Főként a vízi szállítás még olcsóbbá tételére koncentrálnak az új fejlesztések.
A vízi szállítási mód a leginkább környezetbarát. Ennek ellenére a világ hajói évente összesen 1 milliárd tonna szén-dioxidot bocsátanak ki, ez nagyjából megegyezik Németország károsanyag-termelésével. Ezzel a tengeri szállítmányozás a világ hatodik legnagyobb kibocsátója lenne az országok sorában. Ráadásul a nagyobb és főként régebbi tengeri hajók nem is dízelolajjal, hanem pakura égetésével hajtják meg a hajócsavarokat. Ezek jóval több egyéb szennyező anyagot juttatnak a légkörbe, mint a dízelek, továbbá a nemzetközi vizeken nincsenek emissziós előírások s ellenőrzések sem. Bár egyelőre olcsóbb a hagyományos üzemanyag, az előírások egyre szigorodnak.
Észak-Amerika partjainál például tavaly tiltották be a kazánfűtőolaj használatát, a kénmentes üzemanyagok pedig 60 százalékkal drágábbak. De a pakura ára is hatszorosára nőtt az elmúlt tíz évben. Bár ez az energiahatékonyabb hajók fe...
A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2013/4 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!