Miközben a kisebb boltok sorra zárnak be, az online áruházak forgalma látványosan nő. Tényszerű karácsonyi forgalmi adatok legkorábban január közepén lesznek, de például a bónuszos-kuponos oldalakra vonatkozó becslések hatalmas növekedésről szólnak (lásd keretes írást).
Visszakanyarodva a webplázákhoz: a Grando.hu, például megbízható partnerboltokkal dolgozik. Kisebb online kereskedőket gyűjt egybe. A kiszállítást a kis partnerek intézik, de a webshopot és az üzemeltetést-fizetést a webplázák biztosítják. Kissé más modellel működik a Shopline.hu és a Mall.hu webpláza portálja. Ezek az áruházak saját logisztikai rendszerrel és saját árukészlettel rendelkeznek. Ez utóbbi stabilabb minőséget jelenthet, ugyanakkor választékban és árakban nehezebb egyetlen vállalatnak egy kiterjedt partneri hálózattal versenyezni.
Bár a szereplők optimisták, azért a Mediamarkt és a Tesco tavaszra tervezett érkezése nyilván felforgatja majd az online vásárlási üzletet. Ám mivel az ágazat 15-20 százalékos növekedést vár 2012 decemberre, így aligha kérdéses: 2013-ban már meglesz a 200 milliárdos éves e-kereskedelmi forgalom. Ráadásul a teljes kiskereskedelmi fogyasztás jövőre 2-3 százalékkal is zsugorodhat (ha kiszűrjük az inflációs hatást). Azaz a 2012-es 2,9-ról akár 3,2 százalékosra is nőhet az online kereskedelem részaránya a teljes kiskereskedelmi tortából.
Kellenek a kedvezmények!
Az online kereskedelem stabilan, a bónuszos-kupaonos üzlet viszont drámai módon növekszik. Az eNET kimutatása szerint 2011-ben 4,7 milliárd forintnyi kupon fogyott, ám 2012. október végéig már 5,2 milliárd. Az elemző cégnél ráadásul nagyon erős év végi hajrára számítanak: Madar Norbert szerint meglehet a 8 milliárdos éves forgalom is. Ez nem kevesebb, mint 70 százalékos forgalombővülést jelent. Ráadásul a könnyű kuponos vásárlások emberek tízezreit csábítják hónapról hónapra más, hagyományos webáruházak kipróbálására is, katalizálva az online kereskedelem növekedését.
A Kupon Világ ügyvezető igazgatója, Shehryar Piracha szerint decemberi bruttó bevételük 240 millió forint felett lehet. Legjobban az ajándéknak szánt termékek valamint a luxusutazások mennek. Erre ráerősít, hogy házhozszállítást is vállaltak a termékek esetén, illetve október óta folyamatosak a prémium márkákkal indított kampányok a Kuponvilág oldalán. Persze a másik két nagy konkurens, a Bónusz Brigád és Napi Tipp sem pihent, hatalmas kampányokkal, újdonságokkal várták a karácsonyi rohamot. A nagyobb oldalak hírlevelei egyenként is nagyságrendileg egymillió email címre jutnak el.