Ami a kábelen kifér - A TV2 és az RTL Klub új csatornái

Hermann Irén
2012-10-11 06:26
A két országos kereskedelmi televízió szinte egy időben bővül új kábelcsatornával. A TV2 mélyen a zsebébe nyúlva próbálja megfogni a piacvezető RTL Klubot.
Óriásplakátokon és fő tv-adóján, az RTL Klubon is nagyszabású kampány keretében hirdette a nézettségi versenyben vezető országos kereskedelmi csatorna, hogy új kábeltelevíziót indít RTL II néven. Az október eleji indulást megelőző napon hosszú beharangozók népszerűsítették az új műsorokat az anyacsatornán, másnaptól azonban már jóval kevesebben találták kínálatukban a folytatást: Friderikuszt, a Heti Hetest vagy a Bándy Kata gyilkosával készült interjút a csatorna közlése szerint egyelőre egymillió háztartás láthatja.

Az RTL kábelportfóliója
RTL II * Cool * Film+ * Film+2 * Prizma TV * Sorozat+ * Muzsika TV * Reflektor TV

A TV2 kábelportfóliója
Super TV2 * Fem3 * Pro4
A TV2 mindössze egy hónap különbséggel, november elején indítja el új vállalkozását, a Super TV2-t. Az országos csatornák – különböző súllyal – már eddig is jelen voltak a kábelpiacon, de saját márkanéven először indulnak ezen a területen. Az RTL II-től és a Super TV2-től azt várják, hogy a tulajdonukban lévő kábelcsatornáik közül ezek hozzák a legtöbb nézőt a konyhára.

BORÚS REKLÁMPIAC
A döntés hátterében a tévék vezetői részéről az az egyszerű felismerés áll, hogy a jövőben kizárt, hogy pusztán reklámbevételekből meg tudjanak élni. Az elmúlt négy évben a reklámköltések folyamatosan csökkentek. A kieső összegek visszaszerzésére csak hosszú távon van esély. Addig a tévék megpróbálják forgalmukat kábelcsatornáik értékesítéséből pótolni, a még megmaradó reklámbevételeket pedig azzal stabilizálni, hogy a hirdetők felé vállalják: továbbra is ugyanannyi nézőt érnek el rajtuk keresztül, csak éppen több csatorna által. A modell lényege: ha egy adót elhagy a néző, ugyanúgy hozzá érkezzen – egy másik csatornán keresztül.

A reklámbevételek csökkenése miatt biztosabb és tervezhetőbb, ha egy adót a fogyasztó finanszíroz, azaz előfizet rá a kábelszolgáltatójánál, amely ennek az előfizetésnek egy részét átadja a tévének. A kábelszolgáltatókkal kötött szerződések általában 2-3 évre szólnak, így az ebből befolyó pénz előre elkönyvelhető, ráadásul, ha a nézettség emelkedik, a reklámbevételek is befutnak mellé. Nem mellékes az sem, hogy a csatornáknál felhalmozódott filmkészleteket valahol sugározni kell, mert a jogaik lejárnak.


Ehhez persze nem kis befektetésre van szükség, ám az RTL Klub és a TV2 tulajdonosi köre egyaránt megszavazta a bizalmat a fejlesztéseknek. A befektetett pénzben ugyanakkor óriási különbség látszik; bár a TV2 pontos összeget nem árult el, úgy tudjuk, legalább 10 milliárd forintról van szó. Igaz, ez a teljes kábelportfólió bővítésére és új műsorokra vonatkozik, vagyis a többi csatorna újításait is tartalmazza. Az RTL-nél bevallottan több mint egymilliárd forintot költenek az RTL II elindítására. A nézettségi versenyben régóta vezető RTL ugyanakkor lépéselőnyre tett szert, egy hónappal előbb startolt az RTL II, mint a TV2 új gyermeke. Az elsőség nem biztos, hogy egyértelmű előnyt is jelent, ugyanis nem könnyű év közben bekerülni a kábelszolgáltatók kínálatába, az egyik legnagyobba, a UPC-ébe nem is sikerült, csak a műholdról fogható csomagokba.

Az RTL az indulás előtt néhány nappal közzétette, mely szolgáltatókkal sikerült megegyeznie, ám a lista még igen rövid volt, így csak alig több mint egymillió háztartás láthatja az új csatornát a start idején a mintegy 3,8 millióból. A terv az, hogy év végére már kétszer ennyi lakásban legyen fogható. A nagy szolgáltatók közül egyelőre a Magyar Telekommal (T-Home) állapodott meg az RTL, de ott is csak úgy, hogy egy másik csatornáját, a Reflektor TV-t kivették a kínálatból. Ez nem nagy meglepetés, maga a csatorna is készült erre a forgatókönyvre. Pap Gitka, az RTL kábelcsatorna-portfóliójának a vezetője a Figyelőnek elmondta, legalább egy éve tervezik az RTL II elindítását, és számoltak azzal a lehetőséggel, hogy lesz szolgáltató, ahol csak a Reflektor TV helyére férhet be, így ott éppen ezért nem is indítottak új programfejlesztéseket. A mostani bővítést az RTL kábelportfóliójának eddigi nyereségéből finanszírozták, és a cél továbbra is ez marad, vagyis az, hogy éves és portfóliószinten továbbra is nyereséges maradjon a médiacég.

