Az új év számvetést, mérlegkészítést és „az idén jobban csinálom” típusú elhatározásokat, új célokat hoz mindenkinek. Elgondolkodunk az adottságainkról, lehetőségeinkről, céljainkról és arról, mit kell tennünk a túléléshez, a sikerhez. Tegyük ezt most meg a vállalatok szemszögéből!
A cégek számára adottság a globális, a külpiaci és a – 2013-ban továbbra is a vergődés szóval jellemezhető – hazai gazdasági környezet. A sikeres vállalatok döntően exportvezérelt pályán mozognak, teljesítményük a globális gazdaságtól, exportpiacaiktól, elsősorban az Európai Unió piacaitól függ. E cégek jövője Európa válságkezelésén is múlik. Ez igaz lehet a nagy nemzetközi társaságok leányvállalataira, amelyek szinte szigetként, importot feldolgozva és kiszállítva működnek a gazdaságunkban.
Más a helyzet azokkal a – többségében magyar tulajdoni háttérrel működő – cégekkel, amelyek erős hazai piaci pozíció mellett exportálnak. Ezek a kivitellel méretgazdaságossági előnyöket realizálnak, differenciáltabb, jobb termékeket fejlesztenek ki, ami növeli a versenyképességüket, mind a hazai piacon az importtal szemben, mind külföldön. A hazai tartós növekedési hiány, a visszaesés, vagyis a...
A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2013/2 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!