A magyar GDP négyszerese megy el okos készülékekre

Jandó Zoltán
2013-04-03 07:00
A tabletek az asztali számítógépeket, az okostelefonok a hagyományos készülékeket előzhetik meg az idén. Itthon a többség már tavalyi is smartphone-t vásárolt, mégis csak minden negyedik embernek van okostelefonja.
Tavaly először lépte át az egymilliárd darabot az internethez csatlakoztatható okos eszközök globális forgalma - derül ki az IDC napokban kiadott elemzéséből. A piackutató adatai szerint 2012-ben világszerte összesen valamivel több, mint 1,2 milliárd táblagép, okostelefon és személyi számítógép (PC) talált gazdára, ami nagyjából 30 százalékos gyarapodást jelent 2011-hez képest. A feltörekvő országokban bő 40, a fejlett államokban mintegy 15 százalékos növekedést regisztráltak. Jelentősen bővült értékben is a piac: az ilyen készülékek teljes globális forgalma 2012-ben megközelítette az 577 milliárd dollárt (ez a magyar GDP négyszerese).

A növekedés motorjai természetesen a mobil eszközök voltak: okostelefonból 46, tabletből 78 százalékkal fogyott több, mint egy esztendővel korábban. Mindez azt jelenti, hogy darabszámban a két szegmens együttes részesedése már meghaladja a hetven százalékot. Eközben a PC-piac tovább szűkült: hordozható számítógépből 3,4, míg asztali gépből bő 4 százalékkal adtak el kevesebbet, mint egy esztendővel korábban.

Másfél milliárd okostelefon
Az IDC szerint jelentős változás a trendekben az idén sem várható. Bár 2013-ban a notebook eladások már növekedhetnek, a teljes PC-piacot azonban ez még nem tudja majd pozitívba húzni, miközben a mobil-eszközöknél, ha lassul is, továbbra is dinamikus marad a bővülés üteme. A táblagépeknél közel 50, az okostelefonoknál 27 százalékos gyarapodást prognosztizálnak a piackutatónál, így 2013-ban négyből három okos készülék lehet tablet vagy smartphone.

A növekedés ráadásul minden bizonnyal hosszabb távon is kitart: a tavalyi 1,2 milliárd után 2017-ben már 2,25 milliárd, internethez csatlakoztatható gépet adhatnak el világszerte, mintegy 815 milliárd dollár értékben. Öt év múlva az okostelefonok globális piaca 462 milliárd dolláros lesz, a vevők másfél milliárd készülékért fizetnek majd ennyi pénzt. A smartphone-ok és táblagépekkel együttes piaci részesedése (darabszámban) pedig a 85 százalékot közelíti majd.

2013: az előzések éve
A 2013-as esztendő több piacon is egyfajta fordulatot hozhat. A legtöbb előrejelzés szerint például az idén adhatnak el először több tabletet, mint asztali számítógépet, amihez persze nagyban hozzájárul, hogy miközben előbbi készülékek értékesítése másfélszeresére nő, utóbbiaké újabb 4 százalékkal csökken majd. Jövőre aztán a táblagépek a notebookokat is megelőzhetik, öt-hat év múlva pedig akár a teljes a teljes PC-piacot (notebook és asztali számítógép) maga mögé utasíthatja a tablet szegmens.

Szintén fordulat várható a mobiltelefon ágazatban: 2013 lehet az első olyan esztendő, amikor több okostelefon talál gazdára, mint amennyi hagyományos készülék. Az IDC egy korábbi elemzése szerint az idén 918 millió smartphone-t adhatnak el világszerte ezzel pedig az ilyen készülékek részesedése a szektorban 50,1 százalékra emelkedhet a tavalyi 46-ról. Érdekesség, hogy a teljes globális piac közel felét két ország adja: Kínában 301,2, az Egyesült Államokban 137,5 millió okostelefont értékesíthetnek 2013-ban.

Az idén várható előzéssel egyébként az utolsó fontosabb kategóriában utasítja maga mögé a hagyományos készülékeket az „okosok szegmense", hiszen az árbevétel és a nyereség esetében már az előző években is hatalmas volt a smartphone-ok előny. Az IHS iSuppli adatai szerint 2012-ben a teljes mobil ágazat forgalmának 87, bruttó profitjának pedig 93 százalékát szállították az okostelefonok, s ez az arány 2013-ban minden bizonnyal ismét emelkedni fog.

Csak okostelefont veszünk
Magyarországon egyébként utóbbi fordulat a globális átlagnál előbb megtörtént: itthon a mobilszolgáltatók már 2011 utolsó negyedévében többet adtak el okostelefonból, mint hagyományos készülékből. Tavaly a piac ráadásul még inkább a smartphone-ok irányába tolódott el.

A Magyar Telekomnál például - ahogy ezt lapunknak a cégnél jelezték - jelenleg az új előfizetéseken belül az okostelefonok aránya már a 90 százalékot közelíti, és egyre többen vásárolnak ilyen eszközöket előfizetés nélkül is. Jóval 50 százalék fölött jár a Telenor is: náluk a tavalyi második félévében az összes eladott maroktelefon kétharmada volt smartphone. Utóbbi egyébként azt jelenti, hogy az okosok részesedése egyetlen év alatt 21 százalék ponttal ugrott meg, 2011 első feléhez képest pedig mintegy két és féleszeresére emelkedett (akkor mindössze 27 százalék volt).

A szolgáltatók szerint 2013-ban tovább folytatódhat az okosok térnyerése, méghozzá elsősorban azért mert az eladások dinamikus növekedése ellenére a hazai okostelefon-penetráció továbbra sem túl magas. A Telenornál a Figyelő kérdésére jelezték: bár jelenleg már háromból két eladott maroktelefon smartphone, az ügyfelek többségének továbbra is hagyományos telefonja van, a cég hálózatát használó készülékek háromnegyede ilyen.
Ráadásul 2013-ban több dolog is újabb lökést adhat a keresletnek. Jótékony hatással lehet az eladásokra például a negyedik generációs (LTE) mobil-szolgáltatás terjedése, és szakértők szerint hamarosan a cégek is aktivizálják majd magukat. A szolgáltatók tapasztalatai szerint ugyanis a vállalati ügyfelek beszerzéseiben jelenleg még igen alacsony az okostelefonok aránya.