A profit visszatér

Mesés nyereségek Középföldén
Kriston László
2012-12-13 06:44
J. R. R. Tolkien álmodni sem merte volna, hogy dollármilliárdokat keresnek majd műveinek filmváltozatai. A lapunk megjelenésének napján mozikba kerülő A hobbit megfilmesítését viszont éppen a hatalmas profit felosztása körüli perek akadályozták.

A hobbit forgatása. Váratlan bonyodalmak

A főgonosz, Sauron űzte olyan elszántsággal a világuralmat Tolkien regényeiben, mint amilyen kitartóan harcoltak a filmváltozatok létrehozói a minden várakozást felülmúló nyereségért. Az eloszlás eredeti aránytalanságáért egy rossz szerződés okolható. Az 1954-ben és 1955-ben megjelent regénytrilógia, A gyűrűk ura megfilmesítését kezdeményező első ajánlatot 1957-ben tette Tolkiennek egy irodalmi ügynök, aki animációs filmet tervezett, de a szerzőnek nem tetszettek a rajzok és a szinopszis. Nemet mondott. Tisztában volt azonban a pénz fontosságával: pedagógusi fizetése nem volt magas, nyaranta dolgozatok javításából származó pluszjövedelemmel egészítette ki.

Elrepült egy évtized, s 1967-ben két producer tárgyalásba kezdett a regény kiadójával, hogy filmet gyártsanak belőle a United Artists (UA) stúdió számára. Két évig tartó egyezkedés után 50 oldalas szerződést kötöttek, amely örökjogokat juttatott a stúdió tulajdonába. A UA forgatókönyvet rendelt John Boormantől. „Leveleztem Tolkiennel, kérdéseket küldtem neki. De nem nagyon akarta, hogy film készüljön a művéből. Úgy tudom, mindössze tízezer dollárért adta el a filmjogokat, mert az unokái tandíjára akart félretenni” – mesélte a brit rendező a Figyelőnek. Tolkien engedélyt adott Boorman változatára, de a speciális effektusok fejletlensége miatt a rendező feladta terveit.



A FILMJOGOK KÁLVÁRIÁJA
Tolkien A gyűrűk ura eredeti kiadásához sem engedélyezett illusztrációkat. „Rettegett attól, hogy rajzfilmet készítenek a regényéből. Pont ez történt!” – jegyezte meg Boorman. Ennek előzménye, hogy a főleg jazzlemezeket kiadó Fantasy Records tulajdonosa, a San Franciscóban élő Saul Zaentz Oscarral elhalmozott mozija, a Száll a kakukk fészkére sikerét meglovagolva 1976-ban megvásárolta A gyűrűk ura és A hobbit jogait a United Artiststól. (A hobbit forgalmazási joga ugyanakkor a UA-nél maradt.) Zaentz rögvest az 1973-ban elhunyt Tolkien hagyatékának kezelőihez fordult, s megvásárolta a művekben szereplő karakterekhez, helyszínekhez és tárgyakhoz kötődő trademarkjogokat. A háromszoros Oscar-díjas Zaentz elhárította kérdésünket, mennyit költött mindezek megvételére.

1978-ban Zaentz legyártotta az izraeli születésű Ralph Bakshi animációs munkáját, amely A gyűrűk ura cselekményének első felét mesélte el. Szerencsére Tolkien ezt már nem érte meg. „Nem sikerült jól, magam sem voltam megelégedve vele” – ismeri be utólag Zaentz. Ugyan anyagilag sikeres volt a film, a tervezett második rész sosem készült el. Ezek után a hagyatékkezelők és Zaentz cége hosszú időn keresztül kölcsönösen blokkolták egymás cselekedeteit.

1996-os kasszasikere, a mozikban világszerte 231 millió dollárt termelő Az angol beteg után Zaentz tartozott egy szívességgel a Miramax vezetőjének, Harvey Weinsteinnek, aki megmentette a produkciót. Weinstein megkereste az MGM-hez tartozó UA-t, hogy megvegye tőlük A hobbit náluk maradt forgalmazási jogait. Elsőként ezt akarták filmre vinni, de mivel az MGM eladás alatt állt, nem akarta értékesíteni portékáit. Így maradt A gyűrűk ura. Hála ide vagy oda, Zaentz és Weinstein bő egy évig tárgyalt, mire 1997 januárjára dűlőre jutottak, s a Miramaxhoz kerültek A gyűrűk ura jogai. Zaentznek beleszólása volt a rendező személyébe, és az új-zélandi Peter Jacksont választotta.



