Szabó Attila
Egy csésze kávé
2012-10-18 06:54
Új helyett inkább irreálisan drágán használt autót vesz a magyar vevő, pedig pár százezer forinttal többért vadonatújat kapna – tapasztalja a Maxabo cégcsoport tulajdonosa, aki korrekt, de nehéz tárgyalópartnere lenne az IMF-nek.
– Gondolom, autókereskedőként örült, hogy az első 9 hónapban végre 16 százalékkal több új autót helyeztek itthon forgalomba, mint egy éve. Szárnyal a piac?
– A 16 százalékos növekedés nem igazi bővülés, a piac nem növekszik. A nyilvános forgalmi adatok feldolgozása alapján például a Nissan, a FIAT magyarországi értékesítésének csaknem 45 százalékát a forgalomba helyezést követő 30 napon belül ugyanis kivonja onnan. Ezeket kocsikat a magyar rendszám leadása után a regisztrációs adó megfizetésével, szabályosan, de külföldre viszik, mert így is olcsóbbak, mint más országokban. Nagy az eltérés a márkák között, az Opel, a Ford, a VW, a KIA, a Hyundai mindössze az értékesítés 4-5 százalékát reexportálja. De az autók iránti érdeklődés valóban nőtt a szalonokban. A prémiumszegmensben az eladás is növekszik. Nálunk a megoszlás is javult, 75 százalékról 71-re csökkent a céges és 29-re nőtt a magánvásárlók aránya. Sokan még nem mernek hitelt felvenni, és ez fűti a használtautó-piacot is.
– Fűti, pedig feleannyi autóshirdetést adnak fel, mint korábban.
– Nagyon nagy az érdeklődés a használtautó-piacon, szinte nagyobb a kereslet, mint a kínálat. A vevők zöme 1,5 millió forintért, a másik csoport viszont 2,5 millióért keres autót, és ezt a bűvös határt nem hajlandók átlépni, pedig pár százezer forinttal többért vadonatújat vehetnének. Ezért itthon a használt autó irreálisan megdrágult. Egy hároméves autó lényegesen többe kerül emiatt, mint az újkori árának fele, akár az új ár 70 százalékáért is elkel, és ez abnormális. Az 1,5 millió forintos kategóriában pedig csak 6-8 éves autót találni, több mint 100 000 kilométerrel, de a legtöbb ügyfél mégis ilyet keres, pedig erre szinte havonta folyamatosan költeni kell.
– És az áfamentes feketeimport sem töri le a használatautó-árakat?
– Mi is szenvedünk az áfával trükköző a cégektől. A többség 100-150 kocsi behozatala után, az áfát nem fizetve, megszűnik. Ezzel a trükkel egy-egy 15-20 milliós autót 1,5-2 millió forinttal olcsóbban tudják adni a vevőknek, mint más; az importált prémium használt járművek negyedét már így hozzák be. Pedig lenne megoldás, ezért kértük a kormánytól az Autós Nagykoalíción keresztül, hogy addig ne adják ki az importkocsik törzskönyvét, amíg az áfát készpénzben be nem fizetik.
– Tarlós István főpolgármester viszont a sarkára állt, az eredményhirdetés előtt egy héttel lefújná a busztendert. Sokat biztos nem buszozik, de nem bosszantja?
– Magyar állampolgárként nekem tetszene, ha egyébként versenyképes áron és tisztességes küzdelemben, de magyar termék nyerne.
– Lehet, hogy egy ideig nem is telik másra az újabb 400 milliárd forintos adócsokor után. Mit szól hozzá?
– Szerintem az benne a leglényegesebb, hogy eltűnik a szuperbruttó. Ennek örülök. De azért várjuk meg a végét, hogy tényleg több marad-e majd a zsebünkben, mert az elmúlt két évben valahogy minden változtatás után egyre többet kellett fizetni.
– A feketegazdaság felszámolásából 120 milliárdot remél a csomag, és majd össze kell kötni a pénztárgépeket a NAV-val. De mi lesz a feketeszervizekkel?
– Minden olyan törekvést támogatok, amellyel egyszerű szabályok mellett a bevételek legálisak lesznek, mert a mi cégeinknél nem lehet számla nélkül dolgozni. De amúgy a feketejavítás aránya nem növekszik. Az M7-esen feleakkora a forgalom, mint korábban, és 2008-hoz képest a mi szervizbevételünk is a fele lett. Ezért tartom nagy bajnak, hogy a cégek a személyautó-javítás áfáját nem tudják visszaigényelni, mert ezzel a feketegazdaság is jelentősen csökkenne, és az államnak is bevételt jelentene.
– De amíg nincs IMF-megállapodás, állítólag évi 100 milliárd forint a költségvetés árfolyamvesztesége. Érdemes halogatni?
– Nem jó a gazdasági helyzet, de tudatos, spórolós, célirányos magatartással szerintem rendet lehet tenni. Az IMF profitorientált szervezet, segíthet, de nincs ingyenebéd, ha valamilyen úton-módon a visszaszorításával lehetne javítani a magyar gazdaságot, inkább ezt választanám. Én egyébként korrekt, de nehéz tárgyalópartnere lennék az IMF-nek.
– Nehéz tárgyalás lehetett a CBA-ban is, amely után három allánc átment a konkurens Coophoz. Kereskedelmi háború jön?
– Szerintem jobb ajánlatot hallva átigazolnak. Ez az egészséges piaci folyamat része, ebből a fogyasztó nem sokat vesz észre.
Névjegy
48 éves, az Eötvös József Gimnázium után a Külkereskedelmi Főiskolára járt,
de nem fejezte be.
Két gyermekét neveli két házasságból.
Kedvencek
Könyv › Jim Collins: Jóból kiváló
Film › Az utolsó császár
Zene › jazz, blues, Louis Amstrong
Hobbi › országúti kerékpározás, úszás