Elektronikus bélyeg: fizetni az emailezésért?

Polgár Mátyás
2013-02-27 16:56
Az elektronikus kommunikáció térnyerésével egyre inkább előtérbe kerülnek annak árnyoldalai is. Az egyik ilyen az email-dömping, mely egyre több értékes időnket emészti fel. Esther Dyson egyedi megoldást javasol a probléma orvoslására a Project Synicate-en.
Hány emailt kapunk naponta? És vajon belegondolunk-e, hogy ezek mindegyike egy feladat? Valami, amit átolvasunk, egy megbeszélés részletei, egy időpont egyeztetés, egy kérés, aminek eleget teszünk, vagy elutasítjuk. Ezek - akárhogy is vesszük - mind újabb elemek a tennivalóink listáján. Csak úgy, mint a Facebook üzenetek, a LinkedIn felkérések és a Twitter bejegyzések. Tennivalóink képzeletbeli listájára ezeket a feladatokat nap mint nap mások írják föl számunkra.

Amikor a minket elárasztó levéláradatot kategorizáljuk, szortírozzuk, vagy válaszolunk rájuk, lényegében időt és energiát fektetünk bele - bár gyakran lenne más elfoglaltságunk is. Nem lenne igazságosabb, ha ezt a feladatot legalább részben áthárítanánk a feladókra? A legegyszerűbb megoldásnak a következő tűnik: a címzett megállapít egy árat, amit a feladónak ki kell fizetnie, hogy üzenetével foglalkozzanak.

Ez persze több kérdést is felvet: mi lesz azokkal, akik ezt nem engedhetik meg maguknak? Mi lesz a barátainkkal? Nem lesz ez az egész zavarba ejtően bonyolult?

A címzett eldöntheti, hogy mennyit számít fel egy levélért, azaz beárazza az idejét, vagy felállíthat különböző kategóriákat, hogy a barátai, rokonai ingyen írhassanak neki. Ha egy ilyen rendszert bevezetnek majd, nyilván lesznek ezt támogató háttérprogramok is, melyek komplexitásuktól függően számos kategória karbantartását teszik majd lehetővé.

Egy ilyen rendszer bevezetése alapjaiban forradalmasítaná a modern emailezési szokásokat. Nem csak csökkentené a kéretlen, és felesleges levelek számát, de ösztönözné például a munkáltatókat arra, hogy élesebb határt húzzanak a magánjellegű, és a céges levelek között. Nem utolsó sorban pedig előmozdítaná azt is, hogy „hivatalos", illetve digitálisan aláírt és igazolt email címeket kezdjünk használni.

És még mielőtt bárki orwelli jóslatokba bocsátkozna, és a szabadságjogoktól való megfosztásról kezdene rémképeket festeni, talán érdemes lenne visszaemlékezni arra, hogy az emberiség évszázadokon keresztül használta a hagyományos postarendszert. Ahol szintén fizettünk az üzeneteink továbbításáért, és szintén „hivatalos" postai címekkel rendelkeztünk.

Esther Dyson (1951) az Edventure Holdings elnöke. A világ vezető vállalkozója, aki feltörekvő digitális technológiákkal foglalkozik. Többek között a Cygnus Solutions, a Medspace, a del.icio.us és a Flickr létrehozásában is részt vett. Manapság repüléssel és egészségüggyel kapcsolatos start-upokra fókuszál.