Az erősek maradnak talpon

Interjú Wáberer Györggyel
Váczi István
2012-12-20 06:27
Jövőre minden korábbinál nagyobb arányú létszám- és flottafejlesztést, valamint további akvizíciókat tervez a Waberer’s International elnök-vezérigazgatója. A Rábát a Győrben gyártott főegységekkel szerelt kamionok vásárlásával segíti.


Wáberer György
■ 56 éves, a Győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán végzett számítástechnikai rendszerszervezőként.
■ Volán-vállalatoknál dolgozott, 1994-ben társaival együtt privatizálta a Volán Tefu Rt.-t, amely 2002-ben megvásárolta a Hungarocamion Rt.-t. A Waberer’s International Zrt. elnök-vezérigazgatója.
■ A Rába Nyrt. igazgatóságának tagja
■ Nős, három gyermeke van.
■ Hobbi: kerékpározás, síelés.
– Az elmúlt hónapokban két akvizíciót is bejelentettek. Ezek mennyivel növelik a cégcsoport méretét?

– Nagyságrendileg jó 10 százalékkal, a Transpont Hungária árbevétele körülbelül 2 milliárd forint, a Szemerey Transporté mintegy 11 milliárd.

– Utóbbi tulajdonosa, Szemerey Lóránd nem titkolta, hogy óriási gondokat okozott cége számára a svájci frank árfolyamváltozása. Ennek és a gazdasági környezetnek nagy szerepe volt abban, hogy ezek a vállalatvezetők elfogadták az ajánlatát?
– Igen, döntő többségében a svájci frankos hitel juttatott oda cégeket Magyarországon, hogy más megoldáshoz forduljanak.

– Tervez még további felvásárlásokat is?
– Tervezzük, hogy a felgyorsított organikus fejlődés mellett ilyen eszközökkel is bővítjük a társaságot, folyamatosan tárgyalunk cégekkel Magyarországon és a közép-európai régióban is.

– Továbbra is lát olyan versenytársakat, amelyek kihullhatnak a piacról?
– Ez minden válság velejárója. Nemrég került felszámolás alá az egyik legnagyobb román fuvarozó versenytársunk. Törvényszerű, hogy ilyenkor az erősebb cégek maradnak talpon. Arra építjük a stratégiánkat, hogy a bővülő nagy európai gazdaságokban szerezzünk új piacokat. Németországban, Franciaországban, Angliában is számos versenytársunk kerül mostanában hasonló helyzetbe, mint a román cég. Folytatjuk sikeres kereskedelmi offenzívánkat Nyugat-Európában. Járműállományunkat több mint félezer környezetkímélő szerelvénnyel bővítjük. Azon dolgozunk, hogy legalább 600 új munkahelyet teremtsünk a vállalatnál a jövő évben.

– Az idén tudják hozni a tervezett eredményeket?
– Sokkal nehezebb körülmények között és sokkal nehezebben, de teljesítjük, amit elterveztünk. Január 1-jétől már az egész nyilvántartásunkat, könyvelésünket euróalapúra tesszük, hogy az árfolyammozgás ne torzítsa a gazdálkodásunkat és átláthatóbb legyen.

– Ez már a tőzsdei felkészülés része?
– Minden abba az irányba mutat, hogy alkalmassá tegyük a céget a tőzsdei bevezetésre. A következő években is azt a dinamikus növekedést igyekszünk felmutatni, ami korábban is jellemző volt a cégcsoportra. Az előzetes adatok szerinti idei 10 százalékos eredménynövekedést egy év alatt szeretnénk megduplázni. Egy esetleges akvizíció ezt a dinamikát csak növelheti. Meggyőződésem szerint a tőzsdére lépés 3-4 éves távlatban reális cél lehet. Elsősorban a BÉT a célpont, emellett egy másik, talán egy lengyelországi értékpapírpiac jöhet még szóba.

– A jelenlegi tervek szerint 2014-től a tőzsdei műveletekre is kiterjesztik a tranzakciós adót. Nem lesz ez a budapesti bevezetés ellen szóló érv?
– Úgy néz ki, hogy maximálják az összegét, a tőzsdén jelentősebb összegek mozognak, nem hiszem, hogy ezt befolyásolja.

– És a csoport pénzügyeit mennyire érinti a tranzakciós adó?
– Ésszerűsítenünk kell az átutalásokat.

– Jelen állás szerint 2013. július 1-jén bevezetik a használatarányos útdíjat. Hogy áll a kompenzációt, versenyképesség-javítást szolgáló intézkedésekről folytatott párbeszéd a kormánnyal?
– Folyamatos, konstruktív párbeszédet folytatunk a kormánnyal, és hiszek abban, hogy megszületik a megállapodás, mielőtt bevezetik az útdíjat. Ha az általunk kért kedvezményeket megkapjuk, akkor ezeknél nagyobb összeg folyhat be azáltal, hogy a szakma gyorsabban tud növekedni.

