Érdemes fúrni a Kárpát-medencében
INTERJÚ KIRILL KRAVCSENKÓVAL
2013-04-28 14:00
Vezető piaci szerepre törekszik a délkelet-európai piacon Szerbia legnagyobb iparvállalata, a Naftna Industrija Serbija (NIS) - nyilatkozta a Figyelőnek adott interjúban a Gazprom Nyefty többségi tulajdonában lévő cég vezérigazgatója.
- Részben a történelmi múlt, részben az államhoz való közelsége miatt Közép- és Kelet-Európában sokszor gyanakvással tekintenek a Gazpromra, amelynek Ön is alkalmazottja. Az Ön személyes tapasztalatai is ezt igazolják?
- Gyakran teszik fel nekem ezt a kérdést. Természetesen a NIS a Gazprom Csoport része, amelynek a Gazprom Nyefty tévén 56 százalékos tulajdonhányada van a legnagyobb szerb vállalatban. Másfelől jelentősek az eltérések a csoport többi cégéhez képest. Elsősorban azért, mert mi vegyesvállalatként működünk. A Gazprom Csoport mellett 30 százalékos tulajdonrésze van a szerb kormánynak, míg a fennmaradó hányadot kisrészvényesek, kezdetben zömében szerb állampolgárok jegyezték. Mára ezeknek a részvényeknek a jelentős részét megvásárolták különböző amerikai és európai befektetési alapok, amelyek így beléptek a vállalat tulajdonosi körébe. Ezért mi nem a hagyományos módon képviseljük a Gazpromot és egy kicsit másképp kell tennünk a dolgunkat.
- Hogyan illeszkedik a NIS-ben szerzett többségi részesedés az orosz anyavállalat regionális üzleti stratégiájába?
- Mint tudja, az anyacégnek három különböző ága van: a gáz és az olajüzlet, valamint a villamos energia termelés. Mi az olajüzlethez, vagyis a Gazprom Nyefty-hez tartozunk. A Gazprom Nyefty a többi részvényessel együtt úgy döntött, hogy a NIS az orosz cég regionális központjává válhat. A Gazprom Nyefty ezért jelentős befektetéseket jelenleg a térség több országában, de elsősorban Délkelet-Európára koncentrálunk. Részvényeseink másik fontos döntése, hogy a NIS vertikálisan integrált vállalatként nem csak az upstream (kutatás és termelés) és a downstream (feldolgozás és kereskedelem) szegmensre összpontosít, hanem valamennyi, így az energiaszegmensben is jelen kíván lenni. Ha mintákat keresünk, akkor megítélésem szerint az OMV és a MOL a két ideillő példa. Mi aligha fogjuk elérni a két említett cég méretét, mert ők a legfontosabb szereplők a délkelet-európai régióban. Ők is jelen vannak minden szegmensben. Mi ugyanezeket akarjuk fejleszteni, ezért is terjesztettük ki jelentős mértékben kutatási és termelési tevékenységünket a Kárpát-medencében, Magyarországon, Romániában és Bosznia-Hercegovinában. De más országokban is fontolóra vesszük a terjeszkedést.
- Konkurenciaként vagy üzleti partnerként tekintenek a MOL-ra és az OMV-re?
- Mindkét vállalattal jó kapcsolatokat alakítottunk ki, csúcsmenedzseri szinten is. Elsősorban partnernek tekintjük őket: Romániában például egy közös projekt elindítását tervezzük a MOL-lal az upstream piaci szegmensben. Ezzel párhuzamosan a downstream területen is különleges együttműködést folytatunk, mi látjuk el például termékekkel a szerbiai benzinkút-hálózatukat. Máshol, Romániában és Bosznia-Hercegovinában mi vásárlunk tőlük. Elsősorban tehát partnereknek tekintjük egymást. Másfelől elsősorban a töltőállomás-hálózatot illetően versenytársai is vagyunk egymásnak.