Az üzleti szegmensre gyúr a Windows 8

Váczi István
2012-11-20 07:52
Semmit sem bíz a véletlenre a Microsoft a Windows 8 népszerűsítésével kapcsolatban. Amellett, hogy világszerte egymilliárd dollárt áldoz az új operációs rendszer reklámozására, világ körüli turnén mutatja be az üzleti alkalmazásokat.
Nagyszerű, hogy ilyen magasan vagyunk, könnyebben be tudjuk mutatni, milyen lehetőségek vannak a felhőben - így vezette fel az első előadást a Microsoft egyik munkatársa Dubajban, a világ legmagasabb épületében, a közel 830 méter magas Burdzs Kalifa egyik legfelső szintjén. Az amerikai szoftveripari óriásvállalat mindent megtesz annak érdekében, hogy bizonyítsa, nem a levegőbe beszél, amikor azt állítja, hogy a Windows 8 nemcsak egy újabb operációs rendszer, hanem olyan generációs ugrást jelent, amelyre a legendás 95-ös verzió óta nem volt példa. Ezért nemcsak egymilliárd dollárt áldoz a termék népszerűsítésére, hanem világ körüli turnén győzködi az üzleti döntéshozókat, elemzőket és újságírókat. A közel-keleti, dubaji állomásra a Figyelő is meghívást kapott.

A megközelítés ezúttal nem az átlagos felhasználók szempontjait helyezte előtérbe, hanem az üzleti, vállalati felhasználókét, akik elméletileg azért váltanak majd Windows 8-ra a korábbi verzióról vagy egy konkurens szoftverről, mert ezáltal új ügyfelekre tehetnek szert vagy az eddigieken zsákolhatnak be nagyobb profitot. Az rögtön az elején kiderült, hogy a házigazda Egyesült Arab Emírségek oktatási minisztériumát nem kell győzködni, az ottani döntéshozók már letették a garast a legújabb Windows mellett. Az itteni oktatási büdzséről persze Hoffmann Rózsa álmodni sem merne, januárban elkezdik kiosztani az első táblagépeket az iskolásoknak, eleinte nyolc oktatási intézményben, de a későbbiekben 300 iskolára akarják kiterjeszteni a programot. A dolog nem öncélú, hanem egy olyan e-learning megoldás része lesz, amelynek révén el akarják tüntetni a digitális szakadékot az iskolák és az otthonok között, amellett, hogy szórakoztatóbbá és interaktívvá teszik a tanulást. A rendszert összekötik majd a közösségi hálózatokkal, vagyis a tanulmányi előmenetel az ismerősök számára is láthatóvá válik, növelve a motivációt. Mindezt elsősorban Win8-as környezetben, de más operációs rendszerek felé is nyitott lesz az elektronikus oktatás, amely több kiló terhet levesz majd az iskolások válláról.

Gyorsabb, érinthetőbb

Ahogy az a propagandában és a vállalati marketingben megszokott, az operációs rendszer népszerűsítését néhány varázsszó köré építik fel. Ilyen a gyorsaság, a betöltés azonos gépen egy vezető fejlesztő szerint harmadával gyorsabb a Win 7-hez képest. Szintén kulcsmondat az előrelépés a Win7-hez képest, illetve az érintőképernyő használatának egyszerűsége. Utóbbiak mellé azért kommentár is jár: akinek felmegy a vérnyomása, miközben az új kezelőrendszerrel ismerkedik, átválthat az előző verziókból ismerős nézetre. Ami a képernyő nyomkodását illeti, természetesen nemcsak ezt érzékeli az új operációs rendszer, hanem az összes hagyományos információbeviteli formát is (billentyűzet, egér, touchpad). Praktikus kérdés, hogyan lehet jelszóval védeni egy kizárólag érintőképernyős gépet. Erre szolgálnak az egyéni mozdulatok: az egyik előadó laptopjának háttere például a kutyáit ábrázoló kép, és a két eb orrát kell megérinteni ahhoz, hogy elkezdhessen dolgozni a gépen.

