Délmagyarország: decembertől megszűnik a Ro-La Szeged és Wels között

2012-10-15 08:48
Decembertől megszűnik a Ro-La (Rollende Landstrasse) Szeged-Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között, ezzel évente 30 ezer kamion kénytelen az autópályát választani a vasút helyett - írta hétfői számában a Délmagyarország.
Tomcsányi István, a hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője a napilapnak elmondta, januártól megszűnt a magasvasúti pályahasználati díj miatt kapott állami támogatás. A kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak - tette hozzá. Egy Szeged–Wels Ro-La retúr - kétszer 613 kilométer - kamionjegy ma 1060 euróba (mintegy 300 ezer forintba) kerül. Közúton csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva ez 217 ezer forint. A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra nőne - miközben a jármű kopik, és a sofőr egy percet sem pihen.

Az elektronikus útdíjjal szemben értelmes alternatíva lehetne a Ro-La, de a vasúti kamionfuvarozás már nem éri meg a használatarányos útdíj bevezetését. A vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Ezzel a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, s csaknem száz munkahely szűnik meg - írta a lap. A Ro-La 2002-ben még 100 ezer kamiont szállított, Magyarország uniós csatlakozásával ez a szám évi 80 ezerre, majd Románia és Bulgária belépésével 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban – áll a napilap cikkében.
MTI