Az üzletemberek tanulhatnának az újságíróktól

2012-11-21 13:00
Az üzleti élet memokhoz és bulletpointokhoz igazodó stílusa egyre sivárabb, érthetetlenebb és költségesebb kommunikációs gyakorlatot tesz általánossá, ami egyszerre drágítja meg a cégek működését és tarthatja távol az újabb megrendeléseket - állítja Eric Rosenberg, a Forbes újságírója.
Legyen szó akár egy regionális napilapban megjelenő helyi választási cikkről, vagy egy nemzetközi jelentőségű oknyomozó riportról, az olvasók ugyanazokat a tulajdonságokat várják el a szövegtől: legyen aktuális, lényegre törő, a megfogalmazása pedig szabatos és pontos.

Az üzleti világ gyakorlata mégis egészen más képet fest. Annak ellenére, hogy a vállalati célok kristálytiszta megfogalmazása létfontosságú egy cég életében, a legtöbb szervezet belső kommunikációja mégis zavaros és nehezen átlátható.

Nem elég, hogy megbeszélés megbeszélést, beszámoló beszámolót követ, a helyzetet súlyosbítja, hogy egy prezentáció tartalmánál többre értékelik annak hosszát, az előadók pedig előszeretettel tűzdelik tele beszédüket feleslegesen a szakzsargonnal és idegen szavakkal. Az üzleti élet furcsa paradoxona ez, mert egy üzletember egy hasonló módon megírt újságcikket biztosan végig sem olvasna.

Rosenberg szerint a jelenségért részben a PowerPoint prezentációk elterjedése tehető felelőssé. A slidesorok azt a képzetet keltik az emberekben, hogy a több az jobb. Sok alkalmazottat tölt el félelemmel, ha a saját gondolatait kell másokkal megosztania. Ilyenkor jó ötletnek tűnhet az előttünk ásító üres PowerPoint oldalak feltöltése olyan szavak garmadájával, amelyek beszédesebbnek és lenyűgözőbbnek tűnnek, mint amilyenek valójában.

Az üzleti életben a pongyola fogalmazás közvetlen profittényező, csökkenti az eredményességet, akár az ügyfélkör szűkülését is okozhatja, a szervezeten belül pedig költséges működési hibákat gerjeszt.
Joseph Kimble, a Thomas M. Cooley Jogi Iskola professzorának legújabb könyve (Writing for Dollars, Writing for Please, 2012) szerint az üzleti és az állami szektorban jelen levő rejtett költségek egyik legfőbb forrása éppen a helytelen kommunikáció.

Összefoglalva 50 kutatás eredményeit művében bemutatja, hogy a helyes nyelvhasználat minden területen egyaránt kifizetődő, mert általa kevesebb lesz a hiba és a frusztráció, valamint hatékonyabbá válik a döntéshozatal. Többek között egy cleveland-i klinika esetét hozza fel példának, ahol 1 millió dollárt takarítottak meg pusztán azzal, hogy leegyszerűsítették a számlázási rendszert, ami így kevesebb félreértésre adott okot és így a páciensek is szívesebben működtek együtt.

Eric Rosenberg a Hearst Newspaper korábbi nemzetközi tudósítója, jelenleg az Ogilvy Washington alelnöke.