Csak egy maradhat - Fogynak az útdíjtender résztvevői

Váczi István
2012-10-25 06:44
Gyorsan szűkül az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére esélyes cégek köre. A buktatókkal teli folyamat neheze még csak most következik, így továbbra is bizonytalan a rendszer jövő évi indulása.
Agatha Christie aránylag kíméletes volt szereplőivel Tíz kicsi néger című krimijében ahhoz képest, amilyen gyorsan az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére aspiráló cégek hullanak. Első körben 36 vállalat kérte el a jelentkezés elkészítéséhez szükséges iratokat a szeptember 25-én megjelent pályázaton, amelynek még úgy is igen rövid volt a beadási határideje, hogy október 10-ig meghosszabbították. Ajánlattételre viszont már csak nyolc cég, illetve konzorcium vállalkozott. Nem csak kisebb vállalatokat tántorított el a kutyafuttában történő pályáztatás és a megvalósításra rendelkezésre álló igen kevés idő, amelyek mellé ráadásul vaskos kötbéreket rakott a kiíró Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK). A kínai Huawei például korábban azt jelezte lapunknak, hogy készül a tender startjára (Hamar munka - Figyelő, 2012/36. szám), ám végül mégsem indult, mert úgy ítélte meg, hogy kevés az idő a hálózat kiépítésére.

A nyolcas mezőny is gyorsan elkezdett rostálódni. A Hungarian Motorway Konzorcium - amelynek a magyar L.A.C. Zrt.-n kívül három izraeli és egy spanyol cég volt a tagja - magától dobta be a törülközőt. A többi pályázóhoz hasonlóan őket is hiánypótlásra szólította fel az ÁAK, az idő hiánya miatt azonban nem tudták beszerezni a szükséges igazolásokat.

A kör ezt követően tovább szűkült. Az eredeti menetrend szerint az ÁAK múlt hét pénteken tette volna közzé, hány cégtől kér ajánlatot, de ez lapzártánkig nem történt meg. A Figyelő úgy tudja, hogy hárman maradtak versenyben, köztük az osztrák anyacégével közösen induló Kapsch Telematic Services Kft., valamint a T-Systems Magyarország Zrt. Akárhogy is alakul a köztes befutó, a jelek szerint az útdíjtender tökéletes illusztrálását adja annak, hogy a rövidre szabott jelentkezési és kivitelezési határidő gyengíti a versenyt. Nem lenne meglepő, ha ehhez a másik szokásos tényező, az árfelhajtó hatás is társulna. Több érintett nem is tartja véletlennek, hogy a kormányváltást követő közel két és fél éves szöszmötölés után egyszer csak gyorsított közbeszerzési eljárást írt ki az ÁAK. Önmagában már ez is támadási felület, a Campo Consulting Hungaria Zrt. erre hivatkozva kezdeményezett jogorvoslatot a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Ha ezzel érdemben foglalkozik a testület, az több héttel vagy hónappal késlelteti a szállító kiválasztását, végképp illuzórikussá téve a 2013. július 1-jei indulást.

Az ÁAK mindenesetre december elején már szerződést is kötne a győztessel, akinek 6318 kilométer gyorsforgalmi és főúton kell kiépíteni a használatarányos útdíj infrastruktúráját, maximum 42 milliárd forintért. Az úthasználatért ilyen módon csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak kell majd fizetniük, a személyautóknak és a buszoknak marad a virtuális matrica.

A tétet növeli, hogy a 2013-as költségvetésbe beterveztek 75 milliárd forint bevételt a használatarányos útdíjból. Ennek megfelelően a tarifák viszonylag magasak, számos kategóriában drágább lesz a magyar utakat használni, mint a többi visegrádi országban. A díjszabást látva erősen ráncolják homlokukat a fuvarozók, akik cserébe egy sor versenyképesség-növelő lépést kérnek a kormánytól, például adóterheik jelentős csökkentését.