Túrógépezet - Káoszt okozhat a fővárosi felújítási projekt

Sághy Erna
2012-11-22 06:14
Káoszt okozhat a fővárosi közlekedésben a Ferenciek tere és a Március 15. tér forgalmi rendjének teljes átalakítását célzó, 4,3 milliárd forintos projekt.

Autós aluljáró a Ferenciek terén. Gyökeresen átalakul a közlekedés

A munkálatok tervezett megkezdése, november 20. előtt négy nappal még titkolta a nyilvánosság elől a fővárosi V. kerület, azaz a Rogán Antal polgármester vezette Belváros-Lipótváros Önkormányzata, hogy melyik kivitelező a nyertese a Belváros Új Főutcája elnevezésű nagyszabású projekt második ütemére kiírt közbeszerzési eljárásnak. A kivitelező körül zajló titkolózás része lehet annak a stratégiának, amelynek során a beruházó önkormányzat meglehetősen kevéssé igyekszik a nyilvánosság figyelmét ráirányítani a projektre. A beruházás lényegesen nagyobb keretösszeget használ fel, és jelentősebb mértékben alakítja át Budapest közlekedését, mint az első ütem
 2 milliárd forintba kerülő fejlesztései.

FORGALMI BLOKK
A második szakaszban 4,3 milliárd forint összköltségvetésű fejlesztés a főváros autós forgalmának csökkentését, a környezetvédelmet és a városok élhetőségét célzó koncepcióba illeszkedik. Csakhogy ezúttal az M1-es és az M7-es autópályáról érkező, a BAH-csomóponton áthaladó autós forgalom Pest felé menő főútvonalát kívánják blokkolni. Félő, hogy ennek más, forgalomterelő beruházások nélkül közlekedési káosz lesz a vége.

A főváros fő forgalmi útvonalait túlzás nélkül alapjaiban érintő tervről a 2011 áprilisában tett bejelentés óta kizárólag a beruházás környékén élő lakosság körében folytatott kommunikációt a projektgazda, az
V. kerületi önkormányzat. A tágabb közönség a polgármester és az önkormányzat sajtótájékoztatóiból, illetve a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft. által működtetett honlapról, a www.belvarosujfoutcaja.hu oldalról próbálhatott meg információkat szerezni.

Cselovszki Zoltán volt V. kerületi főépítész például egy tavaszi sajtótájékoztatón a „belváros újraegyesítésének” nevezte a projektet. Méltatta, hogy a Ferenciek terét „visszafoglalják”, a terület a nemzetközi tranzitforgalom helyett újra a gyalogosok belvárosi főterévé válik. A munka bármely percben elkezdődhet, de a projekt kommunikációjára még ezt követően írnak ki közbeszerzési eljárást. (Cselovszki Zoltán egyébként ma a hatósági jogköreitől megfosztott Kulturális Örökségvédelmi Hivatal utódjának, a Forster Gyula Központnak a vezetője.)

MEGSZŰRTÉK
A beruházásra június közepén írtak ki kivitelezési közbeszerzési eljárást. A projekt a Ferenciek terének átalakítása mellett a Március 15. tér és környékének rekonstrukcióját is magában foglalja. A tender beadási határideje július 20-án volt. Sajtóinformációk szerint a kiírás meglehetősen kemény feltételekkel szűrte meg a potenciális építőipari szereplőket. Eleve csak az a vállalkozás adhatott ajánlatot, amelynek az előző három lezárt üzleti év átlagában legalább 3 milliárd forint nettó árbevétele származott mélyépítésből, valamint képes volt az előző öt évben legfeljebb öt szerződésből összesen legalább nettó 1,75 milliárd forint értékű közterület-rekonstrukciós munkát felmutatni – írta meg a Napi Gazdaság. Így csak a nagyok szállhattak ringbe.

Hatan adtak be pályázatot, és a Figyelő információja szerint három ajánlatot érvénytelennek nyilvánítottak. Emiatt esett ki a versenyből a Strabag-leányvállalat Magyar Aszfalt Kft. és az EuroAszfalt Kft. konzorciuma, a Tér Bau Holding Zrt., valamint a francia Colas két cége. A versenyben a közbeszerzési bizottság pontszámai alapján maradt alul az axonos Apáthy Endréhez köthető A-Híd Építő Zrt., valamint az osztrák Swietelsky és a Laki Épületszobrász Zrt. szövetségének ajánlata.

A kivitelezés nyertese a Figyelő információja szerint az EU-Line Építőipari Zrt. és a Penta Általános Építőipari Kft. által alkotott, a cégnevek kezdőbetűit tartalmazó EP Belváros Konzorcium. A tavaly március 1-jén 5 millió forintos törzstőkével bejegyzett, a hivatalos vállalati adatok szerint az idén 12 alkalmazottat foglalkoztató EU-Line Zrt.
a hivatalos céginformációk szerint eddig nem termelt bevételt. Ügyvezetője, Tilli Lajos 2008. november és 2011. február között a főváros IV. kerületi önkormányzatának tulajdonában álló, épületépítés szervezésére szakosodott Újpesti Városgondnokság Kft. ügyvezetőjeként tevékenykedett.

Bódis Andrásnak, a zrt. egyszemélyű tulajdonosának egyéb cégbeli érdekeltségét nem lehet fellelni a hivatalos vállalati adatbázisban. Az EU-Line konzorciumi cégtársa, az 1990-ben alapított, elsősorban csatornaépítéssel foglalkozó Penta Általános Építőipari Kft. minősített többségi tulajdonosa Nagy Gábor Lajos.

NEM TÁMADNAK
A Penta hivatalos honlapján a Referenciák menüpont alatt nem található semmi, de a főoldalon a társaságot bemutató tulajdonos-ügyvezető így jellemzi a kft.-t: „Családias kisvállalkozásként induló cégünk az elmúlt évek alatt stabil gazdálkodású, folyamatos fejlődést mutató, elismert középvállalkozássá fejlődött a hazai építőipari szakmán belül.” Az elmúlt években számos fideszes vezetés alatt álló önkormányzattal közös projekt keretében közmű- és útépítést végző, hulladéklerakók és szennyvíztelepek rekonstrukciójában és építésében közreműködő Penta Kft. 2009-ben 10,18, 2010-ben 11,37, 2011-ben pedig 8,1 milliárd forint árbevételt termelt átlag 250 fős alkalmazotti létszámával.

A Figyelő információi szerint az önkormányzati közbeszerzési bizottság döntését több szereplő vitatja. Közbeszerzési döntőbizottsághoz az Orbán-kormányzat 2011-es törvénymódosítása után nemcsak ebben az ügyben, de más közbeszerzés esetén sem fordulnak a hátrányba került pályázók. A döntés megtámadójának ugyanis a bírósági eljárás előtt letétbe kell helyeznie egy a projekt értékéhez szabott összeget, de minimum 10 millió forintot. Ez esetben az összeg 150 millió lenne, amelyet egy számára kedvezőtlen döntés után a panaszos elbukik. A Március 15. téri beruházással kapcsolatban három szereplő kért úgynevezett előzetes vitarendezési eljárást.

Ennek lefolytatására három nap áll rendelkezésre. Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető, polgármester sajtófőnökének tájékoztatása szerint ezen határidők lejárta után lehet nyilvános, hogy ki építi át 4,3 milliárd forintból a Ferenciek terét és környékét úgy, hogy a 460 naposra tervezett építkezés után a mostaninál lényegesen kevesebb autó legyen képes rajta egy időben áthaladni. Az V. kerületi önkormányzat önrésze ebben a projektben áfa nélkül több mint félmilliárd forint.