Olcsón megússza égő repülőit a Boeing?

Halaska Gábor
2013-01-22 16:33
A baleset ellenére, vagy éppen ezért, érdemes lehet most Boeing részvényekbe fektetni, mert a cég profitját feltehetően kevéssé befolyásolják majd az elmúlt napok 787-es gépeinek akkumulátor-incidensei. Persze a konkurens Airbus 350 XWB, amely még nem került piacra, még többet nyerhet, hiszen ugyanilyen akkukat használ, ezért most büntetlenül tanulhat és nyerhet versenytársa kárán.
Mind a hatóságok, mint a szakértők közt egyelőre nagy a tanácstalanság a Boeing 787 Dreamliner repülők kigyulladt akkumulátoraival kapcsolatban. Az Amerikai Repülésügyi Hatóság (Federal Aviation Agency) és világszerte más hatóságok is, földre kényszerítették az új, csak 2011 ősze óta szolgáló Boeing 787 modelleket. Ezekből eddig 50 állt forgalomba. Most még kérdés, hogy valójában konstrukciós probléma, helytelen töltés, kábelköteg hiba, vagy csak egy rossz vezérlőhardver, illetve szoftver okozta-e a bajt. A hosszabb távú konklúziók akkor vonhatók le bizonyosan, ha erre fény derül - állítják a szakértők világszerte.

A különböző modellek mintegy 27-44 milliárd forintos (120-200 millió dolláros) listaára persze azt sejteti, hogy a Boeing nagyot bukhat azon, ha lassulnak a szállítások. Ugyanakkor Seth M. Seifman, a JP Maorgan bankház vezető elemzője által jegyzett gyors tanulmány sokkal érdekesebb következtetésre jut. Szerinte a 787-esek gyártása 2015-ig mindenképp ráfizetés a Boeingnak, addig még problémák nélkül sem termel profitot az új széria. Ehhez fel kell majd futnia a darabszámoknak. (Ez nem is csoda, hiszen a gépcsalád 2004 óta tartó fejlesztése 32 milliárd dollárt - több mint 7000 milliárd forintot - emésztett fel.)

A JP Morgan elemzése szerint hetek, legfeljebb egy-két hónap alatt lecseng az ügy és a ma 70 dollár körül forgó részvények árfolyama év végére elérheti a 100 dollárt is. Azaz a baleset ellenére, vagy éppen ezért, érdemes lehet most Boeing részvényekbe fektetni - állítja a JP Morgan elemzője.

Két jelentős kockázati tényezőt azonban lát az elemzői csapat: egyfelől ha kiderül, hogy az akkukon túl súlyos konstrukciós hiba van az elektromos rendszerben. Ennek áttervezése valóban nagy gondot jelenthet. A másik rizikó, hogy könnyen, de drágán oldják meg a problémát.

Az elemzés ugyanakkor nem tér ki az esetleges arcvesztés következményeire. Ez attól függ, mennyi ideig uralja majd a közgondolkodást a téma, és így milyen esetleges árkedvezményekre kényszerülnek a gépek eladásáról tárgyaló Boeing salesesek. Aki hosszú távra befektetni szándékozik a repülőgépgyártó iparba, annak viszont érdemes lehet az amerikai óriáscég konkurenseinek részvényeiből vásárolni. Például az Airbus papírokból, hiszen az Airbus A 350 XWB típusú gépek szintén ilyen akkukat használnak, de még nem indult el a sorozatgyártásuk. Így könnyen tanulhatnak a konkurens balesetéből.

Az érintett lítiumos technológia nagyon érzékeny, a melegedés veszélye miatt repülőkön általában nem is engedélyezik. (Emlékeznek sokan, amikor pár évvel ezelőtt a laptopok egyes akkui sorra melegedtek túl, gyulladtak ki.) A nagygépeken azonban nagyon nehéz hidraulikus rendszereket válthat ki, így nagyon nagy súlycsökkenést eredményez. Így pedig a repülők fogyasztása is jelentősen csökken, amellyel a légi cégek számára így nagyon vonzóak lesznek. Igaz a Boeing rengeteg más súly- és költségcsökkentési programot is indított a 787-es kapcsán.

Talán ez utóbbinak isszák most a levét.