Rugalmas stratégák

AZ Y-GENERÁCIÓ VÁLLALKOZÓI
Richter Szilvia
2012-12-20 06:28
Egyre több fiatal menne külföldre a munkalehetôségek hiánya miatt, vállalkozás indításában kevesen látnak lehetôséget. Pedig a válság és a technológiai fejlôdés új lehetôségeket is nyitott.


Folytatta, de egyben meg is újította családja vállalkozói hagyományát Rajnai Richárd, a Kötéltechnika Kft. fiatal alapítója. Korábban édesanyja is hasonló profilú céget vezetett, ez azonban 2008-ra ellehetetlenült. Fia friss diplomásként új vállalkozást hozott létre, amely ugyan szintén kötelekkel foglalkozik, de a megváltoztatott módszereknek köszönhetően sokkal eredményesebben.

Egyik megbízása például veszteséges lett volna, ha nem kezd keresgélni az interneten, és nem importálja nagy tételben Kínából az egyik kiegészítő anyagot. Kockázatos lépésnek tűnt, idősebb versenytársai nem merték megtenni, Rajnai viszont átlag feletti profitot ért el, amelyet fejlesztésre tudott fordítani.

Gyors sikerek
A 25 évnél fiatalabbak körében a munkanélküliség ma Magyarországon 25 százalék körül mozog, miközben közülük kevésnek kellene nagyot varázsolnia – nemcsak a válságból kivezető utat kellene meglelniük, hanem a többi aktívval együtt eltartani az egyre népesebb nyugdíjas korosztályt. A szűkülő lehetőségek miatt ugyanakkor az Egészségügyi Világszervezet kutatása szerint a mentális betegségek száma kimutatha-
tóan megnőtt az Y-generációban, az 1990 után születettek között. A hazai kkv-szektor harmada generációváltás előtt áll, de olyan kevés fiatal lát perspektívát a vállalkozásban, hogy a lemorzsolódást is alig képesek pótolni, nemhogy növelni a számot. Pedig a léc nincs túl magasan: a 35 éven felüliek kevesebb mint 4 százaléka vállalkozó.

Szerencsére a válsággal együtt számtalan új út is nyílt a fiatalok előtt, ha képesek alternatív életstratégiákban, rugalmasan gondolkodni, és differenciálni tudják magukat a többiektől – színezi kissé vidámabbra a képet Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (Fivosz) alapítója. Szerinte valóban nehéz elkezdeniük az egzisztenciateremtést, ugyanakkor a globális platformok megnyílásával és a hálózatosodás képességével olyan lehetőségek vannak előttük, amelyek kihasználásával akár 3-5 év alatt komoly sikereket érhetnek el, ahogyan az a Prezi vagy a Ustream informatikai vállalkozás alapítói-
nak sikerült.

A mintaadók közé tartozik Rajnai Richárd is, aki az idén elnyerte a Fivosz Év Fiatal Vállalkozója Díját. Szerinte a sikerhez a folyamatos gondolkodás és innovatív ötletek nélkülözhetetlenek, ha valamelyik kollégájának hatékonyságnövelő ötlete van, mindig honorálja, anyagilag is. „Van például egy fából készült sablon, amelyre szükség van a hálókötésnél, de rendszerint sosincs kéznél, amikor kell. Egyik kolléga egyszerűen átfúrta, és a nyakába akasztotta. Nem Nobel-díjas ötlet, de több mint fél órát spórolunk vele naponta” – említ egy példát.

Túlzásnak tűnhet, hogy öt tematikus honlapot üzemeltetnek, mégis kimutathatóan növelte az ügyfelek számát, hogy nem egy weboldalon kell bonyolultan keresgélni, hanem ha sporthálót keres valaki, az erre szolgáló címen semmi mással nem kell törődnie. „Igényes megjelenés, minőségi szolgáltatás, ezek mind sablonok, de amikor több ügyfél is elmeséli, mennyit számított a döntésnél, hogy kétsoros válasz helyett egy fejléccel ellátott, elegáns e-mailben részletes árajánlatot küldtem, és PDF-fájlban termékbemutatót is csatoltam, elgondolkodik az ember a fontosságán” – ecseteli a fiatal vállalkozó.

Az idén bruttó 80 milliós árbevételre számító Rajnai Richárd annak idején egyedül kezdte a vállalkozást, saját maga kötötte a hálót és az üzleteket. Most öt állandó alkalmazottal dolgozik, a kiszervezett gépekkel együtt tíz embernek ad munkát. „Kulcsszó a költséghatékonyság. Sokan már 70-80 százalékos terheltségnél új alkalmazottat vesznek fel, én megvárom, míg a kapacitás meghaladja a 100 százalékot, saját magam esetében is” – ad betekintést üzleti módszereibe.