HÁROMSZOROS KOCKÁZAT
Kétrészes filmet terveztek, egyenként 70 milliós büdzsével, de mire a forgatókönyv elkészült, 140 milliónál tartott a kalkuláció. A Miramax anyacége, a Disney 75 millióban limitálta a filmenként elkölthető összeget, és a vezér, Michael Eisner még a Tolkien-alapanyagok kecsegtető sikere ellenére sem volt hajlandó kivételt tenni. Ekkorra már 10 millió elment a produkció előkészületeire. Weinstein ultimátumot adott: egy háromórás mozifilmbe kell belesűríteniük az egész cselekményt. Jackson széttárta a kezét: „Nem tudom megoldani.” Háromheti ordítozás következett. Weinstein készen állt egy brit tévérendezővel, a Szerelmes Shakespeare-t jegyző John Maddennel helyettesíteni Jacksont.



Némi győzködés után végül mégis hajlandó volt áruba bocsátani az előkészítés alatt lévő projektet, hogy egy másik stúdió megvásárolhassa. Jackson saját pénzéből 40 ezer dollárért összerakott egy 35 perces demót a projekt koncepciójáról, a már kész díszletekről, s a videokazettával házalni kezdett. Mire a New Line Cinemához ment, már tudta, ez az utolsó lehetősége a kétrészes filmre. Mivel a stúdiónak nagy szüksége volt egy népszerű filmfolyamra, a cégvezető Robert Shaye úgy látta, három egész estés játékfilm van A gyűrűk urában. Jackson pont erre vágyott.

A New Line világszerte lábon eladta a szériát, és e forgalmazói előlegekből fedezte a büdzsé 65 százalékát. Önerőből filmenként 25 milliót állt. A világhálón említett, 282 milliós adattól eltérően becslések szerint inkább 310–350 millió dollár ment el a trilógia gyártására, noha a megszakítás nélküli, másfél éves forgatással és az adókedvezményekkel 100 milliót spóroltak meg.



HOSSZAS OSZTOZKODÁS
A 2001 és 2004 között vetített trilógia (A gyűrű szövetsége, A két torony, A király visszatér) közel 3 milliárdot termelt csak a mozikban (lásd a táblázatot); felvirágoztatta Jackson Weta Digital nevű trükkcégét, melyhez ezután áramlani kezdtek a hollywoodi megrendelések. Új-Zéland felkerült a globális filmtérképre fontos gyártási központként, ahol jelenleg James Cameron is dolgozik az Avatar következő két epizódján. Emellett az ország népszerű turistacélpont lett, a Matamatában felépített Hobbitfalva-díszletet félig-meddig ugyan elbontották a forgatás után, de még így is 266 ezer ember látogatta meg. Az utolsó epizód Oscar-győzelméért folyó kampány idején, 2004-ben 150 ezren látogattak el Új-Zélandra a film miatt.

Az ország most 50 millió dollárt költ turizmust erősítő reklámokra. A hobbit felvételei során a szomszédos birtok gazdája meggyőzte Jacksont, hogy ezúttal állandó jelleggel építsék fel a 4,8 hektáros Hobbitfalvát, mely turistavonzó létesítmény maradhat évtizedeken át. A falut Jackson cége, a Wingnut Films és a szomszéd fele-fele arányban birtokolja és üzemelteti, szálláshellyel és étteremmel. Az ajándékboltban kapható hobbitfüleket amúgy a helyiek is gyakran viselik a hétköznapokban.

A bukásnak nincs gazdája, a sikernek viszont annál több akad. Az 5 százalékos bevételrészesedésnek köszönhetően „többet kerestem, mint az összes többi filmemmel” – árulta el lapunknak Zaentz. Legalább 145 millió dollár ütötte a markát, ő azonban 2004-ben beperelte a New Line-t, és a külföldi forgalmazói szerződésekből keletkezett bevételekből az elmaradt 20 millió dollár kifizetését követelte. A felek meg nem nevezett összegben egyeztek ki.

Ennek láttán a következő évben Peter Jackson perelte be a New Line-t. A peranyag nem jelölte meg, mekkora kára keletkezett, de ügyvédei elárulták a sajtónak, hogy legalább 100 millió dollárral kevesebbet kapott a trilógia bevételeiből, mint amennyi megilletné. A bíróság végül helyt adott Jackson keresetének.

