Indul a fotelexport

Bucsky Péter
2012-11-22 06:42
Világszerte jól értékesíthető, egyedi formatervű, kis szériás bútorokkal kereskedik a nemrég indult BBDM Kft.

Balogh Judit, a BBDM tulajdonosa. Helyet foglalna a bútorpiacon

Bár számos magyar bútortervező ötleteit értékelik a nemzetközi versenyeken és kiállításokon, nem sok lesz üzletileg is sikeres. Ennek egyik oka az, hogy hiányoznak a formatervezőket menedzselő, értékesítést megszervező vállalkozások. Ezt a piaci rést tölti be Balogh Judit vállalkozása, a BBDM Design Management Kft. A 32 éves alapító-tulajdonost már régen is érdekelték a különleges, egyedi bútorok, de a kereskedelemben kereste a kenyerét. A budapesti Külkereskedelmi Főiskola elvégzése után négy évig Spanyolországban alkalmazta egy autóipari cég, majd itthon a Külgazdasági Hivatalnál használta fel a tapasztalatait, spanyol-, angol- és németnyelv-tudását. A hivatali munkát azonban nem találta elég változatosnak, ezért határozta el, hogy önálló vállalkozásba kezd.

Olyan terveket keresett, amelyekkel kis szériában is viszonylag olcsón lehet bútorokat gyártani, mégis egyediek és ötletesek. Cége pályázatot írt ki, és felkereste a formatervezést oktató hazai intézményeket, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet (MOME), az Óbudai Egyetemet és a soproni Nyugat-magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetét is. Az első projekt mégsem ezektől az intézményektől, hanem a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egyik diákjától származik. Ez a Csire Géza által tervezett paq chair egy vendégággyá alakítható fotel. A BBDM megszervezte a gyártást, a marketinget és az elsősorban külpiacokra irányuló értékesítést, a tervező pedig licencdíjat kap. Komoly piackutatást igényelt, hogy találjanak olyan hazai gyártókat, amelyek megfelelő minőségben, egyben megfizethető áron kis szériában is vállalják a bútor elemeinek előállítását.

A folyamat során a tervezővel közösen keresték azokat az egyszerűsítő megoldásokat, amelyek csökkentik az előállítási költséget, de nem vesznek el a vizuális és használati értékből. A termékkel a magyar szaksajtó mellett számos nemzetközi internetes oldal is foglalkozott Japántól Brazíliáig, ám ennél is fontosabb, hogy több szakirányú internetes dizájnüzlet is felvette kínálatába. Az egyik legnagyobb, az ötmillió aktív vásárlóval rendelkező Fab.com
is belistázta. Európa több országán kívül az Egyesült Államokban és Szingapúrban is keresett lett a termék. A viszonteladók persze nem maguktól kopogtattak a kapun, a BBDM kapcsolati hálóját kellett bevetni az üzlet érdekében.

Bár más termékek értékesítésével is szívesen elindulna a cég, nehézséget okoz a gyártási költségek finanszírozása. Hitelt a jelenlegi magyar gazdasági helyzetben nem kap, és a kezdő vállalkozásokat segítő Széchenyi-kártya is csak egy lezárt üzleti év után igényelhető. A BBDM ezért kockázati tőke bevonását tervezi. A tárgyalások biztatók, a befektetők azért is látnak fantáziát az üzleti modellben, mert a régió-
ban sincs hasonló profilú cég. Tőkebevonás után az értékesítési lehetőségeket bővítené Balogh Judit, Nyugat-Európában és Amerikában saját értékesítési csatornákat hozna létre. Az igazi sikert azonban az jelentené, ha a webáruház mellett saját szalont is tudna nyitni.

Múlt és jövő
-
Mennyi a BBDM eddigi ráfordítása?
-
A Spanyolországban négy év alatt félretett több millió forintom és a majd egyéves munkám.
-
Hol lesz a cég 3-5 év múlva?
-
Kelet-Közép-Európa vezető dizájnmenedzsmentcégét szeretném létrehozni. Célom az, hogy minden tehetséges tervezőnek lehetősége legyen a segítségünkkel a világpiacra juttatni termékét. A partnereken kívül ebben segítene saját üzletek nyitása a formatervezés legjelentősebb városaiban, Milánóban, Amszterdamban, Londonban, Kölnben és New Yorkban.