Korkontroll- Az örök fiatalság nyomában

Kovács Ágnes Lilla, Izsák Norbert
2013-05-02 07:00
Emelkedik az átlagéletkor, kitolódik a visszavonulás ideje. A fiatalság meghosszabbítását ígérő termékek és szolgáltatások piaca már ma is a magyar GDP kétszerese: 275 milliárd dollár, és évente tíz százalékkal nő. Az öregedés jeleinek eltüntetése nemcsak afféle kapuzárási pánikba esett színésznők mániája, de az alapjáraton is roppant sármos figurák is beálltak a sorba: George Clooney a szemhéját plasztikáztatta, Brad Pitt a ráncait töltette fel.
A nyugati társadalmak elöregedése is a fiatalságkultuszt erősíti. Korábban nem volt ilyen magas az átlagéletkor a nyugati civilizációban, és nem éltek soha olyan sokáig az emberek, mint manapság. Míg a negyvenesek-ötvenesek még nem is olyan régen leírt korosztálynak számítottak, addig ma már nagy részük aktív életet él: dolgozik, gyereket nevel, sportol. És ehhez jól akar kinézni. Az antiaging mozgalom többféle irányzatot egyesít: a kapcsolódó tudományágak egy része az öregedés folyamatának lassításával, visszafordításával foglalkoznak, mások arra keresik a választ, miképpen lehet maximalizálni a várható élettartamot.



Egy harmadik szegmenst elsősorban az érdekel, hogyan lehet az öregség külső jeleit minél jobban eltakarni. Világszerte milliók akarnak fiatalodni. Ebből elsősorban a gyógyszeripar, a kozmetikai gyártók és a plasztikai sebészet profitál. Az amerikai plasztikai sebészek társaságának legfrissebb jelentése szerint tavaly 10 millió esztétikai beavatkozást végeztek el az Egyesült Államokban, ebből 9 milliót nőkön, 1 milliót férfiakon. Az elmúlt tizenöt évben a hölgyek körében több mint kétszeresére, a férfiaknál duplájára nőtt a kés alá fekvők száma. Az antiaging termékek és szolgáltatások piaca öt éve világviszonylatban 162 milliárd dollárt tett ki, idén pedig az előrejelzések szerint eléri a 275 milliárdot, meghaladja a magyar GDP kétszeresét.

Részletek az örök fiatalságról a Figyelő 18-dik számában.