünk, hogy a magyar kkv szektor versenyképességét milyen tényezők befolyásolták. A 7. táblázatból kitűnik, hogy messze magasan a válaszadók közül a „nem volt hatással" feleletet adták meg. Viszont az is igaz, hogy nincsen olyan kontrolcsoport, amelyik igazolná, hogy ezek nélkül a támogatások/változások nélkül most hol tartanánk. Összefoglalóan megjegyezhetjük, hogy a legtöbb változás kis mértékben segítette a magyar kkv szektort törekvéseiben.

A magyar kkv szektor versenyképességét befolyásoló tényezők a kkv-k megítélése szerint (százalék)

Nagy

Kis

Nem volt hatással

Kis

Nagy

mértékben segítették

Mértékben hátráltatták

Állami/uniós támogatások

9,3%

18,8%

61,2%

3,3%

7,5%

Széchenyi-kártya program

16,0%

16,0%

64,7%

1,0%

2,3%

Hazai piaci igények

változása

6,2%

22,1%

15,4%

27,2%

29%

Nemzetközi / uniós piaci

lehetőségek

5,2%

14,3%

67,5%

7,0%

6,0%

Verseny az itthon

megjelent külföldi cégekkel

1,3%

2,8%

48,8%

24,8%

22,2%

Új technológiai fejlesztések

14,0%

28,4%

50,6%

4,4%

2,6%

Végül az vizsgáltuk meg, hogy milyen segítségre számítanak a kis- és közepes vállalkozások tevékenységük során. Összességében azt kaptuk, hogy a vállalkozásokhoz minél közelebbi szinten kívánják a problémáikat a döntéshozóknak felvetni és kezelni. Ez annyiban megfelelő is lehet, hogy a kkv-k a szubszidiaritás elvét próbálják - tudatosan vagy sem - követni. A felmérésünkre kapott válaszok alapján megállapítjuk, hogy a legnagyobb segítséget a kamaráktól és a Magyar Államtól várják el.

Milyen segítséget várnak el a magyar kkv-k? (százalék)

Kereskedelmi és Iparkamara

Helyi / városi önkormányzat

Magyar Kormány

Európai Unió

A munkavállalók és a cégvezetés számára oktatás,

továbbképzés biztosítása

81,3%

9,2%

24,4%

10,4%

Szaktanácsadás

83,6%

13,2%

18,0%

10,9%

Külföldi piacok feltárása és segítség nyújtása az

ottani megjelenéshez

50,3%

7,9%

50,7%

38,4%

Belföldi piaci igények feltárása

67,8%

33,4%

33,1%

1,9%

Kamattámogatott hitel

9,3%

6,1%

89,1%

27,3%


5. JAVASLATAINK A MAGYAR KIS- ÉS KÖZEPESVÁLLALKOZÁSOK NEMZETKÖZIESEDÉSÉT SEGÍTŐ HAZAI GAZDASÁGPOLITIKA FELÉ

Az utolsó részben a fentiek alapján a magyar kkv szektor számára megfogalmazott javaslatainkat kívánjuk bemutatni. A javaslatokat a cikkben bemutatottakkal összhangban a magyar kis és középvállalkozások fejlődése céljából tartjuk fontosnak.

1. KKV nemzetköziesedési stratégia megalkotása
2. Olyan külföldi tőkeberuházások vonzása az országba, melyek a hazai KKV szektort használják beszállítónak (közvetett export)
3. Partnerség a KKV érdekképviseletekkel
4. Oktatási program (helyi kamarák szervezésben a helyi felsőoktatási intézmények bevonásával)
5. A KKV-k nemzetköziesedését támogató intézmény megalakítása (EU-s jó gyakorlatra alapozva).