Hogyan működik az Apple felhajtás?

Halaska Gábor - Szirmai S. Péter - Torontáli Zoltán
2012-12-06 11:11
A legprofibb hype-gépezetet az Apple üzemelteti. A marketing, a PR, a termék-fejlesztés és a cégvezetők kultuszának egyvelege terén minden nagy márkaépítő vállalat próbálja a sikermodelleket másolni. Nálunk viszont nagyítóval kell keresni azokat a cégeket, amelyek felismerték a márkaépítés legújabb trendjeit, sok vezető még a marketing jelentőségét sem akarja elismerni - derül ki a Figyelő hetilap friss címlap anyagából.
Több napon keresztül minden reggel zsúfolásig megtelt a Las Vegas-i Mandalay Bay hotel, kaszinó és szórakoztató-központ arénája. A lelátókon napról napra közel 12 ezer ember követte figyelemmel az eseményeket, reggel nyolckor a bejáratnál tolongva, hogy minél jobb helyet csípjen el magának. A show szereplői azonban nem színészek, zenészek vagy esetleg bokszolók, hanem cégvezetők voltak, és a nézők is szinte kivétel nélkül öltönyt vagy kosztümöt viseltek.

Az IBM amerikai központú, globális informatikai óriás céges rendezvénye zajlott. A napi 1,5 órás blokkok (egy gigantikus méretű szakmai konferencia bevezető előadásai) láthatóan pontosan előre elpróbált forgatókönyv szerint zajlottak, az üzletágvezetők profi színészeket meghazudtolóan úgy olvasták a súgógépekről az előre megírt, olykor vicces, olykor drámai szerepeiket, hogy az már szinte spontánnak tűnt. A háttérben a hatalmas kivetítőn természetesen nem a szokásos diák, hanem a szövegekhez illesztett multimédiás anyagok futottak.

A fejlett világ vezető cégei az utóbbi években különösen sok energiát fordítanak arra, hogy a marketinginformációk körül minél nagyobb hype, azaz felhajtás alakuljon ki, amit az ehhez hasonló rendezvényekkel jól lehet támogatni - írja a friss Figyelő. Nem a régi módszerekkel sulykolják az üzeneteket, hanem egyre több példát másolnak a show-bizniszből.

Ma már nemcsak a vásárlók tömegeit, hanem az üzleti partnerek hozzáállását is hasonló eszközökkel igyekeznek befolyásolni. Persze igazán nagy, világraszóló felhajtás akkor alakul ki, ha az adott cég a fogyasztók széles tömegei számára állít elő termékeket, nem pedig csak vállalatok részére, mint az IBM. Az ilyen fogások mestere természetesen az Apple, amelynek bejelentéseit internetes posztok milliói, hírek és híradók százai kapják fel még ma is, amikor a cég (és saját) ikonikus karakterét megteremtő Steve Jobs már nem él.

Hogyan működik az Apple-felhajtás? - Mit tanulhatnak belőle a cégek? Kiderül a Figyelő hetilap ma megjelent összeállításából.