Profitált az európai média a digitális átállásból

2013-03-25 15:56
Hasznára vált az európai médiaiparnak a digitalizálás - állapítja meg a Booz & Company piackutató cég által a Google megbízásából készített, A Kreatív Európa Digitális Jövője címet viselő, hétfőn Londonban bemutatott tanulmány.
A mélyreható struktúraváltással együtt járó átalakulás révén a könyvkiadás, a sajtó, a film- és televíziós, a videojáték- és a zeneipari ágazatok értékesítési árbevétele 2001 óta évi két százalék körüli növekedéssel 2011-re 200 milliárd euróra emelkedett.

A digitális média értékesítési árbevétele viszont ezalatt évi 11 százalékkal 50 milliárd euróra nőtt. Elsősorban az internet használata emelte meg az európai lakosság médiatartalom-fogyasztását. Európában átlagosan napi négy órát fordítanak az emberek médiatartalom-fogyasztásra. Ebből két óra jut a televízióra, 40 perc napilapokra és magazinokra. Az internet használata hét év alatt több mint duplájára, napi 1 óra 20 percre emelkedett. Az eltelt idő alatt javult a digitális tartalom üzleti hasznosításának mértéke is.

Az európai internetfelhasználók átlagosan óránként négy eurócentet fordítanak online médiatartalom fogyasztására, ami 140 százalékos növekedés 2003-hoz képest. Film- és tévétartalomért óránként átlagosan 17 eurócentet, nyomtatott sajtótermékekért pedig 23 eurócentet adnak ki a fogyasztók. A kreatív tartalmakat előállítók is profitáltak a digitalizálásból, mégpedig az értékesítési csatornák gyarapodásának és a közönségük felé megnyitott új kommunikációs csatornáknak köszönhetően.

A zeneiparban az elmúlt tíz évben előállított abszolút érték nagyjából szinten maradt, de az alkotók a CD-eladások után kapott 32 százalék helyett a zeneszám letöltések után már 66 százalékkal részesednek a bevételből - írja a Booz & Company tanulmánya. "A fogyasztók és a kreatív alkotók lettek a digitális átállás nagy nyertesei" - mondta Hannes Gmelin, a Booz & Company digitálismédia-szakértője.

"De ez a lehetőség a kreatív vállalatok előtt is nyitva áll, amennyiben fogyasztói érdeklődésre számot tartó tartalmat tudnak előállítani és két növekedési területre összpontosítanak, a digitalizálásra és a fizetős tartalomszolgáltatásra" - tette hozzá.http://www.booz.com/global/home/press/display/creative-sector-europe
MTI