Hűségesek bankjukhoz a magyarok

2012-10-30 15:15
A magyarok döntő többsége elégedett jelenlegi főbankjával, mindössze 8 százalék tervezi, hogy más pénzintézethez igazol át - derül ki a Budapest Bank legfrissebb felméréséből, aminek egyik oka, hogy túl bonyolultnak gondolják az ügyintézést.

A Budapest Bank a lakossági ügyfelek bankhűségének feltérképezése céljából évente ismétlődő kutatás-sorozatot indított , amely azt vizsgálja, hogyan viszonyulnak a magyarok az elsődleges bankjukhoz, azaz főbankjukhoz. A felmérés szerint a magyarok döntő többsége elégedett jelenlegi főbankjával, mindössze 8 százalék tervezi, hogy váltani fog. Sokan azért nem mennek másik pénzintézethez, mert attól tartanak, hogy a bankváltás túl sok sorban állással, ügyintézéssel jár. Ezeket az előítéleteket cáfolják azok tapasztalatai, aakik már váltottak bankot: ez ugyanis a legtöbb esetben két óránál is rövidebb idő alatt lezajlott.

Hűségesek bankjukhoz a magyarok

A kutatásból kiderült, hogy a magyarok átlagosan 1,6 banki kapcsolattal rendelkeznek, főbankjukkal való kapcsolatuk pedig átlagosan 6,5 évre tekint vissza. A válaszok alapján a lakosság 61 százalékának csak egy bankja van, míg 25 százalék két, 14 százalék pedig három vagy több pénzintézettel is kapcsolatban áll. A többes banki kapcsolat leggyakoribb oka, hogy az ügyfél más-más pénzintézetnél vett igénybe hitelt illetve megtakarítási, valamint folyószámla-szolgáltatást, esetleg több pénzintézetnél is van hitele.

A főbank kiválasztásakor a legfőbb szempont a számla fenntartási költsége, a kiterjedt ATM-hálózat és a kényelmesen megközelíthető bankfiók. Egyre fontosabb az ügyfelek számára a bank jó hírneve és megbízhatósága, de az is figyelemreméltó, hogy a válaszadók 38 százaléka számára a jól működő internetbank és mobilbank is lényeges szempont.

A lakossági ügyfelek mindössze 31 százaléka váltott bankot az elmúlt tíz évben. Ennek elsődleges oka az előző pénzintézettel való elégedetlenség (55%), illetve az új banktól kapott jobb ajánlat (38%) volt. 15 százalék nem saját döntéséből, hanem a jelzáloghitel előfeltételeként cserélte le főbankját, de gyakori a munkahelyváltás kapcsán történő bankváltás is (13%).

A jelenlegi főbankjával a magyarok döntő többsége elégedett, mindössze 8 százalék tervezi, hogy más pénzintézetet választ a következő évben. Jóval magasabb azok aránya (45%), akik a jövőben igénybe vennének valamilyen szolgáltatást egy másik pénzintézetnél is, a jelenlegi főbanki kapcsolat fenntartása mellett. A bankváltást tervezők között magas arányban vannak a mostani bankjukkal elégedetlen középkorúak és a legfiatalabbak (18-29 évesek), a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, a nagyvárosokban élők, valamint a modern technikai eszközöket (internetbankot, okostelefont) szívesen használók.

A bankváltás egyszerűbb, mint azt legtöbben hiszik

Azok, akik az elmúlt tíz évben nem cserélték le fő pénzintézetüket, többségükben elégedettek jelenlegi bankjukkal (72%), de 16 százalék csak azért nem akart eddig váltani, mert a bankváltást macerásnak tartja, például nem akar azzal bajlódni, hogy csoportos beszedési megbízásait mozgassa.


A fenti arány relatíve magasnak tűnik, különösen annak tükrében, hogy a bankváltással kapcsolatos ügyintézés a valóságban jóval kevesebb, mint a megkérdezettek gondolják. Miközben ugyanis a válaszadók egyharmada (32%) úgy véli, hogy a bankváltás több napig tartó, sok utánajárást igénylő procedúra, addig az elmúlt években ténylegesen bankot váltók 60 százaléka arról számolt be, hogy a bankváltás két órán belül lezajlott.

„A felmérés adataiból világosan kiderült, hogy van egy olyan, nem is kicsi réteg, amely ugyan nincs megelégedve jelenlegi pénzintézete szolgáltatásaival, mégsem keres jobb megoldást, mivel túlságosan bonyolultnak, időigényesnek gondolják az ezzel kapcsolatos ügyintézést. Bár ezek a hiedelmek többnyire nem tükrözik a valóságot, mi szeretnénk még inkább megkönnyíteni a bankváltást azok számára, akik szívesen választanák fő pénzintézetükké a Budapest Bankot. Ezért bankunknál októbertől online lehet kezdeményezni a számlanyitást, ami a bankváltás idejét még rövidebbé teszi" - mondta el Ákos Tamás, a Budapest Bank lakossági üzletágának vezetője.

Van még hová fejlődni

A fenti szolgáltatás létjogosultságát az is alátámasztja, hogy a banki ügyintézésben egyre inkább teret nyernek a modern technikai eszközök. Bár még mindig a személyes ügyintézés dominál, a felmérésben résztvevők egyharmada már interneten, mobilbankon vagy telebankon keresztül intézi pénzügyeit. Egyre inkább terjednek a lakossági folyószámlacsomagokhoz kapcsolódó készpénzkímélő megoldások is, azonban ezen a téren még van hová fejlődni: például míg a válaszadók 32 százaléka használ csoportos beszedési megbízást rezsiköltségei egy részének befizetésére, a legtöbb sárga csekket (közel 70%) még mindig a postán fizetik be.

Banki Mobilitási Index

A Banki Mobilitási Index idei értéke 30,2. Az index 100 fokú skálán méri az elsődleges bankhoz való hűséget: minél magasabb az index értéke, annál erősebb a bankváltási szándék a magyar ügyfelek körében. Az index három fő összetevőből számítódik: az ügyfelek banki kapcsolatának erőssége, a bankváltási szándék és a váltást elősegítő attitűdök. Az index idei értéke azt jelzi, hogy a magyarok alapvetően elégedettek bankjukkal, ugyanakkor egyes csoportok készek új bankot, új szolgáltatásokat kipróbálni anélkül, hogy a főbankjukat lecserélnék.