A TV2 helyzete más, kevesebb kábelcsatornája van, azok is eltérő profilúak, így nem valószínű, hogy a Super TV2 miatt más adójuk kikerülne a szolgáltatók csomagjaiból. Idejük is több van bizonyítani, ahogy azt Megyeri András, a TV2 üzletfejlesztési igazgatója a Figyelőnek elmondta, ötéves távlatban gondolkodnak. Ezalatt céljuk a 20 százalékos közönségarány elérése az összes csatornát figyelembe véve, a reklámbevételek stabilizálása és új bevételek realizálása a kábelcsatornák értékesítéséből. Hozzátette: ezért ők nemcsak az új adójukat, hanem a régieket is – beleértve az anyacsatornát – jelentősen fejlesztik. Ehhez társul még egy technológiai korszerűsítés, fokozatosan átállnak a HD-minőségre, első ilyen műsoruk a The Voice című zenei tehetségkutató lesz október közepétől.

SAJÁT GYÁRTÁS
A kábelmegállapodásokon áll vagy bukik minden, most derül ki, mennyit hajlandók fizetni a szolgáltatók az új adókért. Mindkét csatorna hangsúlyozza, áron alul nem adják új tévéiket, de úgy tudjuk, a TV2 valamivel rugalmasabb e tekintetben. Nem mindegy az sem, hány háztartás tudja majd fogni az újdonságokat. Ősszel többnyire a következő évi tárgyalásokat folytatják le, de a két új tévé indulása miatt előbbre hozták ezeket a megbeszéléseket.

Kinek, mit, hol?
A legdrágább, de leginkább nézőt vonzó műfaj a saját gyártású műsor. A kábelszolgáltatók is kedvelik, ha ilyen tartalmak bukkannak fel egy új tag kínálatában, s igazán brandet építeni, nézőt vonzani is ezekkel lehet. A TV2 – nyilván a befektetett összeg nagysága miatt – egyelőre több ilyen tartalommal szolgálhat, mint az RTL-csoport. Előbbi minden csatornájának programkínálatába tett új saját gyártású programokat; utóbbi inkább átvitt a fő adóról ilyeneket, illetve régebbi márkákat élesztett újjá.

Simon Zsolt TV2-vezérigazgató bevallotta, lemaradtak a kábelversenyben konkurensükkel szemben, de fogadkozott, hogy most mindent bepótolnak. Nemcsak az új Super TV2-re, de a fő csatornájukra és a már régebben indult kábeltévéikre is jut a tulajdonosi csoport, a ProSiebenSat1 által megszavazott összegből. A TV2-n délután is lesz hírműsor, valamint dokumentum-valóságshow, és napi fikciós sorozat is indul a The Voice mellett. A Super TV2-re azokat a fiatal, fizetőképes városlakó nézőket várják, akik régebben TV2-nézők voltak, de elpártoltak a csatornától. Frissítenek női csatornájuk, a Fem3 programkínálatán is, a trendi városi nők főzős, gyereknevelős és délutáni beszélgetős műsorokat nézhetnek, míg a férfiasabb PRO4-en például Vujity Tvrtkónak lesz új műsora.

Nem lesznek olcsóbbak a műsorok és alacsonyabbak a gázsik az RTL II-n – ezt mondta Kolosi Péter programigazgató az indulás előtt, de a szinergiákat nyilván kihasználják. Az RTL Klub hírigazgatósága készíti például az új csatorna hírműsorait, és olyan műsorvezetők is felbukkanhatnak a második számú csatornán, akik most nem láthatók az RTL Klubon, de szerződésük még él a céggel. Az RTL II-n folytatódik tovább a Heti Hetes és a Legyen Ön is milliomos!, lesz új évad a Szombat Esti Lázból, és újraéled az annó a TV2-n futó, Forró Nyomon című riportműsor is Máté Krisztinával. A bűnügyi magazinhoz főszerkesztőt is a konkurenciától csábított át az RTL II Hadas Kriszta személyében. Ezenfelül levetítik a már régóta dobozban lévő I love Gjoni feleségkereső műsorukat, és lesznek új részek a főzős műsorból, a Vacsoracsatából is. Az RTL II célcsoportja a 18–49 éves korosztálynál egy picit idősebb (29–59 éves) réteg, némi női fölénnyel.
Kulcsfontosságú lesz, hogy a hirdetők is elfogadják-e az új tendenciát, miszerint a két nagy csatorna helyett ezentúl több kisebben keresztül érik el a nézőket. Információink szerint éppen ezért az RTL egy új értékesítési modellt dolgozott ki az induló csatornára, s ezt használja már a jövő évi egyeztetéseknél. Három legnagyobb kábelcsatornáját (RTL II, Cool, Film+) ugyanis január elsejétől együttesen értékesíti a cég. A reklámblokkokat összehangolják, és ugyanazok a reklámspotok mennek majd egyazon időben a csatornákon, így összeadva egy 10-12 százalékos közönségarányú csatornát szállítanak a hirdetőknek, ahogy ők fogalmaznak: egy harmadik kereskedelmi csatornát, amely akár az országos televíziókkal is felveheti a versenyt. Egyetlen igazi különbség az lesz, hogy a három kábelcsatornán fix árért vehetnek reklámidőt a cégek, míg az országoson mozgó ára van egy perc reklámidőnek.

Ehhez még javulnia kell az újonnan indult RTL II-nek, amely az első héten (október 2. és 7. között) 1–5 százalékos átlagos közönségarányt hozott a nagyjából 1 millió háztartásban, ahol fogható. A Cool és a Film+ nézettségét is hozzávéve, egész napra vetítve 10,1 százalékos közönségarányt értek el a kereskedelmileg fontos 18–49 éves korosztályban.