Szárnyaló csészealj

Pörög a porcelánpiac
Szirmai S. Péter
2013-04-04 09:59
A válság dacára biztatóan bővül a hazai luxusporcelánok kereslete, ez nemcsak a világelső Herendinek, hanem a Hollóházinak és az új tulajdonoshoz került Zsolnaynak is ígéretes, olvasható a Figyelő eheti számában.
Hollóházival terítettek a szlovák köztársasági elnök ünnepi fogadásán az év elején, az ország függetlenségének 20. évfordulóján. Az államfő ugyanis egyben a hadsereg főparancsnoka, a magyar porcelánmanufaktúra pedig bekerült a szlovák honvédelmi tárca hivatalos szállítói közé. A 2011-ben bedőlt cégből kimentett márka (Végkiárusítás - Figyelő, 2012/2. szám) egyre jobban húz. Az előzetes adatok alapján 10-20 millió forint közötti üzemi eredménnyel és több mint 500 millió forintos árbevétellel zárta 2012-t, és 2013 a tavalyinál is jobban indult.

Pálfi József, a Hollóházi Hungarikum Nonprofit Kft. ügyvezetője optimista, az idén további növekedésre számít. Ezt azzal magyarázza, hogy túl mély volt a válságban a gödör alja, kicsit már élénkül a kereslet a mélyponthoz, 2011-hez képest. Van persze még hová nőni, mert a tevékenységet korábban végző Hollóházi Porcelánmanufaktúra Zrt. a fénykorában messze egymilliárd forint feletti árbevételt ért el, igaz, veszteséges volt. Most viszont a karcsúbb szerkezettel a kapacitást kihasználja, gazdaságosan, nyereségesen működik az új cég.

Optimizmusával nincs egyedül. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra vezérigazgatója is üzleti sikereikről számolt be a Magyar Tudományos Akadémián tartott prezentációjában. A Herendi magyarországi értékesítése tavaly 13, az export pedig 10 százalékkal nőtt. Így 2012 nagyon sikeres év volt, a manufaktúra mintegy 5 milliárd forint árbevétellel 800 milliós nyereséget ért el, és a vezérigazgató 2013-ban is hasonló eredményekre számít.

Miközben világhírű német porcelánmárkák nyomtalanul tűntek el a válságévek süllyesztőjében, Simon szerint a Herendi a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrájává vált. Ebben a körben 900 fővel a legtöbb munkavállalót foglalkoztatja, ön-erőből képes nyereségesen gazdálkodni, és több mint 50 országba exportál.

Részletek a Figyelő eheti számában, amelyben interjút is olvashatnak Bachar Najarival, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra új többségi tulajdonosával.