Csökkentek a PC-eladások a harmadik negyedévben

2012-10-11 14:50
Világszerte jelentősen visszaesett a személyi számítógépek értékesítése az előző negyedévben az okostelefonok és a táblagépek rohamos előretörése, illetve a Windows 8 operációs rendszer piacra dobását megelőző kereslet-visszatartás miatt.
A Gartner piackutató vállalat az eladások 8,3 százalékos visszaesését, konkurense, a szintén informatikai piackutató vállalat, az IDC pedig 8,6 százalékos csökkenést mutatott ki a harmadik negyedévre az egy évvel korábbihoz képest. A legnagyobb számítógép gyártónak kijáró első helyezésért fej-fej melletti küzdelem alakult ki a Hewlett-Packard és a kínai Leonvo között. Minden jel arra utal azonban, hogy hosszabb távon a Lenovo le fogja körözni a hagyományosan piacvezető amerikai vállalatot.

Mindkét piackutató cég szerint jelentős visszaesést okozott a vásárlásokban a Windows 8 operációs rendszer október végi bemutatását megelőző kivárás. Mindazonáltal mind az asztali, mind a laptop számítógépek forgalma már huzamosabb ideje csökkenő tendenciát követ, mivel a vásárlói érdeklődés egyre inkább az okostelefonok és táblagépek felé fordul. A vállalati szféra pedig a gazdasági válság miatt halogatja eszközbeszerzéseit.

A Gartner szerint a harmadik negyedévben 87,5 millió, az IDC szerint pedig 87,8 millió személyi számítógépet értékesítettek a világon. A két vállalat kimutatása eltérő eredményre jutott a piacvezetőt illetően. Míg a Gartner a kínai Lenovo vállalatot hozta ki elsőnek a Hewlett-Packard előtt 15,7 és 15,5 százalékos piaci részesedéssel, addig az IDC szerint a Hewlett-Packard vezet 15,9 százalékos piaci réssel a Lenovo 15,7 százaléka előtt. Mindkét vállalat drasztikus, 16,4 százalékos forgalom-visszaesést mutatott ki azonban a Hewlett-Packardnál. A Lenovo ellenben 10 százalékkal tudta növelni értékesítéseit a harmadik negyedévben.

A Dell eladásai 14 százalékkal estek vissza, ami a Gartnernél 10,5 százalékos, az IDC kimutatásában pedig 10,8 százalékos piaci részesedéssel a rangsorban a harmadik helyet biztosította számára. A negyedik helyen az Acer áll 9,9, illetve 9,6 százalékos piaci részesedéssel. Az Acer eladásai is csökkentek a harmadik negyedévben, a szintén tajvani Asus ellenben 12 százalékkal növelte értékesítéseit, mivel a Lenovóhoz hasonlóan erősen érdekelt a lendületesen bővülő kínai piacon.
MTI