Sztráda, te drága!

Váczi István
2013-02-01 13:46
Márciusban kezdik építeni az M43-as utolsó szakaszát, amely az előkészítés során összeszedett késés és a több milliárdos kilométerár miatt a magyar autópálya-történet kevésbé dicsőséges hagyományait idézi.
„Építésre alkalmatlan az altalaj, ezért töltésalapozást fogunk végezni, azaz az építés számára megfelelő minőségű altalajt fogunk letenni, hogy az útszakasz hosszú távú állékonyságát és biztonságos üzemeltetését garantáljuk." Az állami megbízó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint jelentős részben ezzel magyarázható, miért kerül az M43-as utolsó, Makó és Nagylak szakasza kilométerenként valamivel több mint 2 milliárd forintba.

Érdemes az összegnél elidőzni, hiszen például a közvetlenül Makót megelőző, 16,2 kilométeres M43-as szakaszt sokkal olcsóbban, kilométerenként 1,1 milliárdos vállalási összegből építette a kivitelező.

Stabil lesz

A Makótól az országhatárig vezető sztráda költségét a NIF tájékoztatása szerint tehát alapvetően a belvízveszély, illetve az emíltett kedvezőtlen altalajviszonyok dobják meg. Korábban, a HVG-nek küldött válaszában az állami cég 9 milliárd forintba kerülő talajstabilizáló anyagról is említést tett.

A Figyelő által megkérdezett, számos autópálya-építésnél közreműködő geotechnikai szakértő - a tervek részletes ismeretének hiánya miatt név nélkül - indokoltnak nevezte, hogy a belvizes területen magasabban vezessék az utat, ám igencsak elcsodálkozott azon, miért van szükség 9 milliárdba kerülő talajstabilizáló anyagra.

Erről részletesebben a Figyelő 5-dik lapszámában olvashat.