A sikerek ellenére ő is találkozik a hazai gazdasági háttér hiányosságaival, az utóbbi időben többször is hívta a könyvelőjét: „Mi is ez a járulék? Hogyan lett hirtelen ennyi?” Ugyanakkor azt látja, az állami intézményrendszer aktívan nyit felé. Magától kereste meg a Nemzeti Külgazdasági Hivatal, és vitte ki egy düsseldorfi kiállításra, ennek egy spanyol céggel kötött szerződés lett az eredménye.

Stratégia mentén
Kovács Patrik úgy látja, hogy a döntéshozók mind európai, mind globális szinten felismerték a problémát, és elkezdtek tudatosan figyelni a fiatalokra. Hazai viszonylatban ezt igazolja például a Nemzetgazdasági Minisztérium pályázata, amelynek köszönhetően 35 év alatti fiatalok vállalkozói képzésben vehetnek majd részt, és lehetőségük nyílik 3-6 millió forint vissza nem térítendő támogatást is igényelni vállalkozásuk elindítására. A legtehetségesebb fiatalok így körülbelül 1500 új céget alapíthatnak.


Szép Károly és Kovács Patrik, a Fivosz vezetôi Tarlós István fôpolgármesterrel. Formálni akarják a jövôt
A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége
■ A nonprofit szervezetet öt évvel ezelőtt alapította Kovács Patrik, céljuk a magyar gazdasági utánpótlás-nevelés, a kkv-szektor fellendítése, új, etikus vállalkozói réteg kialakítása. Jelenleg 800 aktív tagjuk van, a hozzájuk kapcsolódó vállalkozások árbevétele meghaladja a 60 milliárd forintot. A vállalkozásindító és költségcsökkentő csomagokon túl beszállítói programot is indítottak, többek közt a Tesco, a Videoton és a Signal biztosító beszállítói lehetnek fiatal vállalkozók. A Global Entrepreneurship Week világmozgalom keretében évente megrendezik a Fiatal Vállalkozók Hetét. A hazai és európai tevékenységeken túl hazánkat a G20 fiataljai közt is a Fivosz képviseli.

Ügyvédek, könyvelők, költségcsökkentő megoldások, különböző kategóriájú indulócsomagok, állandó konzultációs lehetőség a Fivosz alappillérei, de a megkérdezett tagok kivétel nélkül állítják, hogy a különböző fórumok és rendezvények, valamint maga a közösség nyújtja a legnagyobb segítséget. Azt szeretnék, ha a saját igényeik szerint kezelnék őket. „Ezen a téren is fejlődést látok, az idei Fiatal Vállalkozók Hete rendezvénysorozatunk partnerei és előadói például a hazai GDP több mint 26 százalékát adó vállalatok vezetői voltak. Eljöttek, hogy a saját közegükben, saját nyelvükön érjék el és inspirálják a fiatalokat” – jegyzi meg a Fivosz-alapító. Az oktatásból viszont továbbra is hiányzik a vállalkozói és proaktív szemlélet átadása, pedig enélkül nem megy. A fiatalok nem ismerik a lehetőségeket, nem tudják, minek és hogyan kell utánamenni.

„A gazdasági válság nem a jó meghatározás. A jelenlegi helyzet new economy, új gazdaság, ehhez kell igazodni, ennek megfelelően kell működni. Aki meg tudja csinálni, fennmarad, aki nem, elbukik” – fogalmazza meg az Egyesült Államokban gyűjtött tapasztalatait Filáj Gábor, az Umbrella Consulting Kft. 30 éves alapítója.

A változás kényszerét saját bőrén is megtapasztalta. Politológusként végzett, 2008-ban a GKI-nál dolgozott, munkaerő-közvetítéssel foglalkozott. Megélte, ahogy szinte egy nap alatt berobbant a krízis, a megrendelések 80 százalékát visszamondták. Elgondolkodott, hogy mást és máshogyan kell csinálni. Cége a munkaerő-közvetítés mellett a business coachinggal is foglalkozik. Szerinte az ember addig vállalkozzon, míg fiatal, mert ekkor mindig van B verzió, de állítja, ha stratégia mentén dolgozik valaki, nem érheti nagy meglepetés.

A stabil alapok szükségességével egyetért, de időnként a sikert hozó stratégiákon is változtatni kell. Egy energiaitalt gyártó vállalat vezérigazgatójától egyszer megkérdezték, miért nem állítanak elő cukormentes változatot. „Hölgyem, cukor nélkül honnan lenne energia?” – válaszolta. Néhány évvel később, amikor már gyártották a cukormentes verziót, szembesítették korábbi állításával, egyszerűen azt válaszolta, hogy akkor úgy gondolta, most pedig nem; változik a világ.