BMW Welt: újranyitott a bajor autógyár turista attrakciója

2012-10-27 14:00
Lehet-e egy autós bemutató csarnok befogadó kulturális létesítmény? A BMW autógyár marketing gyakorlata azt sugallja, hogy üzletpolitikájába ez is belefér: müncheni központjában, e hét végén hivatalosan is újból kinyitott az átrendezett BMW Welt (világ) névre hallgató komplexum. Itt az elmúlt években a felolvasó esetektől a brazil karneválon át a vasárnapi gyermekmatinékig sokféle programnak adtak otthont - milliókat vonzó látogatóközönséggel.
Ám ez a belvilág sokkal inkább egyfajta autós szentély, amelyben minden a sportos modelljeiről ismert bajor prémiumgyártót dicsőíti. Kezdve az építészeti architektúrával. A már műemléknek számító, motorhengereket stilizáló BMW székház tőszomszédságában felhúzott 5300 négyzetméter alapterületű BMW Welt építményébe egy kettős kúpformát is beszerkesztettek, a 3600 napelemmel szerelt tetőszerkezet a cégbrosúra szerint beboríthatná a velencei Szent Márk teret.

A marketingstratégák azon a címen eszelték ki a már öt éve felavatott komplexum zajos újranyitását, hogy most helyezték egy fedél alá a BMW érdekeltségébe tartozó gyártóművek modelljeit. A kék-fehér emblémás járgányokon kívül az odalátogató rajongók ezután már megbámulhatják a patinás brit, a Rolls-Royce luxusbatárjait, a másik szegletben a Mini kisautócsalád tagjait, amott, az emeleti részen, a BMW motorok mellett, helyet szorítottak a svéd eredetű Husqvarna terepjáró motorkerékpároknak is.

Mindezt persze többféle programkörítéssel. Az odalátogatók rápillanthatnak a BMW mérnöki és formatervezési munkáira, többek között a holnap elektromos járgányainak pehelykönnyű, de acélerősségű szénszálas karosszériájára. De persze a fogyasztói vágyak gerjesztéséhez - mint egy bevásárló plázában - nem hiányozhatnak a kulináris vendéglátóhelyek és a bevásárló boltok: talán mondani sem kell, az autós kiegészítő portékákon mindenütt virító márkaemblémákkal. És a bmwsek azt is pontosan tudják, hogy a betóduló ifjúság ugyancsak fontos ügyfél. A Junior Campus gyereknyelven kínálja a mobilitás élményét, s az is bevált látványfogás, amikor a pláza lépcsőházát elkerítve a crossmotorosok nyaktörő bemutatókkal szórakoztatják a nagyérdeműt.
Valójában a BMW Welt egyáltalán nincs egyedül e sajátos mutatványpiacon. Riválisai, így a VW csoport is ilyen programmal csábít a wolfsburgi Autostadt nevű élményparkjában, a Mercedes pedig stuttgarti székhelyén üzemelteti a maga marketingpalotáját. Ezeknek az eladásfokozó szolgáltató helyeknek fontos eleme, hogy a hírverés mellett egyúttal autóátadóként is szolgálnak, az ügyfelek valósággal ünnepként élhetik át új autójuk adásvételét. A BMW Weltben naponta akár 160 ilyen aktust tartanak. Miközben a vevők átveszik álmaik slusszkulcsát a 20 autóátadó forgóemelvény egyikén, az eladó asszisztensek sűrű kézrázása közepette még egyszer rálátnak a BMW székház „hengeres" toronyépületére.
A marketingtechnológia láthatóan nagyon bejön: a cég adatai szerint a Welt évente mintegy kétmillió turistalátogatót jegyez: a nemzetközi érdeklődést az is jelzi, hogy tavaly az ott átadott 18 ezer autó új tulajdonosa közül 2000 amerikai. Ők azért is vállalják az átkelést, mert egy füst alatt bekukkanthatnak az átvételhez járó BMW múzeumba, s a szomszédos müncheni törzsgyárba. Számukra ugyanakkor az is páratlan lehetőség, hogy az otthoni csoszogó sebességkorlátozások után kipróbálhatják új szerzeményüket a sebességlimit nélküli német autópályákon is.

A BMW Weltbe a belépés ingyenes, de az már bizalmas üzleti adat, hogy a Welt mennyibe kerül, mit hoz a konyhára. A cég sajtóismertetője csupán azt sulykolja, hogy a világ legnagyobb prémiumgyártója 2011-ben mintegy 1,67 millió gépkocsit és 113 ezer motorkerékpárt értékesített, s a legutolsó pénzügyi évben a 68,82 milliárd euró forgalom után az adózás előtti profit 7,38 milliárd eurót számlált.