Tömegkreativitás

Torontáli Zoltán
2012-12-06 06:42
A szilícium-völgyi tréning után hamarosan piacra lép az a magyar szoftver, amely a fejlesztési ötletek kiaknázását hivatott elősegíteni.

Várnagy Priszcilla, a Be-novative alapítója. Újszerûen kezeli az üzleti ötleteket

Hogyan fejlessze egy cég az ügyfélszolgálati rendszerét? Mi legyen a marketingstratégia fő irányvonala? Hogyan jelenjen meg a cég a közösségi oldalakon? A hasonló menedzsmentkérdések igazi vállalati örökzöldek, és jellemzően a felső vezetés egy szűkebb köre adja meg rájuk a választ. Akkor is, ha adott esetben nagy előny származna abból, hogy a dolgozók vagy a szélesebb érintett rétegek (partnerek, ügyfelek, akár előfizetők) ötleteit a döntés előtt becsatornáznák. A recepción elhelyezett ötletláda általában üresen marad, a közösségi vagy belső vállalati oldalakon pedig egyelőre elég nehéz a hasonló brainstromingokat levezényelni. Erre a problémára ad modern választ a 27 éves Várnagy Priszcilla vezette Be-novative Hungary Kft.

A céget a pszichológus végzettségű cégvezér egy vezető szoftverfejlesztő társával, Marhefka Istvánnal közösen alapította, és hamarosan üzleti angyalokat (azaz egészen korai fázisú, kisebb összeggel beszálló befektetőket) is sikerült bevonniuk. A rendszer lényege, hogy egy intelligens, intuitív kezelőfelület a résztvevőket segíti, ösztönzi az ötletek kidolgozásában, végül összegzi és értékeli is az eredményeket. A regisztrált tagok úgynevezett kihívást kezdeményezhetnek (vagyis bedobhatnak egy témát a többieknek, amellyel kapcsolatban várják az ötleteket), a többiek pedig előre egyeztetett időpontokban, négyes csoportokban a szoftver útmutatásai alapján teszik hozzá a közöshöz az elképzeléseiket. A szoftver a folyamat végén értékelteti az eredményeket, és egy algoritmus alapján összegzi azokat.

Ezt a választ kapja meg bő félóra alatt adott esetben például egy nagy cég marketingese, aki így szinte nulla erőbefektetéssel használhatja ki a közreműködők agykapacitását. Bevonhat más osztályokról fontos szereplőket, akik találkoznak az ügyféllel, mérnökökkel vagy a szervezeten kívül álló tehetséges fiatalokkal. A Be-novative egyrészt a speciális kezelőfelületnek, másrészt a pszichológiai háttértudásra épülő, az ötletek kibontását ösztönző mechanizmusoknak köszönhetően döntően többet képes adni annál, mint ha a résztvevők e-mailben, chaten vagy akár konferenciabeszélgetésben szeretnék a kellő eredményt elérni.

Várnagy Priszcilla a projekttel egy igen értékes díjat már elnyert: 3000 induló közül a 80 kiválasztott közé került a Singularity University (SU) idei kelet-közép-európai verseny győzteseként. (A SU olyan projekteket keres és támogat, amelyek kiaknázása révén potenciálisan jobbá tehető 1 milliárd ember élete). Ennek köszönhetően részt vett a SU szilícium-völgybeli székhelyén, a NASA kutatóparkjában szervezett 10 hetes tréningen, ahol egyrészt kapcsolati tőkét szerzett, másrészt a helyi nagyágyúktól tanult üzleti szemléletet.

A Be-novative jelenleg 15 nagyvállalattal áll kapcsolatban. A termék élesben jövőre jelenik meg a piacon, a cég potenciális befektetőkkel is tárgyal egy esetleges tőkebevonásról. „A célpiacokat feltérképeztük, Magyarország mellett az Egyesült Államokban szeretnénk elindulni a termékkel. A fejlesztői csapatot itthon tartjuk, egyrészt azért, mert költséghatékonyabb, másrészt azért, mert az ismert hazai terepen könnyebb megtalálni a tehetséges embereket, akik hálásak azért, hogy valami nagyobb víziónak lehetnek a részesei ” – mondja Várnagy Priszcilla, aki szerint ezt az alapelvet lenne érdemes követni minden hasonló cipőben járó vállalkozótársának.

Az üzleti modell többszintű, havi, illetve éves licencdíjas konstrukcióra alapszik, annak kell előfizetőnek lenni, aki kihívást szeretne közzétenni. Az arra válaszoló, projektekben részt vevő ötletelőknek nem kell tagdíjat fizetniük, vagyis a rendszer arra is felhasználható lesz, hogy bárki költséghatékonyan megfuttassa üzleti vagy egyéb elképzeléseit egy publikus brainstorming keretében.

Múlt és jövő
– Mennyi a Be-novative eddigi befektetése?
– Másfél év alatt 10 és 20 millió forint közötti összeg, ebből fedeztük a 15 nagyvállalattal való együttműködés kialakítását és a kétszer 3 hónapos előkészítést a Szilícium-völgyben.
– Hol lesz a cég 2-3 év múlva?
– Minden kontinensen jelen leszünk. Árbevétel terveink is vannak, de ezt eszköznek tartom a cél elérése érdekében. A célunk ösztönözni az embereket arra, hogy álljanak elő az ötleteikkel, és lehetőségeket, kapcsolatokat s erőforrásokat kapjanak ahhoz, hogy kibontakoztassák azokat a világ bármely pontján, együttműködve.