Körlevelet írt a PSZÁF

2012-10-23 11:42
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke vezetői körlevelében azt javasolja a befektetési vállalkozásoknak, kínálják fel a szakmai ügyfeleknek és elfogadható partnereknek is, hogy a lakossági ügyfelekkel azonos feltételeket kínálnak számukra a szolgáltatások igénybevétele során.
A felügyelet általában elvárja a befektetési vállalkozásoktól, hogy a szakmai ügyfelek és elfogadható partnerek részére nyújtott szolgáltatásaik során is törekedjenek a lakossági ügyfelekhez hasonló, magasabb szintű ügyfélvédelmi szabályok érvényre juttatására, különösen azokban az esetekben, amikor valószínűsíthető, hogy az adott ügyfél nem rendelkezik magasabb szintű szakmai hozzáértéssel. A felügyelet javasolja, hogy a befektetési vállalkozások hangsúlyosan hívják fel a szakmai ügyfelek és elfogadható partnerek figyelmét a jogszabály által biztosított lehetőségre, azaz kínálják fel nekik, hogy a lakossági ügyfelekkel azonos feltételeket biztosítanak számukra a szolgáltatások igénybevétele során.

A felügyelet kifejezetten kéri a befektetési vállalkozásokat, hogy értesítsék azokat a szövetkezeti hitelintézeti, magánnyugdíjpénztári, önkéntes kölcsönös biztosító pénztári, valamint önkormányzati ügyfeleiket - akik még nem kérték, vagy felkérésre írásban nem utasították el a lakossági ügyfélként való kezelést - és javasolják számukra, hogy mérlegeljék, illetve kérjék átminősítésüket - olvasható a körlevélben. A befektetési vállalkozások - a pénzügyi eszközök piacairól irányelv (MiFID), valamint a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény alapján - a szerződéskötést megelőzően minősítik a leendő szerződő feleket, ennek eredményeként ügyfeleiket lakossági ügyfél, szakmai ügyfél, illetve elfogadható partner kategóriákba sorolják, és ennek a minősítésnek megfelelően kezelik. Az egyes kategóriákba sorolt ügyfelekre a jogszabályi előírások alapján eltérő ügyfélvédelmi követelmények vonatkoznak.

A lakossági ügyfelekre a szakmai ügyfelekhez és elfogadható partnerekhez képest magasabb szintű ügyfélvédelmi előírások vonatkoznak, amelyek a számukra előírt legrészletesebb előzetes tájékoztatási és tájékozódási kötelezettségeken túl kiterjednek a megbízások legkedvezőbb végrehajtása során követendő gyakorlatra, a teljesítést követő tájékoztatásra is. A jogszabály ugyanakkor - kifejezett kérésükre - lehetővé teszi a szakmai ügyfelek és az elfogadható partnerek számára, hogy a lakossági ügyfelekkel azonos feltételeket biztosítsanak számukra a befektetési szolgáltatási és kiegészítő szolgáltatási tevékenységek igénybevételekor.
MTI