iPhone: varázs és mulandóság

Pálvölgyi Zsigmond, Sárvári Balázs
2013-05-02 10:05
A legújabb felmérések szerint 2015 elejére már többen fognak iPhone-t használni, mint androidos készüléket. A fordulat magyarázata, hogy akinek egyszer már volt iPhone-ja, nem kíván többé más telefonra váltani. A márkahűségről és annak korlátairól elmélkedett a CNET bloggere, Chris Matyszczyk.
A Yankee Group nemrég publikált felmérése szerint kétszer többen terveznek iPhone-t vásárolni a közeljövőben, mint ahányan androidos készüléket. Az Apple térnyerése a mobilplatformok piacán mégsem elsősorban ennek köszönhető: az iPhone-t használóknak csupán mintegy 9 százaléka tervez androidos készülékre váltani, míg fordított irányban ez az arány a duplája.

Ezeket az eredményeket jól magyarázza egy márkahűséget vizsgáló teszt, melyen az Apple az első helyen végzett. A felmérés azt vizsgálta, hogy melyek azok a brandek, amiket a kutatás alanyai semmiképpen sem vásárolnának meg. Legkevesebben az Apple-t említették, míg meglepetésre a legkevésbé kedvelt márka a BlackBerry lett.

A márkahűség okait megvizsgálva viszont kétséges, hogy az Apple termékeket vásárlók lojalitása hosszú távú maradhat-e. Az androidos Samsung képes tartani a lépést az Apple-el technológiai újítások terén, sőt, felső kategóriás készülékei több paraméterben felül is múlják az iPhone-t. Így mivel az Apple nem képes jobb hardvert gyártani, mint konkurensei, inkább a telefonok szoftverére helyezi a hangsúlyt, és megpróbál minél több újítást bevezetni. A kérdés már csak az, mennyire van szükségük a felhasználóknak egy sokadik fajta térképre vagy éppen hangvezérlésre egy telefonban.

Jelenleg az iPhone-hoz való ragaszkodáshoz nagyban hozzájárul annak szimbólummá válása is. Az Apple telefonja összeforrott az innováció, a gyorsaság és az igényesség fogalmaival - mindez köszönhető annak is, hogy a terméket a magas jövedelmi szegmenshez pozícionálták. Az Apple igyekszik az applikációkból minél több bevételhez jutni, amit egy idő után csak a telefonok elterjedtségének növelésével és a készülékek árainak csökkentésével érhet el. Az iPhone tömeges terjesztésével viszont az Apple könnyen lerombolhatja ezt a nehezen kialakított szimbolikus szerepet, ami könnyen a márkahűség csökkenéséhez vezethet.

Ha az újítások elmaradnak, könnyen tovaszállhat az Apple-ről kialakított innovatív kép, mely miatt a felhasználók az iPhone mellett döntenek. Ha a vállalat nem képes tovább fokozni fő erősségét, a felhasználói élményt, akkor a márkahűség is kevés lesz a cég növekedéséhez.

Chris Matyszczyk díjnyertes kreatív igazgató és marketing tanácsadó, a CNET Blog Network szerzője.