Érdekességek
A világpremiert a rendező Peter Jackson és családja lakhelyén, az új-zélandi Wellingtonban tartották november 28-án. A filmet december 13-án egyszerre indítják világszerte.
A filmben használt parókák némelyike tízezer dollárba is belekerült.
A hobbit története 60 évvel A gyűrűk ura cselekménye előtt zajlik.
A gyűrűk ura a könyvnyomtatás történetének harmadik legjobban fogyó műve. Eddig 150 millió példányban kelt el.
A Tolkien által kifejezetten gyerekközönségnek írt mű, A hobbit 1937-ben jelent meg, ám valószínűleg nem lesz olyan népszerű a mai gyerekek körében, mint a Harry Potter-széria, mert nyelvezete nehezebb. Tolkien hivatalos könyvkiadója azonban segít a problémán: fotókkal teli könyvet dob piacra a filmről és a produkció kulisszatitkairól, mely kinyitható, térhatású illusztrációkat is tartalmaz Középföldéről.
A hobbit-filmtrilógia felhasznál bizonyos motívumokat A gyűrűk ura-könyvek függelékéből és Tolkien befejezetlen írásaiból.
A hobbitok a regényben két reggelit esznek, és naponta hétszer étkeznek. Jól jött ez a Burger Kingnek, amely 2001-ben A gyűrűk ura-kampány egyik partnere lett. A Denny’s amerikai étteremhálózat az új filmhez hobbitos reggeli menüt talált ki, amely január végéig lesz kapható.
Tolkien két gyermekének 7,5 százalék járt volna A gyűrűk ura bevételeiből, ám nyolc év alatt egyetlen centet sem láttak belőle. 2009-ben a New Line egyezségre jutott az örökösökkel – az akkor 85 éves Christopherrel és a 80 éves Priscillával –, valamint a regény kiadójával, a HarperCollinsszal. Mivel az örökösök a New Line-nál lévő Tolkien-jogok érvénytelenítését is kérték, a cégnek kulcsfontosságú volt, hogy kiegyezzen a felperesekkel, ha el akarta készíteni A hobbit filmváltozatát. Az alku részleteit újfent nem hozták nyilvánosságra, ám a Los Angeles Times tudni vélte, hogy 150 millió dollárt kaptak az örökösök. A pénz nagy része a londoni Tolkien Trusthoz folyt be, amely az UNICEF-et és más gyermekvédelmi szervezeteket támogat.

A HOBBIT PRODUKCIÓ
Az 500 millió dollárból tervezett új szuperprodukció, A hobbit elkezdését rengeteg tényező akadályozta, egyebek mellett az új-zélandi filmstábok szakszervezetével folytatott bérvita, a New Line-nal elvileg koproducerként együttműködő MGM csődje és a rendezőnek kiszemelt Guillermo del Toro távozása. Így végül 2010-ben Jackson előtt megnyílt az út, 2011 márciusában megkezdődött a forgatás. Ugyanebben az évben a Warner félig-meddig kivásárolta az MGM-et a produkcióból. (A hírek szerint utóbbinál csak a tévéjogok maradtak.) Mivel most már a Warner topvezetése felelős az elszámolásokért, nem a New Line-nál Robert Shaye, elképzelhető, hogy a stúdió renoméján esett foltot kijavítva példásan kifizetnek mindenkit, és a kasszasikert ezúttal nem övezik peres civakodások.


Így készül a motion capture. Utat tört A gyûrûk ura

Fejlettebb technikával
A gyűrűk ura-trilógia aknázta ki úttörő módon a motion capture eljárást, mely lehetővé tette, hogy kamerák nélkül, a színész testére erősített szenzorok révén képezzék le a színész mozgását és alkossanak e testbeszéd alkalmazásával egy új figurát. Így jött létre Gollam alakja, később pedig e módszerrel készültek teljes filmek, mint a Polar expressz, a Karácsonyi ének, a Beowulf és az Avatar. A hobbit – A Váratlan utazás 2D-ben, 3D-ben, IMAX 3D-ben és HFR 3D-ben is látható lesz világszerte. Utóbbi a High Definition 3D kifejezést takarja, mely másodpercenként 48 képkockát rögzít és vetít a megszokott 24 helyett. Magyarországon a Cinema City Aréna, a Cinema City Westend és a Mi Mozink Óbuda termei-
ben vetítik e verziót. James Cameron is bejelentette, hogy használja majd a technológiát filmjeiben.
A múlt árnyai azonban továbbra is kísértenek. Az örökösök és a HarperCollins könyvkiadó november 19-én újabb pert indított a szerzői jogok megsértése és szerződésszegés vádjával. Ezúttal azt kifogásolják, hogy Tolkien karakterei hozzáférhetők online és valódi kaszinókban elhelyezett nyerőautomatákon. Indoklásukban hangsúlyozzák, az online játékfajták felingerlik a művek rajongótáborát. Mivel a United Artists 1969-ben kötött szerződése meglehetősen homályosan értelmezte a merchandising fogalmát, és érthetően nem terjedt ki a digitális jogokra, a 92 éves Zaentz is síkos talajra tévedt. A kereset 80 millió dolláros kártérítést követel.