Forradalom a felsőoktatásban?

Kovács Ágnes Lilla
2013-01-17 07:00
Az elitegyetemek nyílt, ingyenes online kurzusai révén az elmúlt években világszerte százezrek léptek be virtuálisan a Harvard, a Stanford vagy a Yale előadótermeibe.
Itthon az egyetemi keretszámokról szóló cirkusz közepette a szektorra váró szakmai kihívásokról vajmi kevés szó esik, holott az online tanulás növekvő népszerűsége alapjaiban formálhatja át a felsőoktatást. A Harvard és a Massachusetts Institute of Technology (MIT) tavaly egy hatvan millió dolláros projektet indítottak, nem kevesebbet ígérve, mint hogy a kezdeményezés világszerte forradalmasítja majd a felsőoktatást.

Az EdX néven létrehozott online platformon a két intézmény legnevesebb oktatói által tartott kurzusokat tették elérhetővé, ingyen. Ezzel párhuzamosan más elitegyetemek is akcióba léptek: a Coursera. org oldalon egyebek mellett a Stanford, és a Princeton óráit nyitották meg ingyen a jelentkezők előtt.

Mára a legnevesebb egyetemek online kurzusainak jelentős része mindenki számára elérhető. A regisztráció többnyire egyszerű és ingyenes; pillanatok alatt megnyílik az út az előadásokhoz, jegyzetekhez, házi feladatokhoz. 2012 tavasza óta több száz ország több, mint kétmillió diákja vett fel ily módon online egyetemi kurzust, ingyen. S bár az eddigi adatok szerint a lemorzsolódási arány magas - jellemzően a lelkes kezdők 10-15 százaléka jut csak el az oklevél megszerzéséig -, ha a jelenlegi trend folytatódik, akkor is százezrek szereznek majd online bizonyítványt.

A jelenség a munkáltatók érdeklődését is felkeltette. A Cousera alapítóinál már számos vállalat érdeklődött a legjobb hallgatók iránt. Örömmel felvennék őket, a toborzásban nyújtott segítségért fizetni is hajlandóak lennének. A ma még főképp nonprofit alapon működő modellről alighanem pillanatok alatt kiderülhet, hogy remek biznisz.