Kutatás + fejlesztés

Bucsky Péter
2012-11-08 06:24
Okos tükör és dugóaszisztens is segítheti a söfőrök munkáját.
Autós innovációk

Számos újdonság teheti zöldebbé és olcsóbbá a közúti közlekedést az elkövetkező években. A személygépkocsik esetében mindenki az elektromos meghajtásra koncentrál, ám az akkumulátorok árának csökkenése és kapacitásának növekedése nélkül egyszerűen még túl drága ez a közlekedési mód.
Ezért inkább a hibridek terjedését várják a teljesen elektromos járgányok helyett, amelyek gazdaságosabban üzemeltethetők a csak benzines vagy csak elektromos autóknál. Kaliforniában például a Toyota Prius vezeti az első háromnegyed évben az eladási listát 46 ezer darabbal. Igaz, sokak szerint nem is igazán környezetbarátabbak a teljesen elektromos meghajtású kocsik. A University of Tennessee egy év elején közzétett elemzése ezt arra alapozza, hogy ahol főként fosszilis energiahordozóból állítják elő az elektromos áramot, ott biztosan a benzin a zöldebb megoldás. De a Norvég Tudományos és Műszaki Egyetem egy októberi tanulmányának szerzői is arra a következtetésre jutnak, hogy még a sok megújuló, nukleáris és vízenergiát használó európai piacon is mindössze csak 10 százalékkal lehet kisebb az elektromos meghajtás szén-dioxid-kibocsátása.



Elektromos sportautók

Az elektromos meghajtás divatját a Tesla sportkocsijai jól szemléltetik. Van ezen a területen is újabb kihívó, a Kepler Motion a világ valószínűleg legerősebb hibridje: a benzines 3,5 literes 550 és elektromos 250 lóerős motorjával döbbenetesen gyorsul, 2,6 másodperc alatt van százon.



Villámgyors és okos töltők

Az elektromos meghajtás legnagyobb előnye a benzinnél olcsóbb áram. Ez azonban csak akkor élvezhető, ha a kocsik könnyen tölthetők. Ennek érdekében a mainál gyorsabb megoldások után kell nézni. A svájci Brusa újdonsága egy az autókban elhelyezett gyorstöltő berendezés, amelyet 400 voltos, 32 amperes háromfázisú ipari áramra lehet közvetlenül csatlakoztatni, így nincs szükség külön infrastruktúrára. Ezzel akár egy óra alatt feltölthető egy átlagos elektromos kocsi, és már az idén megkezdik a szériagyártást. Amerikában közben a töltőcsatlakozók legújabb szabványán dolgoznak: ez már a váltakozó és az egyenáramot is tudja majd kezelni, és a várakozások szerint akár 20 perces töltési idő is elképzelhető lesz. A J1772 szabvány segítségével az is lehetővé válik, hogy az autó a töltőállomással és az okos elektromos hálózattal is kommunikálni tudjon. Ez tovább csökkentheti a közlekedés költségét, hiszen beállítható lesz, hogy csak akkor töltsön a rendszer, amikor olcsó áram érhető el a piacon.



Újabb légzsák

Amerikában lesz elérhető jövőre a GMC, a Chevrolet és a Buick egyes modelljeiben a legújabb légzsák. Balesetkor a vezető és az utas között előbukkanó légzsák különösen oldalütközésekkor hasznos, megakadályozza az utasok egymásra borulását is.



Kerékagymotorok

A mindennapokban is hasznosítható megoldás például a Protean Drive, amely kerékagymotorokat fejleszt személyautókhoz. A kerekekbe épített meghajtás csökkenti a helyigényt, jobb a hatásfoka a kevesebb áttétel miatt, és ezzel segítheti az olcsóbb e-autózást. A Mercedes tuningolására specializálódott Brabusszal fejlesztenek közösen egy hibridet, és ígéreteik szerint 2013-tól már prototípusokat gyártanak. Egy évre rá már mindenkinek elérhető lesz a kerékbe szerelt elektromotor. A kínai és amerikai befektetők által létrehozott cég vezetője az a Bob Purcell, aki a GM első elektromos autójának, a Kaliforniában a 90-es években legendává vált EV1-nek a fejlesztési vezetője volt.



Okos tükröm, mondd meg nékem

Tovább folytatódik az autók informatikai felszerelése is. Az Audi R8-ban például már a visszapillantó tükröt is kamerára és kijelzőre cserélik. Az amerikai OnStar pedig a visszapillantó tükörbe épített asszisztenssel rukkolt elő: havi díjért cserébe navigációval szerelték fel az okos tükröt, mely érzékeli, ha balesetet szenved az autó, és automatikusan küldi a segítséget.



Dugóasszisztens

Rövidesen érkezik az az újítás, amelynél ötven km/h sebesség alatt átveszi a fedélzeti számítógép a kocsi irányítását. A Volvo új rendszere egy gombnyomásra követni kezdi az előttünk haladó járművet, így az unalmas és fárasztó indulás-megállás feladatától megszabadítja a vezetőt. A kamerákkal és radarokkal működő kényelmi funkció 2014-ben debütál a szériaautókban.



Kényelmesebb ülések

Egy hosszabb autóút igencsak fárasztó lehet, a Nissan mérnökei ezért az ülések kényelmesebbé tételén dolgoznak. A NASA-nak a súlytalanság során elért testhelyzetre vonatkozó eredményeit
felhasználva a tervezők arra jutottak, hogy a mai autók ülései igencsak természetellenes pozícióban tartják utasaikat. Ezért az új ülés támlája hat külön állítható részből áll, amely már úgy támasztja meg a gerincet és a medencét, hogy sokkal kevesebb izommunkára legyen szükség az egy helyben üléshez. Az újdonság már a 2013-as Altima modellben elérhető lesz.

E-kormány
A légi közlekedésből ismert technológiát kínál a Nissan: a drive-by-wire rendszerben a kormányzás nem mechanikusan, hanem elektronikus érzékelőkkel és motorokkal zajlik. A jövőre árusítani tervezett egyes Infiniti modellekben lesz elérhető a technológia, amely amellett, hogy könnyebbé teszi a kormány mozgatását, csökkenti a reakcióidőt is. További előnye, hogy rázós, kátyús úton ki tudja szűrni a kormány rángatását, így kényelmesebb a vezetés.