Mennyibe kerülhet?
Abból a feltevésből kiindulva, hogy a kormány valójában egyfajta fixösszegű juttatást ad minden nyugellátásra jogosultnak, azzal számolhatunk, hogy mindenki megkapja az átlag nyugdíj havi összegét, azaz mintegy 100 ezer forintot. Ebben az esetben egy ilyen lépés kb. 220 milliárd forintba kerülne. Ez azonnal jelentkező kiadása lenne a költségvetésnek, még az esetben is, ha ezt a pénzt Erzsébet-utalvány formájában is adnák a nyugdíjasoknak, amit csak később váltanának be.
Természetesen elképzelhető egy ennél olcsóbb megoldás is. Amennyiben egy kicsit differenciálnak a nyugdíjasok között (főként az özvegyi nyugdíjasok esetében lehet szó kisebb összegről), valamint nem az átlagos mértéket adnák, hanem pl. csak a felét. Ez is már érzékelhető juttatás lenne, és ebben az esetben 105 milliárd forint is elegendő lehet egy ilyen lépéshez.
Honnan lesz erre pénz?
A Policy Agenda álláspontja szerint 2013-ban nem lesz gazdasági növekedés Magyarországon, így a költségvetésben szereplő bevételi sorok túltervezettek. Azaz annak érdekében, hogy tartható legyen a kívánt hiánycél, szükség lesz a jelentős mértékű (100 milliárd forint általános tartalék és 400 milliárd forint Országvédelmi Alap) költségvetési tartalékra. Mindezt úgy, hogy több, nem a gazdasági fejlődéssel összefüggő intézkedés elmaradása miatti bevétel már év elején kétségesnek látszik (pl. e-útdíj, pénztárgépek on-line kapcsolata a NAV-val).
Amennyiben mégis fordulat következik be a magyar gazdaságban, és valóban „felszabadulnak" költségvetési források, akkor a kabinetnek az első között kell biztosítania a fedezetet a pedagógus életpálya-modellhez és a felsőoktatáshoz (már ha valóban emelkednek a korábban tervezetthez képest az államilag támogatott helyek száma). Ez a kormány számításai szerint csak a pedagógusok esetében 73 milliárd forintot jelentene.
A Policy Agenda szerint nincs és nem is lesz fedezete annak, hogy a kormány akár egyszeri támogatást, „kampánynyugdíjat" adjon. Ehhez 1,5%-os gazdasági növekedés kellene minimálisan, mert ebben az esetben a felfutó gazdasági teljesítmény, a növekvő bérkiáramlás, és ennek kapcsán jelentkező magasabb fogyasztás adhatna akkora bevételi lehetőséget, hogy jóléti kiadásokra költhessen a kormány.