Száll az online rakéta!

Halaska Gábor
2013-01-05 08:02
A válságban a pénzbehajtáson és a vagyonbiztonságon kívül egyetlen ágazat volt képes érdemben nőni 2012-ben, ez pedig az online kereskedelem. Az eNET piackutató cég legfrissebb, előzetes becslése szerint 2012 egészében 14 százalékkal, 177 milliárd forintra nő az e-kereskedelem forgalma. A kuponos oldalak forgalma közel duplázódhat. Az Amazon.com pedig 2013-ban még valószínűleg nem jön hozzánk.
A MediaMarkt a Tesco belépésének éve lesz a 2013-as az online kereskedelmi piacon, de valószínűleg az Amazon.com webáruház csak 2014-től lép a számukra kicsi, „mindössze" 180 milliárd forintos magyar e-kereskedelmi piacra - tudta meg a Figyelo.hu. Helyette az Amazon.com új pozsonyi logisztikai bázisáról a szlovák, a cseh és a nagy lengyel piacon indul el. Ha kedvezőek lesznek a tapasztalatai, jön hozzánk is.
Érdekes módon olyan nagy a növekedés az online térben, és annyi új, korábban neten nem aktív vásárlói csoport tűnik fel a palettán, hogy a nagy helyi szereplők nem is igazán tartanak a fenti három konkurens belépésétől. A Tesco és a Mediamart is inkább újabb, online térben eddig nem vásárló ügyfeleket hozhat - véli Madar Norbert. Az eNET piackutató cég tanácsadója szerint nem csak látványosan nő, de alaposan át is alakul az online kereskedelem, éppen az új belépők, és persze az új modellek miatt.

Lehet, hogy rövidesen több online női vásárló lesz, mint férfi. A hölgyek pedig háztartási cikkeket, bútorokat, divatárut és csecsebecséket is sokmilliárdos tételben vásárolnak. Ettől nem független trend a webplázák terjedése. Itt - akár egy bevásárlóközpontban - boltok tucatjai, termékkörök százai érhetők el, azaz a hétköznapi bevásárlások is egy menetben intézhetők. Bizonyos összeg felett pedig szállítási költség sincs. Ezzel bizonyos rétegek számára kiváltható nem csak a karácsonyi rohanás, hanem a mindennapi bevásárlás nyűge is.

Miközben a kisebb boltok sorra zárnak be, az online áruházak forgalma látványosan nő. Tényszerű karácsonyi forgalmi adatok legkorábban január közepén lesznek, de például a bónuszos-kuponos oldalakra vonatkozó becslések hatalmas növekedésről szólnak (lásd keretes írást).

Visszakanyarodva a webplázákhoz: a Grando.hu, például megbízható partnerboltokkal dolgozik. Kisebb online kereskedőket gyűjt egybe. A kiszállítást a kis partnerek intézik, de a webshopot és az üzemeltetést-fizetést a webplázák biztosítják. Kissé más modellel működik a Shopline.hu és a Mall.hu webpláza portálja. Ezek az áruházak saját logisztikai rendszerrel és saját árukészlettel rendelkeznek. Ez utóbbi stabilabb minőséget jelenthet, ugyanakkor választékban és árakban nehezebb egyetlen vállalatnak egy kiterjedt partneri hálózattal versenyezni.

Bár a szereplők optimisták, azért a Mediamarkt és a Tesco tavaszra tervezett érkezése nyilván felforgatja majd az online vásárlási üzletet. Ám mivel az ágazat 15-20 százalékos növekedést vár 2012 decemberre, így aligha kérdéses: 2013-ban már meglesz a 200 milliárdos éves e-kereskedelmi forgalom. Ráadásul a teljes kiskereskedelmi fogyasztás jövőre 2-3 százalékkal is zsugorodhat (ha kiszűrjük az inflációs hatást). Azaz a 2012-es 2,9-ról akár 3,2 százalékosra is nőhet az online kereskedelem részaránya a teljes kiskereskedelmi tortából.

Kellenek a kedvezmények!

Az online kereskedelem stabilan, a bónuszos-kupaonos üzlet viszont drámai módon növekszik. Az eNET kimutatása szerint 2011-ben 4,7 milliárd forintnyi kupon fogyott, ám 2012. október végéig már 5,2 milliárd. Az elemző cégnél ráadásul nagyon erős év végi hajrára számítanak: Madar Norbert szerint meglehet a 8 milliárdos éves forgalom is. Ez nem kevesebb, mint 70 százalékos forgalombővülést jelent. Ráadásul a könnyű kuponos vásárlások emberek tízezreit csábítják hónapról hónapra más, hagyományos webáruházak kipróbálására is, katalizálva az online kereskedelem növekedését.

A Kupon Világ ügyvezető igazgatója, Shehryar Piracha szerint decemberi bruttó bevételük 240 millió forint felett lehet. Legjobban az ajándéknak szánt termékek valamint a luxusutazások mennek. Erre ráerősít, hogy házhozszállítást is vállaltak a termékek esetén, illetve október óta folyamatosak a prémium márkákkal indított kampányok a Kuponvilág oldalán. Persze a másik két nagy konkurens, a Bónusz Brigád és Napi Tipp sem pihent, hatalmas kampányokkal, újdonságokkal várták a karácsonyi rohamot. A nagyobb oldalak hírlevelei egyenként is nagyságrendileg egymillió email címre jutnak el.