A Blackberry visszavág?

Halaska Gábor
2013-02-22 10:36
Új modellel próbál felszínen maradni a kanadai Blackberry, amely jól összerakott operációs rendszert és készülékeket dobott piacra a napokban. A hatalmas csúszás és a magas árazás miatt azonban a megoldás aligha válik tömegessé.
Az autómárkák közt is egymást követik a divathullámok, és így van egy napjaink messze legsikeresebb elektronikai tömegcikkével, az okostelefonokkal is. Annyi különbséggel, hogy a fogyasztói trendek nem hosszú évek, hanem néhány hónap alatt képesek megváltozni, hiszen a többség egy-két évente cseréli le telefonját. Az autós hasonlatnál maradva: a kanadai eredetű Blackberry (BB) márka most ott tart, ahol több legendás brit autó gyártó a nyolcvanas években. Ahogy nagy német és japán márkák mellett a klasszikus kézműves autók legfeljebb másodhegedűsök lehettek, úgy most a Blackberry is a fennmaradásért küzd, bár bevétele nő, piaci részesedése és nyeresége is csökken.

Az egykor RIM cégnéven működő, mára a Blackberry Inc. nevet is felevő nagyvállalat hagyományosan a céges, vállalkozói rétegre célozta gépeit. Ezek nagy előnye a teljes fizikai billentyűzet volt, amivel az okostelefonok 2007-2008-ra tehető megszületése előtt kiválóan lehetett rajtuk emalieket küldeni. Bár a BB hardvere és szoftvere ma is atombiztosan és gyorsan kezeli a vállalati levelezést, ez a funckió elveszítette eredetiségét.
A levelezésben most is erős a hagyományos, billentyűzetes BlackBerry, ám egy érintőképernyős Apple, LG, Samsung vagy Sony nyomába sem ér a felhasználói élmény. Sajnos azonban az első, igazán használható nagy érintőképernyős telefont csak az első generációs iPhone után öt és fél évvel mutatták most be. Még a mindenkitől alaposan lemaradó Nokiának is bő egy éve vannak már színvonalas érintőképernyős modelljei.
Ha ez nem lenne elég, a BlackBerry különlegességét fokozza, hogy saját operációs rendszert használnak telefonjaik, holott erről az útról még maga a nagy Nokia is letért, amikor a Windows Phone rendszert választotta.

Ilyen előzmények után, január 30-án mutatták be a kanadai gyártó két új zászlóshajóját a Q10-es billentyűzetes és a Z10-es teljes érintőképernyős modellt. Ezek már a BlackBerry 10-es verziószámú operációs rendszerét használják, amely számos okos funkciót tartalmaz. Szerencsére a hardveren sem spóroltak. Igaz viszont, hogy a készülék 700 dollár körüli áron indul harcba, szemben az iPhone 5 alapmodelljének 650 dollárjával.

További részletek, például a készülék előneinek-hátrányainak bemutatása a Figyelő hetilap 2013/8-ik számában.