– Ehhez sofőrök is kellenek, korábban visszatérő téma volt a hiányuk. Ezt sikerült kezelni?
– A kormányzattal volt egy közös, 300 embert érintő, központilag finanszírozott képzési program Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében nemzetközi gépjármű-vezetői jogosítvány megszerzésére. Egy ilyen képzés piaci áron körülbelül egymillió forintba kerülne. Mi azt vállaltuk, hogy a sikeresen vizsgázók garantált felvételt nyernek a Waberer’s Internationalhez. Közülük eddig jóval több mint száz új kollégát vettünk fel. Az akciót tovább szeretnénk folytatni. Tárgyalunk a kormánnyal arról, hogy lehetőséget biztosítson az első évben mintegy 3000 pályakezdő fiatalnak nemzetközi hivatásos gépjármű-vezetői jogosítvány ingyenes megszerzéséhez. Én lehetőséget látok arra, hogy további 3000 fiatal is elhelyezkedhessen a szakmában, ha a képzéshez megkapja ugyanezt a segítséget. Mi, amint említettem, jövőre jelentős változásokat hajtunk végre, ez nagyon sok sofőr felvételét jelentené.

– Mindenki így sem lehet kamionsofőr, ön szerint hogy lehetne javítani a hazai foglalkoztatottságon?
– Én abban hiszek, hogy a munkáltatói terhek csökkentése nyomán javul a versenyképesség és a foglalkoztatottság. Régóta szorgalmazom például az iparűzési adó kivezetését. Lehet, hogy nem egy év alatt, mert jelenleg nincs rá keret a büdzsében, de két-három év alatt ezt az adónemet is ki lehetne vezetni. A dolgozókra eső járulékok is magasak Magyarországon, ezeknek a csökkentésével a versenyképességet lehet javítani.

– Jó iránynak tartja az újraiparosítási törekvéseket, amelyeknek Magyarországon túl már Brüsszelben is egyre több támogatójuk van?
– Jó iránynak tartom. Obama egyik programja az volt, hogy azt a gyártási kapacitást, amit Amerikából elvittek Kínába, hozzák vissza, támogassák annak érdekében, hogy Amerikában teremtsenek munkahelyeket. Nagyon sok gyártási folyamat elkerült Magyarországról is, ezek visszahozatalát jó iránynak tekintem.

– Nem veszélyes, ha a magyar gazdaság túlságosan is az autóiparra épül? Elég, ha azt nézzük, milyen cégek ruháztak be az utóbbi időszakban, illetve melyekkel köt stratégiai megállapodásokat a kormány.
– Azért nem csak autóipari cégekkel köt, ott van a Coca-Cola, a Richter, a Microsoft, a GE is. Remélem, hogy más ágazatokra is kiterjeszti ezt a támogatási formát a kormány. Egy vállalkozásbarát megközelítés, hasonlóan az amerikai példához, munkahelyeket teremthet Magyarországon.

– Ha kap stratégiai megállapodásra vonatkozó megkeresést a kormánytól, hogyan reagál?
– Biztos, hogy komolyan vesszük, ebben látunk lehetőséget. Mi is azt gondoljuk, nagyon fontos lenne, hogy a magyar gazdaság növekedjen. Annak érdekében dolgozunk ki javaslatokat, ha úgy tetszik, lobbizunk mi is, hogy ennek a feltételrendszerei kedvezők legyenek. A logisztika és a fuvarozás területén eddig is értünk el a szakmát érintő sikereket, és ez meg is látszik a nemzetközi fuvarozás jelentős növekedésén. Ezt az irányt tovább lehet folytatni. Magyarország jó földrajzi elhelyezkedésére alapozva a nemzetközi fuvarozás egyik bázisa lehet Európában.

– Az európai integrációt sok ponton kikezdte a válság. Nem tart attól, hogy ez végül a közös piac vívmányait, például a szolgáltatásnyújtás szabadságát is veszélyeztetheti? Angliában már elkezdték követelni az unión belüli migráció korlátozását.
– Az angolok ennek pont a nyertesei. Minden ország örülhet, ha olyan munkaerő érkezik hozzá, amelynek a kiképzése nem, csak a foglalkoztatása a dolga.

– Fél éve tagja a Rába igazgatóságának; az állami tulajdonba került társaság buszgyártásra készül. Központi szereplő lesz a cég ebben az iparágban?
– A buszgyártás nem egy nagyon-nagyon automatizált ipari tevékenység, sok eleme manufakturális módszerekkel működik. Ez lehet egy új ágazat a Rába számára, amellyel bővülhet a portfólió. A Waberer’s egyébként rengeteg kamiont vásárol, és nekem az egyik feltételem, hogy ezek Rába-tengellyel érkezzenek.

– A Rába színre lépése nem ítéli halálra a magántulajdonú hazai buszgyártókat?
– A Rába tőzsdén lévő cég, gazdálkodása teljesen átlátható. Nem arról van szó, hogy állami támogatással gyártana buszt, és bármilyen megkülönböztetésben lenne része. A Rába is az egyike lesz azoknak a versenyzőknek, akiknek piaci alapon kell buszokat előállítani.

– De Magyarországon az állami és önkormányzati közlekedési cégek adják a vevők nagyon nagy részét.
– Most még igen, de van olyan elképzelés, hogy csökkentik ezek arányát. Arra is van határidő, hogy meddig tart a Volánok monopóliuma. A BKV kiszervezési folyamatát is tovább szeretnék vinni. Elindul egy ilyen folyamat, amikor a magánfuvarozók nagyobb szerepet kapnak.

A Waberer’s International Zrt.
■ Európa hatodik legnagyobb közúti fuvarozócsoportja, flottája 2500 kamionszerelvényből áll. Mintegy 4 ezer embert foglalkoztat.
■ Felerészt Wáberer György, felerészt a Mid Europa Partners magántőke-befektetési csoport a tulajdonosa.
■ 2012-es főbb mutatók, milliárd forint (január–november alapján):
Nettó árbevétel: 109
EBITDA: 14,5
Saját tőke: 19,9