A Nyugat Európába érkező oroszországi importnál jóval olcsóbb gáz ítélheti halálra az évek óta húzódó nagy vezetékprojekteket. Egyre többen vélik úgy, hogy Magyarország orosz gázfüggőségének csökkentéséhez nem keletre, hanem nyugatra vezet az út.
Jelenleg közgazdasági szempontból teljesen irracionális beruházásnak tűnik a hazánk által is támogatott Déli Áramlat megépítése. Éppen ezért egyre több ágazati szakértő gondolja úgy, hogy amennyiben nem a Gazprom állna a projekt mögött, biztosan nem készülne meg a vezeték. A beruházás mellett szóló érvek az elmúlt években ugyanis szép fokozatosan elfogytak, miközben a kalkulált költségek folyamatosan emelkedtek. A legutóbbi becslések szerint a végső cech akár az 50 milliárd eurót (65 milliárd dollárt) is elérheti, de januári előrejelzésében még a Gazprom is legkevesebb 40 milliárd dolláros költséggel számolt, szemben az eredeti tervekben szereplő 25-30 milliárddal. Ekkora kiadás a jelenlegi piaci környezetben elemzők egybehangzó állítása szerint egyszerűen nem térülhet meg.
Ráadásul a problémák, amelyek megoldását a Déli-Áramlat építésében látta a Gazprom (így a Nabucco fenyegetése és az ukrán tranzit veszélyei) időközben - legalábbis részben - maguktól megoldódtak. Az amerikai palagáz-termelés miatt azonban az európai és tengerentúli árak elszakadtak egymástól, aminek eredményeként az öreg kontinens nyugati részét eláraszthatja idővel az orosznál olcsóbb cseppfolyós formában érkező földgáz.
A cikk további részetei a Figyelő 18-dik számában olvashatók.