A rendszer ugyanakkor képes arra, hogy számos információt bejelentkezés nélkül megjelenítsen. A kezdőoldal az egyéni preferenciáktól függően eleve mutat egy sor releváns információt, emaileket, Facebook-bejegyzéseket, árfolyamokat, vagy orvos esetében például a soron következő pácienseket, akár kórtörténettel együtt.

Érdekes, hogy az egyik leghasznosabb újításról nem ejtettek túl sok szót az előadók, noha a felhőre vonatkozó megjegyzés erre utalt. Mivel az adatok nagy részét távoli szervereken - informatikai szakszóval a felhőben - tárolják, adta magát a lehetőség, hogy az otthoni, a munkahelyen használt, valamint a mobil eszközöket szinkronizálják, valamennyin ugyanazok a beállítások jelenjenek meg, és a dokumentumok is mindig frissüljenek az online kapcsolat révén.

Törzsutas-kényeztetés

A dubaji üzenetek elsősorban a vállalatoknak szóltak, legalábbis a leginkább felkapott táblagépes szegmensben, és arra fókuszáltak, mennyire praktikus beépített lehetőségekkel rendelkezik a rendszer, hogy a cégek a nekik leginkább megfelelő alkalmazásokat fejlesszék rá. Az egyik példa a helyi nemzeti légitársaságé, az Emirates-é, amely 900 táblagépet osztott ki vezető légiutas-kísérőinek, az utasok elégedettségének növelése érdekében. A számítógép még a beszállás előtt megjeleníti az utaslistát, kiemelve a törzsutasokat, akiket kitüntetett elbánásban részesíthetnek. Ha például korábban bekerült a rendszerbe egy olyan információ, hogy egy bizonyos pezsgőt az illető különösen kedvel, akkor egyből ezzel lehet számára kedveskedni. A stewardessek vezetője ezen a rendszeren keresztül értékeli beosztottjait, és a rendszer képes számára megjeleníteni az utasok visszajelzéseit is. Szintén értesülhet arról, ha például egy járaton egy orosz csoport utazik, és ha van a személyzet tagjai között orosz, abba a géprészbe irányíthatja.

A Bank of America alkalmazása alapján nyugtázhattuk, hogy érintőképernyővel is lehet interneten bankolni, a BT (British Telecom) pedig olyannyira meg van győződve a Win 8-as táblagépek előnyeiről - főként az információmegosztás egyszerűsége miatt - hogy 5 ezer laptopját cseréli le ilyen táblagépekre. Szintén hasznosnak ígérkeznek a táblagépek például bútoráuházak értékesítői számára, akik elölről-hátulról megmutathatják azokat a darabokat is, amelyek éppen nincsenek az üzletben. Ráadásul a rendszer segít neki olyan elemeket is találni, amelyeket jó eséllyel választanak kiegészítőként, így egyszerre nőhet a forgalom és a vevők elégedettsége. Persze ez nem csak a Win 8-as kütyükre mondható el, más operációs rendszerre is írható ilyen applikáció.

Hiányzó telefonok

Milliárd dolláros reklámkampány ide, dubaji bemutató oda, arra majd csak a gyakorlat adhat választ, hogy a jól használhatónak tűnő környezet elég vonzó lesz-e ahhoz, hogy a Microsoft hagyományos hadállásai megtartása mellett előre tudjon törni a táblagépek és az okostelefonok piacán is. Ezeken ugyanis óriási hátránnyal indul, az okostelefonok körében mindössze 2 százalékos a piaci részesedése. Arra jó esély van, hogy a vállalati hordozható eszközöknél hardvergyártó partnereivel együtt piacot szerezzen, de az okostelefonoknál ehhez a Nokia feltámadására is szükség lenne.

Ezen a téren talán magának a vállalatnak sincsenek egyelőre vérmes reményei, mert kifejezetten okostelefonos üzleti alkalmazásokról nemigen esett szó, ahogyan a legalább 20 felvonultatott Win 8-as kütyü között sem volt egyetlen okostelefon sem.